eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySklep internetowy musi być przyjazny mobilnym

Sklep internetowy musi być przyjazny mobilnym

2015-11-17 11:35

Sklep internetowy musi być przyjazny mobilnym

Mobilność e-sklepu ważnym elementem strategii biznesowej © momius - Fotolia.com

Jeszcze nie tak dawno o posiadaniu mobilnej wersji strony sklepu internetowego mówiono w kontekście tendencji lub trendu, jeszcze wcześniej uważano to za modę. Obecnie jest to już istotny element strategii biznesowej. Nic dziwnego, biorąc pod uwagę, jak szybko rośnie w naszym kraju liczba posiadaczy urządzeń mobilnych, którzy życzą sobie, aby proces zakupowy przebiegał w niezakłócony sposób.

Przeczytaj także: M-commerce: aplikacje mobilne pomagają w sprzedaży

Mobilność e-sklepu fundamentem strategii biznesowej?


Z opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej raportu “M-commerce. Kupuję mobilnie” wynika, iż 1/3 konsumentów uważa, że sklep, który nie posiada mobilnej strony internetowej lub aplikacji mobilnej, nie jest w stanie sprostać wymaganiom współczesnego klienta. Co więcej, jest postrzegany jako nienadążający za trendami, przegrany oraz nieprzyjazny kupującym.

Zmianę trendów potwierdza Magdalena Górak, założycielka butiku komunikacji i PR Profeina.

- Jeszcze kilka lat temu posiadanie wersji mobilnej przez sklep mogło się wydawać fanaberią czy zbędnym luksusem. Obecnie jej posiadanie wydaje się koniecznością. Nawet, jeśli klienci w Polsce wciąż rzadziej finalizują transakcje na urządzeniach przenośnych niż na desktopach, to jednak nasycenie nimi rynku sprawia, że sklep bez wersji mobilnej nie tylko jest postrzegany jako niekompletny i nieprzyjazny, ale też uniemożliwia klientom niezobowiązujące windows-shopping i szukanie inspiracji, które przecież zawsze poprzedzają zakup. O wpływie na pozycję w Google już nawet nie wspomnę - tłumaczy.

Nieco bardziej krytyczni wobec sklepów niedostosowanych do urządzeń mobilnych są mężczyźni, ale oni też częściej niż kobiety wykorzystują mobilnie do zakupów smartfon, dla nich jest to więc prawdopodobnie bardziej dotkliwe. Najbardziej krytyczni wobec takich sklepów są młodzi konsumenci - wśród osób poniżej 18 roku życia, aż 41% wskazało, że sklep bez strony bądź aplikacji mobilnej jest niedostosowany do potrzeb klienta. Ta grupa ma również najwyższy odsetek wskazań dla nieprzyjazności takich sklepów. Bardziej krytyczni w temacie mobilności marek są też przedstawiciele grup wiekowych 19 - 24 i 25 - 34 lata. Można zatem uznać, że im marka ma młodszą grupę docelową klientów, tym szybciej powinna wejść w świat mobilny. Pozwoli jej to na zaproponowanie swoim klientom adekwatnych do ich potrzeb rozwiązań, a także przyczyni się do budowania pozytywnego wizerunku marki.

fot. momius - Fotolia.com

Mobilność e-sklepu ważnym elementem strategii biznesowej

1/3 konsumentów uważa, że sklep, który nie posiada mobilnej strony internetowej lub aplikacji mobilnej, nie jest w stanie sprostać wymaganiom współczesnego klienta.


Najczęstszą reakcją konsumentów na brak mobilnej reprezentacji sklepu jest pogorszenie się opinii o tym sklepie, co potwierdziło 22% badanych. To wizerunkowy skutek braku mobilności, natomiast kolejny, równie popularny może być już znacznie bardziej dotkliwy dla sklepów - to poszukiwanie marek i sklepów konkurencyjnych i dokonywanie zakupów na ich stronach. Kolejne dwa wskazania również mogą być zgubne w skutkach, to zniechęcenie do zakupów w niemobilnym sklepie - 18% wskazań, oraz niechęć do ponownych zakupów - 12%.

Sumarycznie, 57% konsumentów wskazało, że nieobecność rozwiązania mobilnego wpływa w negatywny sposób na ich odczucia i skłonność zakupową, co stanowi poważne zagrożenie dla biznesu niemobilnych sklepów. Można również przypuszczać, że wraz z rosnącą penetracją urządzeń mobilnych, wrażliwość na posiadanie przez sklep reprezentacji mobilnej stanie się jednym z kluczowym czynników zakupowych. Biorąc pod uwagę powyższe wyniki można również stwierdzić, że mobile friendly to must have każdego sklepu, a moment inwestycji w rozwiązania mobilne już nadszedł.

- Proces, który prowadzi do zakupu stał się dużo bardziej złożony, a na decyzję, czy dokonać w danym sklepie zakupu czy też nie wpływa coraz więcej czynników. Oczywiście cena i opinie o sklepie to te najistotniejsze, ale na tak bardzo konkurencyjnym rynku ecommerce znaczenia nabierają też chociażby dostępne w sklepie metody płatności, obecność czy też nieobecność danej marki w mediach, jakość komunikacji w kanałach społecznościowych sklepu czy wreszcie właśnie dopracowanie jego wersji mobilnej. To właśnie na tych mniej oczywistych wymiarach sklep internetowy może stracić lub zyskać w oczach potencjalnego konsumenta. Walka ceną może wykończyć, walka jakością może wyróżnić. - dodaje M.Górak.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: