Świat: wydarzenia tygodnia 45/2015
2015-11-08 11:07
Przeczytaj także: Świat: wydarzenia tygodnia 44/2015
- Przywódcy Korei Południowej, Chin i Japonii zapowiedzieli w Seulu działania mające na celu pogłębienie integracji gospodarczej. Postanowili o wznowieniu corocznych spotkań (nie odbywały się od 2012 roku z powodu napięć politycznych między krajami). Kraje te zobowiązały się do podjęcia współpracy, aby zakończyć negocjacje w sprawie Regionalnego Wszechstronnego Partnerstwa Gospodarczego (RCEP). Ma ono powstać w ramach Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN), jednak bez udziału Stanów Zjednoczonych.
- Według amerykańskiego Departamentu Pracy stopa bezrobocia w USA w październiku wyniosła 5,0 proc., wobec 5,1 proc. we wrześniu. Wskaźnik zatrudnienia (określa jaki odsetek ludności w wieku produkcyjnym pracuje zawodowo) wyniósł w październiku 62,4 proc. wobec również 62,4 proc. miesiąc wcześniej. Wynagrodzenia godzinowe wzrosły w październiku o 0,4 proc. r/r, wobec braku zmian miesiąc wcześniej.
- Decyzja w sprawie podniesienia stóp procentowych w USA w grudniu nie została jeszcze podjęta. Wg analityków ta decyzja będzie podjęta dopiero po uzyskaniu danych makroekonomicznych, które napłyną do czasu kolejnego posiedzenia amerykańskiej Rezerwy Federalnej.
- Indeks PMI composite w USA, przygotowywany przez Markit Economics, wyniósł w październiku 55,0 pkt. Indeks PMI, określający koniunkturę w amerykańskim sektorze usługowym, wyniósł w październiku 54,8 pkt.
- W roku podatkowym 2014 Stany Zjednoczone na zagraniczną pomoc ekonomiczną (ale też militarną) dla ponad 140 krajów USA wydały 35 mld USD.
- Według amerykańskiego Departamentu Handlu deficyt handlowy Stanów Zjednoczonych spadł we wrześniu do 40,81 mld USD z 48,02 mld USD.
- Zbliża się termin paryskiej konferencji klimatycznej COP21. Ostatnio Francja i Chiny poinformowały w ogłoszonej deklaracji, że zgadzają się co do konieczności zawarcia na tej konferencji "ambitnego i prawnie wiążącego porozumienia", któremu towarzyszyć będą mechanizmy kontroli wypełniania zobowiązań.
- Brak optymizmu na rynkach surowcowych. Po wcześniejszym zatrzymaniu się zrostów ceny miedzi na londyńskiej giełdzie są bez zmian i w dostawach trzymiesięcznych są na poziomie 5.135,00 USD za tonę. Ceny ropy naftowej na giełdzie paliw w Nowym Jorku są blisko 46 USD za baryłkę (po najmocniejszym spadku w środę od 3 tygodni).
- Jeszcze nie ucichły komentarze związane z zakończeniem negocjacji Iranu w sprawie ich programu atomowego ze światowymi mocarstwami (czego skutkiem ma być zniesienie sankcji nałożonych na Iran w 2006 roku), a już Teheran wprowadził całkowity zakaz importu amerykańskich produktów konsumpcyjnych. Nie wiadomo, jaki to ma cel i jakie będą dalsze kroki tak Iranu, jak i USA.
- Volkswagen w kłopotach, a jego główny rywal Toyota notuje sukcesy w wielkości zysku oraz ilości sprzedanych samochodów wyprzedzając niemieckiego rywala . W ostatnim kwartale sprzedano 2,48 mln pojazdów (chociaż jest to o 42 tys. mniej samochodów w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku). Japoński koncern poinformował też, że w ostatnim kwartale zysk Toyoty wzrósł o 13,5 proc. do poziomu 5 mld USD, a w pierwszej połowie roku fiskalnego 2015 koncern osiągnął rekordowy zysk netto w wysokości 10 mld USD.
