Podróże służbowe: jeździmy na podbój rynków
2015-11-18 13:36
Przeczytaj także: Delegacja w MSP. Standard czy rzadkość?
Biznesowa podróż opłacona gotówką
Wyjazdy służbowe najczęściej zdarzają się w średnich firmach. Prawie 70 proc. z nich organizuje je co najmniej kilka razy w miesiącu, w tym co trzecia średnio raz na tydzień. Podróże służbowe najczęściej zdarzają się w branży handlowej i produkcyjnej. Warto odnotować, że aż jedna trzecia przedstawicieli mikrofirm wyjeżdża nawet raz w tygodniu, ale największy odsetek (40 proc.) rzadziej niż raz na miesiąc.
- Biorąc pod uwagę dużą częstotliwość wyjazdów, zwłaszcza w firmach średnich, może dziwić, że aż 80 proc. MŚP opłaca je gotówką, choć istnieją wygodniejsze formy płatności, jak karta służbowa, pozwalające ograniczyć biurokrację i zaoszczędzić czas – mówi Katarzyna Fatyga.
Najczęściej pracownicy pobierają gotówkę w formie zaliczki – w taki sposób podróże rozlicza 45 proc. firm. Nieco rzadziej delegowany pokrywa wydatki z własnych środków, które następnie refunduje pracodawca (35 proc.) Kartą służbową za podróż płaci 10 proc. przedsiębiorstw – najczęściej małe i średnie - w ten sposób jest opłacana około jedna piąta wjazdów firm tej wielkości.
- Mikrofirmy nie nauczyły się jeszcze posługiwać kartami firmowymi. Ich przedstawiciele najczęściej pokrywają koszty podróży z własnych pieniędzy, a później je rozliczają – mówi Katarzyna Fatyga.
Kartą służbową za podróże płaci 40 proc. firm handlowych i 29 proc. firm produkcyjno-przemysłowych.
W służbową podróż własnym autem
Biznesowe wyjazdy MŚP trwają średnio do dwóch dni. Długość wyjazdów nie zależy od branży, w której działa firma, ale koreluje z wielkością przedsiębiorstw – w małych i średnich firmach średni czas podróży służbowej jest dłuższy (dwa dni) niż w mikrofirmach, w których wyjazdy trwają zwykle jeden dzień.
Przedstawiciele MŚP w podróż służbową jadą najczęściej samochodem firmowym. Z takiego środka transportu korzysta 55 proc. przedsiębiorstw (40 proc. mikrofim, 50 proc. małych 65 proc. średnich). Aż w jednej piątej firm pracownicy w delegację jadą prywatnym samochodem. Ten środek transportu jest najczęściej wykorzystywany w mikroprzedsiębiorstwach (35 proc.).
fot. mat. prasowe
Ile czasu trwa średnio wyjazd służbowy w Pana/Pani firmie?
W 45 proc. przedsiębiorstw wyjazdy są jednodniowe. Taki sam odsetek firm deklaruje, że delegacja trwa średnio dwa dni
Stosunkowo rzadko przedsiębiorcy w biznesową podróż udają się pociągiem (15 proc.) a jeszcze rzadziej samolotem (5 proc.). Z transportu lotniczego korzysta 10 proc. średnich i małych firm.
fot. mat. prasowe
Jak pracownicy w Pana/Pani firmie opłacają koszty podróży służbowych?
Gotówka jest najczęściej pobierana przez pracowników w formie rozliczanej po powrocie zaliczki (45 proc.)
Ponad połowa firm zatrudnia osobę odpowiedzialną za organizację służbowych wyjazdów. Jednak w co trzeciej firmie jest to jedno z wielu należących do niej zadań. Aż w 45 proc. firm każdy pracownik organizuje swój wyjazd samodzielnie.
- Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z systemowych narzędzi do optymalizacji i samodzielnej rezerwacji podróży służbowej, czyli tzw. self booking tool. Potrafią one filtrować oferty i wybierać dla firm optymalne warianty podróży biznesowej. Najlepszym sposobem na uproszczenie procesu podróży służbowych jest implementacja takich narzędzi systemowych w firmach i wyznaczenie jednej osoby do zarządzania tym obszarem działalności. Dopełnieniem całości może być zastosowanie ujednoliconego instrumentu do finansowania podróży – mówi Katarzyna Fatyga.
![Służbowa karta kredytowa to niższe koszty działalności? [© Drobot Dean - Fotolia.com] Służbowa karta kredytowa to niższe koszty działalności?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/podroze-sluzbowe/Sluzbowa-karta-kredytowa-to-nizsze-koszty-dzialalnosci-205433-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Karoline23 / 2016-05-16 10:02:26
Prezes u nas w firmie podróżuje niemal wyłącznie samolotem. Czasem zamawiam dla niego bilety rejsówką w biznesie, ale widzę że zdecydowanie woli latać taksówkami powietrznymi. Dla nas to też wygodne. Jeśli Szef się spóźnia bo przeciągnęło się spotkanie to samolot czeka do skutku. I najważniejsze że po przyjeździe na lotnisko nie traci się czasu na kolejki, bagaże, nadawanie, itd.. Tutaj przechodzisz osobnym przejściem VIP, potem od razu do samolotu i w drogę! Dlatego na spotkaniach zawsze jest punktualnie. :) [ odpowiedz ] [ cytuj ]