Handel detaliczny a kradzież towaru 2014-2015
2015-11-06 15:30
Kradzież w sklepie © Steve Lovegrove - Fotolia.com
Przeczytaj także: Handel detaliczny a kradzież towaru 2011
W skrócie
- 214,3 miliarda USD - tyle w bieżącym i minionym roku wyniosły koszty globalnych przestępstw odnotowanych w handlu detalicznym.
- Europejskie straty w handlu detalicznym kosztują każde gospodarstwo domowe średnio 351 USD rocznie (w Polsce 354 PLN).
- Polska ma powody do zadowolenia - zajmujemy mocną, czwartą pozycję w zestawieniu krajów o najniższym poziomie strat i to nawet pomimo tego, że nasze wydatki na zapobieganie stratom pozostają na bardzo niskim poziomie.
- Koszt kradzieży w polskich placówkach handlu detalicznego powiększył się o 28%.
Najnowszy Global Retail Theft Barometer powstał w oparciu o ankiety, które rozesłano do sieci handlowych na całym świecie. Jego wyniki pokazują, że europejskie straty spowodowane nieuczciwością klientów, pracowników lub dostawców oraz błędami natury administracyjnej i logistycznej skurczyły się z poziomu 1,02% sprzedaży w latach 2013-2014 do 0,96%. Niestety. Spadkami cieszyć się może jedynie Stary Kontynent. W ujęciu globalnym zanotowano bowiem znaczne wzrosty - z 0,92% do 1,42%
Detaliści w Europie zwrócili uwagę, że mimo niesprzyjających warunków w handlu ogólnoświatowym i ograniczonych inwestycji w zakresie rozwiązań zapobiegających stratom udało im się powstrzymać wzrost strat a nawet, w niektórych krajach, odwrócić tendencję.
Polska, mimo najniższych w Europie wydatków na działania prewencyjne i ograniczonych o 25% budżetów na ten cel, uplasowała się na chlubnej 4 pozycji wśród krajów o najniższym poziomie strat w handlu detalicznym. Tylko Norwegia, Szwajcaria i Francja mogły poszczycić się mniejszymi wskaźnikami. Ponadto, dzięki wysiłkom detalistów i poczynionym wcześniej inwestycjom w nowoczesne technologie, w tym RFID, oraz w szkolenia personelu udało się zatrzymać wzrost strat. Odnotowano jednak, w stosunku do poprzedniego okresu badawczego, wzrost o 28% kosztów kradzieży z poziomu 0,92% w latach 2013-2014 do 1,18% w 2014-2015.
Straty w handlu detalicznym miały swoje bezpośrednie przełożenie na skutki społeczne. W Polsce każde gospodarstwo domowe obarczone zostało „podatkiem” w wysokości prawie 354 zł (112 USD) rocznie podczas gdy średnia europejska oscylowała w okolicach 351 USD.
Barometr został opracowany przez The Smart Cube oraz Erniego Deyle, specjalistę w zakresie zapobiegania stratom w handlu, dzięki wsparciu finansowemu Checkpoint Systems. Informacje uzyskano na podstawie pogłębionych badań telefonicznych oraz pisemnych ankiet, które swym zasięgiem objęły ponad 200 detalistów prowadzących działalność w 24 krajach, reprezentujących sprzedaż na poziomie 1 biliona USD w latach 2014-2015.
fot. mat. prasowe
Globalne straty według regionów
Sezonowość kradzieży
Europejscy uczestnicy ankiet wskazali, że najniższe straty odnotowali jesienią oraz wiosną, które jednak ulegało wzrostowi w czasie wyprzedaży, a najwyższe w zimie, szczególnie w okresie przedświątecznym. Podobna tendencję zaobserwowano w pozostałych badanych regionach. Wyjątkiem jest Azja z Pacyfikiem, gdzie największe straty rejestruje się w lecie.
fot. mat. prasowe
Globalne straty według pór roku
Straty wg branż
Najwyższy poziom strat w Europie w okresie 2014–2015 odnotowały apteki i drogerie (2,25%), sprzedawcy biżuterii i zegarków (1,66%) oraz domy towarowe (1,47%). Sklepy ogólnospożywcze (0,20%), inni sprzedawcy towarów niespożywczych (0,62%) oraz markety elektroniczne (0,79%) były na drugim końcu stawki rejestrując najniższe poziomy strat. Również w ujęciu globalnym apteki i drogerie są w czołówce pokrzywdzonych (1,99%) jednak tuż za nimi plasują się sklepy odzieżowe (1,80%) przesuwając sprzedawców biżuterii i zegarków na trzecią pozycję (1,73%). Najniższe straty odnotowują natomiast sklepy zoologiczne (0,48%), hurtownie dla posiadaczy kart członkowskich (0,77%) i perfumerie (0,80%).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)