Jaki jest polski specjalista SEO?
2015-11-21 00:30
Jaki jest polski specjalista SEO? © Coloures-pic - Fotolia.com
Przeczytaj także: Pozycjonowanie witryny w sieci: coraz więcej wyzwań
Przeprowadzona ankieta objęła swoim zasięgiem niemal 350 reprezentantów rodzimego sektora SEO. Ankietowani pochodzili z różnych województw, byli w różnym wieku i charakteryzowało ich zróżnicowane doświadczenie zawodowe. W oparciu o udzielone przez nich wypowiedzi stworzono raport, który można uznać za swoisty portret polskiego pozycjonera 2015.Demografia
Statystycznie największa rzesza Polaków trudniących się pozycjonowanie pochodzi z Mazowsza. Stanowią oni trochę przeszło 18% wszystkich respondentów. Tuż za nimi plasują się śląscy SEO-wcy (15,6%). Na drugim biegunie grono pozycjonerów z województwa świętokrzyskiego (0,3%) oraz opolskiego (1,2%).
Z danych wynika, iż działania w zakresie SEO to przede wszystkim domena mężczyzn. Podczas gdy panowie stanowią mocną grupę 88%, tak zaledwie 12% osób związanych z branżą to kobiety.
Dominują głównie osoby młode, tj. w wieku pomiędzy 25-34 rokiem życia, stanowiąc prawie 65% badanych pozycjonerów. Najmniej liczna grupa to osoby powyżej 64 lat (0,6%) oraz w przedziale 55-64 lata (1,2%). Taki wynik nie powinien jednak dziwić, ponieważ świat internetu to głównie świat młodych ludzi.
fot. mat. prasowe
Specjalista SEO wg województw
fot. mat. prasowe
Struktura wieku
Forma zatrudnienia i zajmowane stanowisko
Analizując odpowiedzi respondentów, wyłania się obraz polskiego pozycjonera jako właściciela firmy. Aż 45,3% specjalistów z badanej branży prowadzi własną działalność. Sporą grupę tworzą także osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę - stanowią one nieco ponad 36% ogółu. Wśród pozycjonerów pojawiają się i freelancerzy - jest ich średnio 11%. Najmniej osób pracuje częściowo na etacie, stanowiąc mniej niż 1% osób działających w branży SEO.
Zgodnie z odpowiedziami, aż 40% osób wskazuje na siebie jako właściciela, jeśli chodzi o zajmowane stanowisko. Specjaliści w tej branży stanowią 19% ogółu - to nieco więcej niż starszych specjalistów (13%) i młodszych specjalistów (8,5%). Najmniej liczną grupą SEO-wców są osoby zajmujące dyrektorskie stanowisko (3,5%).
Biorąc pod uwagę płeć i formę zatrudnienia oraz zajmowane stanowisko wyłania się ciekawy portret kobiety pozycjonerki. Większość pań w branży zdecydowała się na własną działalność. Na drugim miejscu uplasowały się kobiety pracujące na stanowisku specjalisty ds. SEO.
fot. mat. prasowe
Forma zatrudnienia
oprac. : Agnieszka Flis / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)