Czy Polacy lubią centra handlowe? Tak, ale...
2015-11-10 00:30
Przeczytaj także: Centra handlowe: czy jest szansa na powrót koniunktury?
Przeprowadzone przez IQS badanie pozwoliło dokonać segmentacji klientów centrów handlowych. W tym celu zestawiano osobiste potrzeby badanych, wymagania wobec społecznych aspektów funkcjonowania galerii oraz satysfakcję z ich oferty. W efekcie wyodrębnione zostały 4 segmenty klientów:- Maniacy,
- Realiści,
- Moralizatorzy oraz
- Zakładnicy.
Klienci o najwyższych i najbardziej zróżnicowanych oczekiwaniach - „Moralizatorzy” stanowią najliczniejszy segment wśród przebadanych osób.
Są to osoby lubiące centra handlowe, lecz przy tym bardzo wymagające. Oczekują, że centra handlowe przyczynią się zarówno do rozwoju mikro- i makroekonomicznego, jak i będą lepiej zaspokajały ich własne potrzeby dotyczące szerszej oferty modowej i rozrywkowej, lepszej obsługi, wygodniejszego parkingu, bezpłatnej opieki dla dzieci na czas zakupów.
fot. mat. prasowe
Polak na zakupach
Polskich kupujących podzielono na cztery grupy.
Ciekawy jest segment Zakładników. Ich oczekiwania będzie najprawdopodobniej trudno zaspokoić, a ponieważ nie są entuzjastami centrów jako takich, można oczekiwać, że jeśli pojawi się dla nich ciekawsza alternatywa na rynku (np. rozwój sprzedaży online), to segment ten znacząco zmniejszy zakupy w centrach handlowych lub zrezygnuje z ich odwiedzania. Chyba, że centra handlowe im coś zaoferują…
fot. mat. prasowe
Maniak i realista
Maniak uwielbia centra handlowe i związany z nimi lifestyle.
W badaniu poruszono również inne kwestie dotyczące ogólnych oczekiwań klientów. Wyniki pokazują, że ponad połowa osób, regularnie odwiedzających centra handlowe, zdecydowanie opowiada się za większym zaangażowania się centrów handlowych w lokalną i krajową gospodarkę. Na kolejnych miejscach znalazły się zaś kwestie związane z cenami czy udogodnieniami dla rodziców.
fot. mat. prasowe
Moralizator i zakładnik
Zakładnik nie lubi centrów handlowych, ale i tak tam chodzi.
fot. mat. prasowe
Typy klientów oraz ich oczekiwania i satysfakcja
Największą grupą klientów są moralizatorzy.
Informacje o badaniu
Badanie wykonano techniką online we wrześniu 2015 roku. Przebadana próba objęła N=1200 osób, mieszkańców miast powyżej 50 tys. mieszkańców. Z tego 98% odwiedza regularnie centra handlowe – co najmniej kilka razy w roku.
![Do centrum handlowego po rozrywkę i dla sportu [© Dmitrijs Dmitrijevs - Fotolia.com] Do centrum handlowego po rozrywkę i dla sportu](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/centra-handlowe/Do-centrum-handlowego-po-rozrywke-i-dla-sportu-223771-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)