Sprzedaż bezpośrednia okiem sprzedawcy
2015-12-12 00:22
Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia: Avon najbardziej rozpoznawalny
Z badania zrealizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej wynika, że myśląc o sprzedaży bezpośredniej najczęściej przywołujemy takie skojarzenia, jak:- kontakt z ludźmi (53,6%),
- wygoda (21%),
- prezentacja produktu (16,1%),
- bezpośredniość (13,3%)
Nieco mniej popularne, ale również kojarzone ze sprzedażą bezpośrednią są: doradztwo, kosmetyki, klient, zakupy w domu, Avon i Oriflame.
Praca konsultanta sprzedaży bezpośredniej to interesujące rozwiązanie zarówno dla pełnoetatowców, którzy chcą dorobić, jak również dla tych, którzy poszukują nowych wyzwań i chcą zmierzyć się z prowadzeniem własnego biznesu. Każdy zawód ma jednak swoje zalety i wady. Jak to jest w tym przypadku? Jak postrzegają swoją pracę sami konsultanci?
W przeprowadzonych badaniach większość wskazań respondentów ma nacechowanie pozytywne lub neutralne. Sprzedawcy bezpośredni za największe zalety swojego zawodu uznali: bezpośredni kontakt z klientem (62,8%), możliwość przetestowania produktów (44%) i poznawanie nowych ludzi (24,9%). Tylko niewiele ponad 1% konsultantów uznało, że praca w charakterze konsultanta bezpośredniego nie ma żadnych zalet.
fot. Luis Louro - Fotolia.com
Sprzedawcy
Praca konsultanta sprzedaży bezpośredniej to interesujące rozwiązanie zarówno dla pełnoetatowców, którzy chcą dorobić, jak również dla tych, którzy poszukują nowych wyzwań i chcą zmierzyć się z prowadzeniem własnego biznesu.
Jako dodatkowy atut swojej pracy sprzedawcy najczęściej wskazują na zakup produktów po niższej cenie na użytek własny. Wartością dodaną jest dla prawie 87% respondentów możliwość spotkania nowych ludzi. 47,3% ankietowanych traktuje sprzedaż bezpośrednią jako możliwość spróbowania sił w prowadzeniu własnego biznesu. Badani doceniają też wartość dodaną tego zawodu w postaci rozwoju umiejętności interpersonalnych i biznesowych (69,4%). Osoby, które sprawdzają się w sprzedaży bezpośredniej, z reguły posiadają predyspozycje osobowościowe, ułatwiające kontakt z klientami. Zawód konsultanta bezpośredniego jest przez badanych oceniany jako trudniejszy niż łatwiejszy i zdecydowanie dla ambitnych.
Zauważalną bolączką konsultantów są złe konotacje z zawodem sprzedawcy bezpośredniego, które występują w społeczeństwie. Rzetelne firmy sprzedaży bezpośredniej walczą z nieuczciwymi przedsiębiorstwami i sprzedawcami w branży, nastawionymi na szybki zysk, wykorzystującymi niewiedzę czy podeszły wiek klientów. Nie dziwi więc, że w badaniach, sprzedawcy za największy minus zawodu uznali złe traktowanie ich przez ludzi (28,3%). Zdaniem co piątego badanego istotną wadą jest także czasochłonność tej pracy. Należy zwrócić uwagę, że większość respondentów taktuje zajęcie sprzedawcy bezpośredniego jako dodatkowe źródło dochodów, co jest związane z dzieleniem obowiązków zawodowych pomiędzy kilka zajęć. Prawie 15% respondentów jako aspekt negatywny zawodu wskazało, że praca w zawodzie jest trudna, natomiast niespełna 10%, że trudni są klienci.
fot. mat. prasowe
Atuty sprzedaży bezpośredniej
Wśród zalet sprzedaży bezpośredniej sprzedawcy wymieniają m.in. możliwość zakupu produktów na własny użytek w niższej cenie.
O badaniu
Czas realizacji badania: lipiec-sierpień 2015 rok; Miejsce realizacji: badanie ogólnopolskie; Metoda: CAWI (ComputerAssisted Web Interview); Próba: osoby pracujące w systemie sprzedaży bezpośredniej, współpracujące z firmami zrzeszonymi w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej; Wielkość próby: N=2712/
![W Dzień Dziadka przypominamy, co czyha na seniorów [© JackF - Fotolia.com] W Dzień Dziadka przypominamy, co czyha na seniorów](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/UOKiK/W-Dzien-Dziadka-przypominamy-co-czyha-na-seniorow-201622-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)