Świąteczne zakupy przez Internet: Polacy na czele stawki
2015-12-08 13:37
Przeczytaj także: W e-sklepie na prezenty świąteczne wydajemy 190 zł
Najczęściej wykorzystywanymi narzędziami w poszukiwaniu i porównywaniu cen prezentów są wyszukiwarki (94 proc.), porównywarki cenowe (92 proc.) oraz strony sklepów internetowych (92 proc.).
Czy można pokusić się o wniosek, że w tradycyjnych sklepach oglądamy tylko towary, które chcemy kupić najbliższym pod choinką, a potem kupujemy je w Internecie? Aż 55 proc. ankietowanych Polaków powiedziało, że czyni tak czasami, a 27 proc., że często. Średnia dla wszystkich badanych europejskich krajów wynosi odpowiednio 51 i 20 proc.
W procesie zakupowym coraz większą rolę odgrywają media społecznościowe. Jak zadeklarowało 84 proc. ankietowanych, poza funkcją komunikacyjną, służą one do przeglądania produktów, dla 83 proc. do sprawdzania cen, a dla 81 proc. do śledzenia komentarzy innych użytkowników.
„Nowoczesne technologie sprawiają, że zakupów możemy dokonywać także za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jak się okazuje 38 proc. respondentów z Polski użyło swojego telefonu do zakupów, a 57 proc. planuje to zrobić w przyszłości. W Europie zrobiło to średnio 41 proc. ankietowanych, a dodatkowo chce to zrobić 47 proc.” – mówi Olgierd Cygan, Partner zarządzający częścią agencyjną w Deloitte Digital Central Europe. „Polska, obok Danii i Rosji, była krajem, gdzie m-commerce wzrósł o więcej niż 10 proc. pomiędzy 2014 a 2015 rokiem. Dodatkowo, nasze doświadczenia pokazują, że osoby które mają interakcję z daną marką poprzez kanały cyfrowe kupują i wydają więcej. Współczynnik konwersji jest w ich przypadku nawet o 20 proc. wyższy niż w przypadku osób nie korzystających z kanałów cyfrowych w czasie zakupów.”
Sieci handlowe nieustannie pracują nad tym, by zdobyć jak najwięcej lojalnych klientów. Gdy na stronie sklepu nie znajdują produktu, którego szukają, czterech na dziesięciu klientów internetowych korzysta z witryny innego sklepu, a 35 proc. szuka tego towaru za pośrednictwem wyszukiwarek i porównywarek cenowych. Nieco inaczej postępują klienci sklepów tradycyjnych. Co trzeci idzie do sklepu tej samej sieci lub pyta o radę sprzedawcy, co czwarty szuka towaru na stronie internetowej danej sieci, a co piąty idzie do innego sklepu.
Ankietowani, którzy wzięli udział w badaniu, zadeklarowali, że w ubiegłym roku 96 proc. zamówionych online prezentów przyszło na czas. Ci, którzy rok temu zawiedli się w tym zakresie na swoich dostawcach, chcą nadal kupować prezenty w Internecie, ale zamierzają to zrobić wcześniej (34 proc.). Z kolei 28 proc. zrezygnuje w tym roku z zakupów internetowych.
Według polskich konsumentów, e-commerce zapewnia największy dostęp do opinii innych kupujących na temat poszczególnych produktów (54 proc.), możliwość porównywania cen i artykułów (56 proc.), dostawy zakupionego towaru do domu (55 proc.) oraz brak ograniczeń czasowych, jeśli chodzi o moment robienia zakupów (53 proc.).
Za sklepami tradycyjnymi w największym stopniu przemawiają możliwość otrzymania produktu zaraz po dokonaniu zakupu (80 proc.), kompetencje sprzedawców oraz możliwość uzyskania profesjonalnej porady (77 proc.), ochrona danych osobowych (76 proc.), a także opcja wymiany lub zwrotu zakupionego towaru (74 proc.) oraz obsługa posprzedażowa (73 proc.).
![Ponad połowa Polaków wyda na świąteczne zakupy powyżej 500 zł [© Freepik] Ponad połowa Polaków wyda na świąteczne zakupy powyżej 500 zł](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Boze-Narodzenie/Ponad-polowa-Polakow-wyda-na-swiateczne-zakupy-powyzej-500-zl-263903-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)