Projekty unijne: jak zadbać o ich marketing?
2015-12-14 00:20
Przeczytaj także: Marketing internetowy: co robić żeby był skuteczny?
Wdrożenie
Realizacja strategii może odbywać się za pośrednictwem wielu zróżnicowanych kanałów komunikacji marketingowej. Podstawowy podział obejmuje działania ATL (Above The Line), czyli tradycyjne media skierowane do masowego odbiorcy, np. telewizja, radio, oraz BTL (Below The Line), czyli działania skierowane do konkretnego odbiorcy, takie jak promocja w punktach sprzedaży i bezpośrednie dotarcie do klienta, np. za pośrednictwem mailingu czy wydarzeń specjalnych. Obecnie jednak marketing charakteryzuje się dużą dynamiką i nieustannymi modyfikacjami dostępnych narzędzi wychodzącymi daleko poza powyższe rozróżnienie. Opisane wcześniej kroki powinny zasygnalizować czy w dotarciu do naszych odbiorców bardziej pomogą nam działania w internecie, takie jak content marketing, SEO czy social media, czy raczej powinniśmy skupić się na np. bezpośrednich spotkaniach z klientami podczas targów i konferencji.
fot. mat. prasowe
Strategia marketingowa
Kolejną istotną decyzją jest określenie, czy sami podejmiemy się kreacji i egzekwowania poszczególnych działań czy skierujemy się w stronę agencji reklamowych. Może się okazać, że np. komunikacja wizualna stworzona przez zaprzyjaźnionego grafika nie będzie budować marki naszego projektu tak skutecznie, jak profesjonalnie przygotowana księga znaku. Zlecając agencji przeprowadzenie wybranych działań promocyjnych lub całej kampanii reklamowej, powinniśmy dostarczyć brief, czyli dokument, który zawiera najistotniejsze informacje na temat celów, grupy docelowej, budżetu czy pomysłów na zaprezentowanie projektu. Dzięki temu zachowamy spójność wizualizacji, formy i przekazu.
W tej fazie niezmiernie istotna jest optymalizacja kosztów promocji. Warto określić, na które działania chcemy przeznaczyć największą część budżetu, z czego powinniśmy zrezygnować, a które możemy przeprowadzić bez nakładów finansowych. W tej kategorii szczególnie duży potencjał tkwi w działaniach Public Relations związanych z artykułami w prasie i Internecie oraz wzmiankami w radiu i telewizji. Tematyka i efekty projektów, zwłaszcza tych innowacyjnych, mogą zainteresować lokalnych i branżowych dziennikarzy, a nawet mainstreamowe media. Z myślą o potencjalnych klientach starajmy się pokazywać w pismach branżowych i biznesowych.
Etap wdrażania założeń strategii to również ciągła ewaluacja. Musimy wiedzieć, które narzędzia marketingowe przynoszą najlepsze rezultaty, a z których lepiej zrezygnować. Powinniśmy choćby szacunkowo określić, ile kosztuje pozyskanie klienta danym kanałem marketingowym i skupiać się na tych z najwyższą efektywnością.
Każdy projekt jest inny
Poruszyliśmy tu podstawowe zagadnienia związane z promocją projektów i planowaniem działań marketingowych. Nie ma jednak rozwiązań uniwersalnych. Zanim zdecydujemy się przeznaczyć czas i pieniądze na konkretne narzędzia, zestawmy je ze specyfiką projektu i grupą odbiorców, do której zamierzamy dotrzeć z komunikatem.
oprac. : Dotacje i Fundusze
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)