- Amerykanie wykryli, że Niemiecki Deutsche Bank uczestniczył w praniu brudnych pieniędzy i robieniu interesów z podmiotami gospodarczymi, które działają w objętych sankcjami USA krajach, jak Sudan, Syria i Iran. Teraz bank musi zapłacić Stanom Zjednoczonym 258 mln USD oraz zwolnić sześciu wysokiej rangi pracowników.
- Visa Inc. poinformowała, że wykupi dawną spółkę zależną Visa Europe Ltd. za około 23,3 mld USD.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
POLSKIE OKNO NA ŚWIAT. ROŚNIE ROLA PORTÓW MORSKICH W WYMIANIE HANDLOWEJ. KONIECZNE JEDNAK INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ
Krajowe porty morskie pełnią istotną funkcję w handlu zagranicznym. Aby wzmocnić ich pozycję, konieczna jest jednak dalsza rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej, a także poprawa dostępu do nich od strony morza. To wszystko będzie miało wpływ na rozwój transportu intermodalnego, który w Polsce ma coraz większy udział w przewozach.
– Porty morskie odgrywają kluczową rolę jako istotny integrujący element logistycznego łańcucha dostaw w Polsce – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISiL). – W tym miejscu spotyka się transport lądowy z morskim, istnieje możliwość przepakowania towaru, dokonania odpraw celnych. Krótko mówiąc, w krajowym handlu zagraniczny porty odgrywają kluczową rolę.
Jak podkreśla, w wymianie z największym partnerem, czyli Unią Europejską, niewielka część ładunków transportowana jest drogą morską. Znacznie większe znaczenie ma ona dla handlu zamorskiego.
– Gros towarów masowych, półmasowych i drobnicy konwencjonalnej obsługiwanych jest przez polskie porty i około 60–70 proc. obrotu kontenerowego – wyjaśnia Tarczyński.
Pozycja portów morskich będzie rosła pod warunkiem dalszych inwestycji w infrastrukturę dostępową. Chodzi przede wszystkim o drogi i kolej.
– Mam na myśli sieć drogową, szczególnie w układzie południkowym. Mamy już postępy w tej dziedzinie, ale nie jest to jeszcze sieć kompletna. To samo dotyczy rozbudowy sieci kolejowej, jej modernizacji oraz poprawy dostępu do portów od strony morza, m.in. dzięki budowie obrotnicy w Gdyni i pogłębieniu toru wodnego. To są podstawowe inwestycje infrastrukturalne, które poprawią konkurencyjność naszych portów – wymienia Marek Tarczyński.
Eksperci podkreślają jednocześnie, że krajowe porty są dziś znacznie bardziej konkurencyjne niż jeszcze kilka lat temu i mogą rywalizować z innymi europejskimi portami. Do umocnienia ich pozycji przyczyniły się m.in. zmiany procedur, które skracają czas odprawy ładunków, zachęty dla inwestorów czy inwestycje zrealizowane przez zarządy portów w latach 2007–2013.
W kolejnych pięciu latach również będą się rozwijać przy wsparciu środków z UE. Na poprawę infrastruktury kolejowej z programu Infrastruktura i Środowisko trafi do Polski 5 mld euro. Z kolei na rozwój sieci drogowej TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej) i transportu multimodalnego, czyli wykorzystującego różne środki transportu, przeznaczono ponad 9,5 mld euro. Z tego część trafi na transport intermodalny, morski i śródlądowy.
– Transport intermodalny dynamicznie rozwijał się już w ostatnich latach – zauważa Marek Tarczyński. – Dziś ok. 30–35 proc. kontenerów przewożonych jest w ten sposób, a to istotny udział. To dziedzina, która znacznie się rozwinęła, razem z transportem samochodowym jest podstawowym filarem, na którym stoi dowóz i odwóz kontenerów z portów.
Terminale kontenerowe znajdują się w okolicach Warszawy, Łodzi, w Poznaniu oraz na Dolnym i Górnym Śląsku. Porty są więc dobrze skomunikowanie z największymi centrami produkcyjno-handlowymi.
Henryk Kolka
Przeczytaj także:
Świat: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)