Jak analityka biznesowa wpływa na rozwój firmy?
2015-11-20 13:30
Jak analityka biznesowa wpływa na rozwój firmy? © Kzenon - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polskie firmy nieprzygotowane na kryzys
Wyniki przedsiębiorstw uzależnione są m.in. od zakresu i sposobu wykorzystania narzędzi analitycznych. To kluczowy wniosek, jaki nasuwa lektura raportu „State of Analytics 2015” - publikacji, której autorzy pochylili się nad aktualnymi trendami w tym zakresie.Na potrzeby raportu przeanalizowano dane i opinie płynące z ponad 2000 czołowych przedsiębiorstw, reprezentujących 8 krajów świata. Jego celem było wskazanie przedsiębiorcom wzorców i inspiracji do osiągnięcia sukcesu, pokazanie, jak informacje mogą wspierać procesy decyzyjne. Autorzy opracowania poświęcili również uwagę zmieniającej się roli i funkcji analityki - nakreślili, w których obszarach odnotowuje się wzrost funkcji analitycznych oraz pokazali, jak wykorzystują je firmy osiągające najlepsze rezultaty działalności.
Kluczowe wnioski
Raport ukazuje rosnącą rolę analityki biznesowej, która obecnie jest już utożsamiana z głównym wsparciem w prowadzeniu działalności biznesowej.
1) Analityka staje się jednym z fundamentów budowania i wdrażania strategii. 90% menedżerów z grupy firm o najlepszych wynikach mówi, że narzędzia analityczne są absolutnie niezbędne do właściwej realizacji strategii i osiągania coraz lepszych rezultatów.
fot. mat. prasowe
Analityka jest kluczowa dla realizacji biznesowej strategii
2) Sukces firm zależy od zakresu analizowanych danych. Organizacje o najlepszych wynikach znacznie częściej i szerzej wykorzystują rozwiązania Business Intelligence. Firmy z grupy high-performers bazują na 10 lub więcej dziedzinach danych (to 3-krotnie więcej od pozostałych firm), i aż na 17 rodzajach danych (niemal 2-kronie więcej od reszty firm).
3) W firmach ciągle rośnie apetyt na analitykę biznesową realizowaną w czasie rzeczywistym. Biznes ciągle przyspiesza, rośnie więc potrzeba wykorzystywania informacji możliwie szybko i w sposób elastyczny. Menedżerowie w firmach osiągających najlepsze wyniki, 5-krotnie częściej od innych przyznają, że uzyskują informacje niezbędne do podejmowania decyzji na czas. Ta sama grupa menedżerów 3,5-krotnie częściej korzysta z narzędzi raportujących przez urządzenia mobilne.
fot. mat. prasowe
Analityka biznesowa realizowana w czasie rzeczywistym
4) Firmy o najlepszych wynikach zmieniają kulturę organizacyjną, opierając ją na przepływie i dostępie do informacji i narzędzi analitycznych. Trend ten wyraźnie widać w całej strukturze – od poziomu menedżerów do obszarów, w których pracownicy mają kontakt z klientami. W najlepszych firmach menedżerowie 2-krotnie częściej od innych przyznają, że już połowa ich pracowników na co dzień wykorzystuje narzędzia analityczne.
fot. mat. prasowe
Kultura organizacyjna oparta na przepływie i dostępie do informacji i narzędzi analitycznych
Istotne trendy:
Szybciej przybywać będzie źródeł danych do aktywnej analizy
Od kilku lat ciągle rośnie liczba źródeł danych, które firmy aktywnie analizują w procesach decyzyjnych. Dotychczas wzrost ten określano na poziomie ok. 20% w ciągu kilku lat. To znacznie mniej w porównaniu z tempem przyrostu danych w ogóle. Bazując na opiniach menedżerów Salesforce szacuje jednak, że czeka nas boom i w ciągu najbliższych 5 lat liczba źródeł danych, które firmy będą chciały aktywnie analizować zwiększy się o ponad 80%.
fot. mat. prasowe
Liczba źródeł danych
Rola analityki w firmach będzie ciągle rosła
65% wszystkich menedżerów twierdzi, że w najbliższych latach rola analityki biznesowej będzie wzrastać. Wśród firm osiągających najlepsze wyniki odsetek ten wynosi aż 84%.
Lepszy dostęp do informacji pozwala prześcigać konkurentów
Firmy o najlepszych wynikach wykorzystują narzędzia analityczne znacznie częściej i w kilkukrotnie szerszym zakresie od pozostałych firm. Jednocześnie menedżerowie z najlepszych przedsiębiorstw deklarują (aż 6,4 razy częściej od pozostałych menedżerów) chęć zainwestowania jeszcze większych środków w rozwiązania wspomagające decyzje. W przyszłym roku przeznaczą na ten cel nawet 50% i więcej środków niż obecnie.
Wśród ogółu przedsiębiorstw widać zatem coraz większe rozwarstwienie w zakresie wykorzystywania narzędzi analitycznych. Najlepsi już znacznie wyprzedzili resztę rynku. Na podstawie deklaracji inwestycji można postawić tezę, że różnice między najlepszymi firmami w swoich branżach a ich konkurentami będą się jeszcze pogłębiać.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)