Świat: wydarzenia tygodnia 47/2015
2015-11-21 21:52
Przeczytaj także: Świat: wydarzenia tygodnia 46/2015
- Chińska policja w ramach walki z przestępstwami finansowymi wykryła ponad 170 przypadków prania brudnych pieniędzy i nielegalnego transferu funduszy za granicę. W sumie przestępstwa szacuje się na 125 mld USD. To powoduje poważne zakłócenia na chińskim rynku finansowym i kapitałowym. Analitycy uważają, że chińskie władze wzmożoną kontrolą nad przepływami kapitałowymi, starają się też zmniejszyć legalny odpływ pieniędzy z kraju, co w ostatnim okresie negatywnie wpływa na kurs juana.
- W kolejnej dziedzinie Chiny są na pierwszym miejscu w świecie. Okazuje się, że w 2014 r. działało tam 31 proc. wszystkich funkcjonujących w świecie farm wiatrowych. Na drugim miejscu w tej klasyfikacji są USA (z udziałem na poziomie 17 proc.) i Niemcy (z udziałem 10,6 proc.). W 2014 r. na całym świecie przyłączono 51,4 GW nowych farm i jest to rekordowy wynik.
- Bank Japonii (BoJ) poinformował o podtrzymaniu założeń dotychczasowej polityki pieniężnej. Oznacza to, że będzie utrzymany target stymulowania monetarnego na poziomie 80 bln jenów.
- Według IMS Health systematyczne będzie wzrastać konsumpcja leków ze względu na szerszy dostęp do tańszych leków, ale też w tej branży będzie rosło znaczenie innowacji, które znacząco wpłyną na efektywność ochrony zdrowia. W 2020 roku wartość globalnego rynku leków na poziomie 1,4 bln USD (będzie to wartościowy wzrost o 30% w stosunku do 2015 roku). Dla porównania, w latach 2011-2015 wzrost wyniósł 182 mld USD. Średnioroczny wzrost wartościowy (CAGR 2016-2020) globalnego rynku leków osiągnie tempo na poziomie 4-7%. W ciągu najbliższych 5 lat globalne wykorzystanie leków wzrośnie o 24% w ujęciu ilościowym.
- Chiński państwowy koncern Tsinghua Unigroup w ciągu pięciu lat ma zostać trzecim największym producentem chipów na świecie. W realizację tego przedsięwzięcia koncern zainwestuje ok. 47 mld USD. W przypadku sukcesu Tsinghua Unigroup będzie trzecim największym producentem chipów w skali globu. Tsinghua Unigroup prowadzi też zaawansowane rozmowy na temat kupna części udziałów w jednej z amerykańskich firm produkujących układy scalone. Już w pierwszej połowie 2015 roku Tsinghua Unigroup starała się za 23 mld USD próbowała kupić amerykańskiego giganta w tej, firmę Micron, jednak ta transakcja została zablokowana przez amerykański rząd.
- Według Bloomberga, mija okres ostrych, międzynarodowych sankcji wobec Rosji z powodu jej polityki wobec Ukrainy. Obserwuje się wzrost zainteresowania zagranicznych inwestorów lokowaniem w tym kraju swoich inwestycji. Amerykańska agencja Standard & Poor's bierze pod uwagę możliwość zmiany ratingu jeśli Rosja wyjdzie z międzynarodowej izolacji. Spore szanse na poprawę relacji z Zachodem sprawiają, że inwestorzy są zainteresowanie rosyjskimi aktywami.
- Według ONZ ok. 2,4 mld ludzi nie ma zagwarantowanych niezbędnych warunków sanitarnych, a ok. 1 mld nie ma dostępu to toalet.
- Wśród amerykańskich bankierów centralnych, ale też na światowych rynkach dominuje przekonanie, że w grudniu możliwa będzie podwyżka stóp procentowych w USA w grudniu. To przekonanie znajduje się w ostatnio opublikowanym raporcie z ostatniego posiedzenia Fed.
