Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2015
2015-12-10 10:44
Najczęściej kupowane są auta luksusowe © 3ddock - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rolex, Omega i Patek Phillippe: synonimy luksusu
Blisko milion najbogatszych
Grono zamożnych i bogatych Polaków, czyli takich, których roczne dochody brutto przewyższają 85 tys. zł, powiększa się z roku na rok. Do końca bieżącego roku ma ich być łącznie 969 tys., co jest wynikiem o 7% wyższym od osiągniętego rok wcześniej. Szacunki KPMG wskazują, że łączne dochody netto osób zamożnych i bogatych sięgną 154,7 mld zł (wzrost o 5% r/r).
- Szacujemy, że w 2018 r. liczba zamożnych i bogatych podatników może zbliżyć się do 1,2 mln, a ich łączne dochody osiągną wartość ponad 200 mld zł – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.
Jednocześnie jednak podkreśla on, że dystans dzielący najbogatszych Polaków od średniej europejskiej ciągle pozostaje niebagatelny.
Według szacunków, liczba mieszkających w Polsce osób, które posiadają aktywa płynne o wartości co najmniej 1 mln dolarów (HNWI, ang. high net worth individuals), wynosi obecnie 43 tys. Przykładowo we Francji jest ich blisko 1,8 mln, w Wielkiej Brytanii – 2,4 mln, a w Niemczech – 1,5 mln. Liczba HNWI w Polsce jest porównywalna do krajów o znacznie mniejszej populacji, jak Portugalia, Finlandia czy Czechy.
W porównaniu do krajów zachodnioeuropejskich majątek Polaków nie jest imponujący. W połowie 2015 roku średnia wartość majątku na osobę w Polsce wyniosła jedynie 19,5 tys. dol., podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej jest równa 133,4 tys dol., czyli prawie siedmiokrotnie więcej – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Liczba osób zamożnych i bogatych w Polsce
Rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie w tempie dwucyfrowym
Zgodnie z szacunkami KPMG, do końca 2015 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wyniesie 14,3 mld zł, co oznacza wzrost o 13% w stosunku do roku poprzedniego. Największą kategorię uwzględnioną w analizie stanowią samochody luksusowe i premium – wartość tego segmentu (blisko 7,0 mld zł) stanowi prawie połowę całkowitej wartości rynku dóbr luksusowych w Polsce. Istotnymi segmentami są także odzież i dodatki (2,1 mld zł), usługi hotelarskie i SPA (1,3 mld zł) oraz nieruchomości (ponad 1,1 mld zł).
W 2018 roku wartość rynku może sięgnąć 16,6 mld zł, co oznacza wzrost o 17% w ciągu trzech lat. W tym samym okresie największych wzrostów procentowych można spodziewać się w segmencie usług hotelarskich i SPA, jachtów oraz biżuterii i zegarków. Wysoka dynamika widoczna będzie także w przypadku nieruchomości oraz samochodów – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.
Blisko 60% zamożnych i bogatych chce kupować dobra luksusowe „Made in Poland”
Kraj pochodzenia w przypadku dóbr premium i luksusowych bardzo silnie oddziałuje na potencjalnych nabywców, wywołując określone skojarzenia oraz kształtując oczekiwania wobec produktu. Dla 49% zamożnych i bogatych Polaków rodowód marki ma duże lub bardzo duże znaczenie w procesie zakupowym. Jedynie co piąty respondent uważa, że kraj pochodzenia nie ma znaczenia, bądź nie potrafił wskazać wpływu na wybór kupowanych przez niego produktów.
Produkty premium i luksusowe pochodzące z Polski są na ogół odbierane pozytywnie. Jak wynika z badania KPMG, 56% zamożnych i bogatych nabywców twierdzi, że oznaczenie „Made in Poland” zachęca ich do zakupów. Jedynie 6% respondentów uważa, że polskie pochodzenie produktu zniechęca do zakupu.
fot. mat. prasowe
Czy fakt, że dana marka premium pochodzi z Polski zachęca czy zniechęca do zakupu?
Najwięcej polskich marek premium i luksusowych obecnych jest w segmentach odzieży, biżuterii i zegarków oraz alkoholi. Większość zamożnych i bogatych osób zna przynajmniej kilka marek premium i luksusowych pochodzących z Polski (marki wskazane przez konsumentów samodzielnie). Do najbardziej rozpoznawalnych polskich marek reprezentujących segment dóbr premium i luksusowych należą firmy biżuteryjne Apart i W.KRUK, marki wódek Chopin i Belvedere, WITTCHEN znany ze sprzedaży galanterii skórzanej, jak również marka kosmetyczna Dr Irena Eris.
Co ciekawe ankietowani zamożni i bogaci Polacy często wskazywali również firmy, których produkty według ogólnie przyjętych kryteriów zasadniczo nie są zaliczane do dóbr z tzw. wyższej półki. To zjawisko może oznaczać, że w powszechnej świadomości definicja sektora premium jest dosyć szeroka. Okazuje się również, że respondenci często nie są świadomi, które marki premium i luksusowe pochodzą z Polski – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Eurokrata / 2015-12-10 15:04:02
Owi bogacze, jak należy się się domyślać, to w większości chyba (euro i krajowi) parlamentarzyści i inni syci, ze świecznika niedawnej władzy PO+PSL). Na jednych z tych polityków koalicji nawet mawiano w telewizorni, bodaj na TV Republika - że są "związkiem zawodowym pracowników PSL". To raczej są beneficjenci 8- lat rządów PO+PSL, ich kierownictwo, krewni i znajomi obdarzeni sowicie opłaconymi posadami. Wyższego szczebla urzędnicy, pracownicy w resortach i samorządach, czerpiący korzyści z godziwych apanaży, premii, z namaszczenia owej koalicji PO-PSL. Reszta Narodu, z bezrobociem lub najniższymi dochodami i emeryturami/rentami poniżej 3000 zł /mies. netto, na pewno milionerami nigdy nie zostanie w tym kraju. Nadal sprytny Grek będzie (m.in. z naszej to pomocy finansowej) sobie płacić -kilka razy wyższe świadczenia niż przeciętny Polak, jemu i uchodźcom pomagający... [ odpowiedz ] [ cytuj ]