Działania marketingowe i PR w polskich firmach w 2015 roku
2015-12-02 13:25
PR © kunertus - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czego wciąż nie rozumiemy w Inbound Marketing?
To kluczowe wnioski, jakie nasuwa trzecia już fala badań, które PMR Research zrealizował we współpracy z ComPress Publishing (działeń badań i raportów ComPress S.A.). Badanie objęło swoim zasięgiem 250 firm, zatrudniających co najmniej 50 pracowników i prowadzących aktywna działalność w zakresie marketingu i/lub PR.Czy to już koniec pracy pod dyktando dotkniętej kryzysem sprzedaży?
W porównaniu do badań jakie PMR i ComPress wykonały pod koniec 2013 roku widać, że o niemal połowę zmniejszyła się liczba firm deklarujących włączenie wszystkich działań marketingowych i PR w sprzedaż (z 74% do 40%). Wydaje się więc, że po czasach kryzysu, kiedy to strategie ekspansji zostały zamienione na strategie przetrwania, działy marketingu, zaangażowane głównie w sprzedaż, zaczynają wracać do swojej poprzedniej roli.
O ile w 2013 roku prawie co czwarta ankietowana firma (24%) w sposób zdecydowany zgadzała się ze stwierdzeniem, że marketing i PR współtworzą strategię sprzedażową, a kolejne 35% badanych raczej się z nim zgadzało, o tyle dziś sytuacja wygląda nieco inaczej. Liczba ankietowanych uznających prawdziwość tego stwierdzenia wzrosła do 68%, ale tylko 3% badanych zgadza się z nim w sposób zdecydowany.
fot. mat. prasowe
Wszystkie działania marketingu i PR włączone są w procesy sprzedażowe firmy
- Z jednej strony wśród osób odpowiadających za obszar komunikacji wzrasta świadomość ich wpływu na skuteczność i poziom sprzedaży. Z drugiej - nie chcą, obawiają się lub nie potrafią - wziąć większej odpowiedzialności za budowanie strategii sprzedażowych - powiedział Adam Sanocki z ComPress.
fot. mat. prasowe
Marketing i PR współtworzą strategię sprzedażową
Taką interpretację wyników zdają się potwierdzać także odpowiedzi ankietowanych na kolejne pytanie dotyczące pozyskiwania przez działy marketingu i PR leadów sprzedażowych. Z tezą, że należy to do ich obowiązków zgodziło się łącznie 34% ankietowanych (z czego 2% zdecydowanie). Nieco więcej, bo 36% wskazało, że się z tym nie zgadza. Dla porównania w 2013 roku aż 66% ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że marketing i PR realizują działania w celu pozyskania leadów sprzedażowych (z czego aż 26% zdecydowanie). Przeciwnego zdania było tylko 15% ankietowanych. Wyniki wskazują, że w przeciągu niemal 2 lat zdecydowanie zmniejszyło się zaangażowanie działów marketingu i PR w budowanie nowej sprzedaży.
Być może wynika to ze spadku oczekiwań zarządów pod ich adresem w tym zakresie lub kłopotów w poruszaniu się po tym wciąż niepewnym dla działów marketingu i PR sprzedażowym gruncie, po którym jeśli nie muszą, to wolą nie stąpać.
fot. mat. prasowe
Marketing i PR realizuje działania w celu pozyskania leadów sprzedażowych
Gdzie więc działy marketingu i PR są aktywne?
- Analizując obszary gdzie działy marketingu i PR prowadzą aktywne działania, zdecydowanie dominuje tworzenie strategii. Po niej następuje promocja/sprzedaż, e-marketing i działania public relations. Jedynie w e-marketingu zaobserwowaliśmy wzrost aktywności w porównaniu do roku 2013. Największy spadek zaangażowania widoczny jest w CSR. Jeżeli zaś chodzi o budżety, to w większości firm mają pozostać na tym samym poziomie (57%) ale na uwagę zasługuje fakt że 34% firm deklaruje wzrost wydatków w tym obszarze (o 8% więcej niż w 2013 roku) - powiedział Adam Sanocki.
fot. mat. prasowe
Obszary marketingu i PR, w których firmy prowadzą aktywne działania
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)