- W przyszłym roku są w USA wybory prezydenckie. Badania opinii amerykańskiego społeczeństwa wskazują, że wśród Amerykanów dominują nastroje zaniepokojenia i braku zaufania do obecnej sytuacji. Ponad 70 proc. wierzy, że gospodarka USA wciąż jest w recesji, a ok. 50 proc. uważa, że ich kraj najlepsze dni ma już za sobą .
- Rosja zawarła z Egiptem umowę. Na jej mocy Kair otrzyma państwowy kredyt eksportowy na budowę pierwszej w tym kraju elektrowni atomowej. W tej sytuacji jest oczywistym, że inwestycje będą realizowały rosyjskie firmy.
- Mamy do czynienia z pierwszym w USA przypadkiem dopuszczenia do konsumpcji w Stanach Zjednoczonych mięsa. Dotyczy to zgody amerykańskiego Federalnego Urzędu do Spraw Żywności i leków, który wydał zgodę na sprzedaż modyfikowanego genetycznie łososia. Aby zmniejszyć ryzyko przedostania się ryb do środowiska naturalnego, zdecydowano, że te ryby będą hodowane w pomieszczeniach zamkniętych. Autorem tego badawczego osiągnięcia jest firma z Massachusetts.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
ŚWIĘTUJĄC 10. ROCZNICĘ WSPÓŁPRACY, PAMPERS I UNICEF MAJĄ JEDNO WSPÓLNE ŻYCZENIE: WYELIMINOWANIE TĘŻCA NOWORODKOWEGO NA CAŁYM ŚWIECIE
Od początku współpracy z UNICEF Pampers pomógł ocalić życie 500 000 dzieci, eliminując tężec u matek i noworodków w 17 państwach1. 21 krajów nadal potrzebuje naszej pomocy. Akcję można wesprzeć na 3 łatwe sposoby, m.in. kupując pieluszki Pampers oznaczone logotypem akcji.
W 10. rocznicę współpracy marka Pampers i UNICEF ogłaszają, że tężec noworodkowy został wyeliminowany już w 17 krajach1. Dlatego zapraszamy rodziców i dzieci do świętowania z nami tego sukcesu i pomocy w spełnieniu naszego wyjątkowego życzenia: pomóżcie nam wyeliminować tężec wszędzie tam, gdzie nadal zagraża mamom i ich nowo narodzonym dzieciom!
Tężec noworodkowy (tężec u matek i noworodków, ang. MNT) dotyka rodziny w najbardziej potrzebujących pomocy rejonach świata – w miejscach, gdzie dzieci rodzą się w niehigienicznych warunkach, czyli np. tam, gdzie przecina się pępowinę niewysterylizowanymi narzędziami. Zarażonego chorobą dziecka prawie nigdy nie udaje się uratować. Tężec odbiera życie 49 tysiącom noworodków rocznie2. Co 11 minut z jego powodu ginie dziecko2.
Od 10 lat Pampers i UNICEF łączą siły, dążąc do spełnienia jednego marzenia: wyeliminowania tężca u matek i noworodków na całym świecie. Szacuje się, że dzięki akcji „1 paczka = jedna ratująca życie szczepionka” – w ramach której Procter & Gamble, producent pieluszek Pampers, wspiera UNICEF, przekazując środki na zakup szczepionek przeciwko tężcowi noworodkowemu – ocaliliśmy życie 500 tysięcy noworodków3. Dzięki nam, co sekundę gdzieś na świecie jakaś mama i jej dziecko otrzymują szczepionkę.
Jak mówi Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska: „Przez ostatnie 10 lat dzięki wsparciu marki Pampers i milionów rodziców osiągnęliśmy bardzo wiele, żeby wyeliminować tę straszną chorobę. W tym czasie liczba mam i dzieci zagrożonych chorobą spadła o niemal 60%, jednak nadal 71 milionów kobiet i dzieci jest zagrożonych zakażeniem tężcem. Należy zauważyć, że tężcowi u matek i noworodków można zapobiec w łatwy sposób - szczepiąc przyszłe mamy lub nowo narodzone dzieci. Dlatego właśnie Pampers i UNICEF działają wspólnie, żeby wyeliminować tę chorobę na całym świecie”.
