Social media przepełnione nienawiścią wobec uchodźców
2015-11-26 13:54
![Social media przepełnione nienawiścią wobec uchodźców [© Prazis - Fotolia.com] Social media przepełnione nienawiścią wobec uchodźców](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/social-media/Social-media-przepelnione-nienawiscia-wobec-uchodzcow-167015-200x133crop.jpg)
W social mediach coraz więcej mowy nienawiści wobec uchodźców © Prazis - Fotolia.com
Przeczytaj także: Konkurs Chopinowski w internecie i social media
Emocje biorą górę
IMM przeanalizował listopadowe publikacje w popularnych serwisach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Zmonitorowano komentarze zawierające zwroty takie jak "przyjęcie uchodźców" i "przyjęcie emigrantów" oraz sformułowania bliskoznaczne. Chodzi o decyzję o rozmieszczeniu na terenie Unii Europejskiej 160 tysięcy migrantów. Z obecnych zobowiązań wynika, że do Polski miałoby trafić ponad 6 tysięcy osób, głównie obywateli Syrii.
W dniach poprzedzających ataki na Paryż pojawiło się 2,5 tysiąca komentarzy, których autorzy wypowiadali się na temat przyjęcia przez Polskę uchodźców. Wśród wpisów nacechowanych emocjonalnie, aż 79% to publikacje osób, które sprzeciwiają się tym planom. W ciągu kilku dni po atakach wielu internautów łączyło akty terroru z problemem przyjęcia uchodźców na teren państw UE. Dyskusja na ten temat przybrała na sile i w ciągu 4 dni od zamachów liczba komentarzy wzrosła do blisko 10 tysięcy. Aż 86% z nich to publikacje, których autorzy wyrażali negatywny stosunek wobec przyjęcia do Polski uchodźców.
Więcej agresji i... obaw
Z monitoringu social media w IMM wynika, że aż 22% wszystkich komentarzy krytycznych opublikowanych w listopadzie zawiera słowa i zwroty agresywne i rasistowskie wobec uchodźców. Oznacza to, że słowna agresja w mediach społecznościowych rośnie. W lipcu, kiedy dyskusja o problemie migracyjnym dopiero się rozpoczynała, wzmianki wyraźnie agresywne i manifestujące nienawiść rasową, narodowościową bądź religijną stanowiły 14% publikacji krytycznych.
fot. mat. prasowe
Udział wpisów rasistowskich i agresywnych w opiniach negatywnych
Więcej niż jedna piąta negatywnych opinii w kwestii przyjęcia uchodźców zawierała rasistowskie bądź agresywne hasła
Polacy dyskutujący w social media na temat przyjęcia uchodźców najczęściej wyrażają obawy dotyczące bezpieczeństwa. To zmiana w stosunku do lipca, kiedy internetowi przeciwnicy przyjmowania uchodźców najczęściej podnosili kwestie ekonomiczne. W listopadzie Polacy, którzy negatywnie wypowiadali się na temat planów przyjęcia do kraju uchodźców najczęściej poruszali problem terroryzmu, zamachów i przestępczości (1,6 tysięcy razy). Kwestie związane z religią i wyznaniem pojawiły się 1,2 tys. razy, a zagadnienia ekonomiczne – ponad 1000 razy.
Wirusowy sprzeciw
Jedną z publikacji, która wywołała w listopadzie największe zainteresowanie i najwięcej interakcji (komentarzy, polubień i udostępnień), była publikacja fanpage'a "Nie dla Islamizacji Europy". Autorzy tekstu zatytułowanego "Pseudo uchodźcy gardzą jedzeniem z Czerwonego Krzyża" podają, że na granicy Serbii z Macedonią "pomoc żywnościowa nie jest mile widziana przez islamskich imigrantów", a "gdy funkcjonariusze chcą przekazać niezbędne produkty przekazane przez Czerwony Krzyż, imigranci stanowczo odmawiają przyjęcia kartonów z żywnością i zaczynają chóralnie buczeć oraz obrzucać funkcjonariuszy obelgami" – czytamy w tekście. Tylko na Facebooku materiałem podzieliło się blisko 750 osób.
Dzień po zamachach w Paryżu głos w sprawie uchodźców zabrali na Facebooku także Janusz Korwin-Mikke i Przemysław Wipler z Partii KORWiN. "Pamiętajmy, że za 10 lat to samo co we Francji, będzie działo się w Polsce – jeżeli dziś wpuszczą do nas 7 000 osób, jutro będzie to 70 000, a potem 700 000. Nie można dopuścić, żeby prawo europejskie miało pierwszeństwo przed polskim" – mogliśmy przeczytać na facebookowej stronie partii. Komentarz ten polubiło ponad 2 tysiące, a udostępniło pół tysiąca internautów.
fot. mat. prasowe
Liczba wzmianek w social media
Dyskusje w sprawie uchodźców w social media rozgorzały szczególnie po zamachach w Paryżu
Popularność zyskały także materiały wideo. W sprawie zamachów głos zabrał na swoim kanale YouTube m.in. Mariusz Max Kolonko. Komentarz dziennikarza na temat wydarzeń w Paryżu obejrzało ponad 820 tysięcy osób. Popularnym materiałem wideo był także film zamieszczony na kanale youtubera SerafinTV. Nagranie, w którym autor wyraża pogląd, iż sprawcami zamachów w Paryżu są uchodźcy i zdecydowanie sprzeciwia się przyjmowaniu do Polski, obejrzało 160 tysięcy osób.
![Ostatnie Pokolenie w mediach [© Freepik] Ostatnie Pokolenie w mediach](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Ostatnie-Pokolenie/Ostatnie-Pokolenie-w-mediach-263724-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)