Innowacyjność albo śmierć
2015-11-20 10:54
Przeczytaj także: Badania i rozwój nie w modzie?
Trzycyfrowe tempo rozwoju, które charakteryzowało firmy technologicznie innowacyjne w pierwszych latach działalności jest praktycznie nie do utrzymania, gdyż po kilku latach spółki osiągają pewien stopień dojrzałości i skalę działalności. Zdają sobie z tego sprawę CEO, którzy wzięli udział w badaniu. 55,3 proc. spośród nich przewiduje organiczny rozwój swoich firm, choć zapewne nie w takim tempie jak dotychczas. W następnej kolejności, mówiąc o możliwych scenariuszach dla swoich przedsiębiorstw, respondenci wymieniają ekspansję zagraniczną (36,8 proc.).
Połowa prezesów deklaruje, że w ciągu następnych dwunastu miesięcy pragnie utrzymać tempo wzrostu przychodów na poziomie 11-50 proc. Z kolei 36,9 proc. uważa, że przychody ich spółek wzrosną więcej niż o 51 proc. Jedynie nieco ponad 10 proc. ankietowanych mówi o wzroście poniżej 10 proc., w tym 2,6 proc. respondentów przewiduje nawet brak wzrostu. Warto przypomnieć, że niewielu firmom z konkursu udaje się utrzymać takie tempo wzrostu, które pozwala znaleźć się w czołówce rankingu rok po roku. Do nielicznych wyjątków należą m.in. spółki Szallas.hu i Netguru.
Dynamicznie rozwijające się firmy innowacyjne w obszarze technologii z naszego regionu planują zwiększyć swoje nakłady na badania i rozwój. Aż 42,1 proc. ankietowanych deklaruje, że ponad 10 proc. swoich obrotów przeznaczy na działalność B+R. Z kolei sześciu na dziesięciu badanych chce zwiększyć tę część budżetu w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Jedynie 5 proc. CEO nie przewiduje żadnych wydatków na B+R.
„Oby te dobre wyniki były wyrazem wzrostu świadomości a nie jak dotąd po prostu dostępności funduszy UE w najbliższych latach. Taka niestety była dotąd korelacja. Tymczasem w przypadku młodych firm, opartych na nowych technologiach, inwestycje w prace nad nowymi pomysłami są kluczowe dla budowy wartości spółki. Im bardziej przełomowe rozwiązania, tym większa szansa na szybkie zdobycie udziału w rynku” – komentuje Magdalena Burnat-Mikosz, Partner Zarządzająca zespołami Innovation Consulting i R&D and Government Incentives, Deloitte
Badanie Deloitte pokazało, że w Europie Środkowej rośnie również świadomość potrzeby ochrony praw własności intelektualnej. Tylko 16 proc. firm deklaruje, że nie korzysta z żadnej formy tego typu ochrony. Najczęściej wykorzystywanym sposobem ochrony własności intelektualnej jest patent (26,3 proc.) oraz znak towarowy (15,8 proc.).
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w okresie maj - lipiec br. Dobrowolna ankieta on-line była elementem zgłoszenia firm do konkursu „Deloitte Technology Fast 50 CE”. Jednym z kryteriów programu jest konieczność opracowania przez spółkę lub wytwarzania autorskich technologii i/lub ponoszenie istotnych nakładów na prace badawczo-rozwojowe. Możliwy profil działalności firmy to oprogramowanie, sprzęt komputerowy, komunikacja, media, czyste technologie oraz life sciences. Wyniki ankiet pochodziły z następujących krajów: Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Węgry, Litwa, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja oraz Słowenia.
Przeczytaj także:
Innowacyjność przedsiębiorstw będzie rosła
![Innowacyjność przedsiębiorstw będzie rosła [© Melpomene - Fotolia.com] Innowacyjność przedsiębiorstw będzie rosła](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/nowe-technologie/Innowacyjnosc-przedsiebiorstw-bedzie-rosla-165318-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
nowe technologie, innowacje, innowacyjność, badania i rozwój, zarządzanie talentami
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)