W tym roku do listy państw, w których wyeliminowano tężec noworodkowy dzięki akcjom szczepień przyszłych mam i noworodków prowadzonych przez UNICEF z funduszy Pampers dołączyły Madagaskar, Mauretania i Kambodża. Ciągle jednak w aż 21 krajach4 choroba jest zagrożeniem. W 20 z nich z tężcem pomaga walczyć Pampers.
Nieczęsto podejmując codzienne decyzje, dotyczące np. zakupu pieluszek Pampers, można powiedzieć: Właśnie pomagam wyeliminować chorobę, która odbiera życie dzieciom” – mówi Mariola Mirek, Menadżer ds. komunikacji marki Pampers. Dodaje: „W kampanii 1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka najbardziej przekonuje mnie to, że jej wyniki łatwo zmierzyć i że efekty działań są aż tak znaczące. Fundując szczepionki, robimy coś bezcennego – ratujemy życia noworodków i ich mam.”
10. urodziny to okazja do świętowania w gronie wyjątkowych ludzi. Do akcji Pampers i UNICEF w tym roku przyłączył się Olivier Janiak – znany prezenter telewizyjny i ojciec trzech synów – który pojechał do Angoli, żeby zobaczyć na własne oczy, jak akcja „1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka” pomaga chronić życia nowo narodzonych dzieci i ich mam.
Olivier Janiak mówi: „Odwiedziłem Angolę, żeby zobaczyć w jaki sposób, fundusze przekazywane przez markę Pampers na szczepienia przeciwko tężcowi u noworodków i ich mam pomagają zmieniać życie mieszkających tam ludzi. Spotkałem tam niesamowitych rodziców. Usłyszałem łamiące serce historie. Dzięki mamom takim jak Ewa czy Alegoria, na własne oczy zobaczyłem, jak wiele dla nich znaczy drobny gest wykonany przez nas w Polsce.” Dodaje również: „Nie mogę pogodzić się z tym, że z powodu choroby, której tak łatwo zapobiec szczepieniami, nadal umierają tysiące dzieci. Właśnie dlatego wspieram akcję Pampers i UNICEF”.
Jak można pomóc?
Akcja „1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka”, w ramach której Procter & Gamble wspiera UNICEF środkami na zakup szczepionek przeciwko tężcowi noworodkowemu, trwa w tym roku od 1 października do 31 grudnia. Można ją wesprzeć na 3 proste sposoby:
1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka: za zakup każdej paczki pieluszek Pampers oznaczonej logotypem akcji, Procter & Gamble przekaże UNICEF równowartość jednej szczepionki przeciwtężcowej; Dodatkowo akcję można wesprzeć, kupując w sklepach sieci Carrefour nie tylko pieluszki, ale również produkty innych marek P&G.
1 udostępnienie/obejrzenie = 1 ratująca życie szczepionka: za każde obejrzenie filmiku dotyczącego kampanii opublikowanego na fanpejdżu marki Pampers oraz za każde udostępnienie go na tablicy fana na Facebooku, Procter & Gamble przekaże UNICEF równowartość jednej szczepionki przeciwtężcowej;
1 zdjęcie/film = 1 ratująca życie szczepionka: za każde zdjęcie lub filmik opublikowane na Facebooku i podpisane hasztagiem #zyczeniePampersUnicef Procter & Gamble przekaże UNICEF równowartość jednej szczepionki przeciwtężcowej.
Wybierając jeden z trzech prostych sposobów, każdy może pomóc Pampers i UNICEF w ochronie noworodków i ich mam na całym świecie przed tężcem. Więcej szczegółów o akcji można znaleźć na: www.pampers.pl oraz na www.unicef.pl.
Przeczytaj także:
Świat: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)