Firmy rodzinne nie chcą ludzi z zewnątrz. Pieniędzy też
2015-12-14 14:14
Firmy rodzinne nie chcą ludzi z zewnątrz © Tyler Olson - Fotolia.com
Zaledwie co dwudziesta z 2187 firm rodzinnych, którym przyjrzała się firma doradcza Blackpartners, jest zarządzana przez managera z zewnątrz. Jednocześnie okazuje się, że dwa razy więcej właścicieli zdecydowałoby się oddać zarządzanie pozyskanemu z rynku dyrektorowi niż przekazać pełnię władzy młodemu pokoleniu.
Przeczytaj także: Firmy rodzinne w opinii Polaków
Wyniki raportu „Strategia czy intuicja” nie pozostawiają złudzeń - polskie biznesy rodzinne dość opornie korzystają z zewnętrznej pomocy – i to zarówno finansowej, jak i w zakresie zasobów ludzkich.Cudze niechętnie chwalimy, swoje doceniamy
W przeważającej większości przypadków (79%) nadzorem nad bieżącym funkcjonowaniem spółki zajmuje się sam właściciel, a w 14% przygotowywany do przejęcia firmy następca. Jednocześnie aż 43% przedsiębiorstw rodzinnych nie zatrudnia osoby, która bezpośrednio odpowiadałaby za kluczowe obszary działalności przedsiębiorstwa, jak np. sprzedaż czy promocja
Niechęć względem zewnętrznej pomocy dostrzegalna jest także w procesie pozyskiwania kapitału na dalszy rozwój spółki - polskie firmy rodzinne za najatrakcyjniejszą formę finansowania uważają środki własne. Na kolejnych pozycjach znalazły się dotacje oraz leasing. Kredyt bankowy zajął dopiero czwarte miejsce. Interesujące jest również to, że korzystanie ze wsparcia prywatnych inwestorów oraz funduszy private equity zostało ocenione wyżej niż pożyczka udzielona przez znajomych oraz dalszych członków rodziny.
Mimo niewątpliwego preferowania w wykorzystywaniu wewnętrznych zasobów kadrowych i finansowych polscy przedsiębiorcy rodzinni coraz częściej dostrzegają konieczność wynajęcia profesjonalnych firm doradczych. Aż 68% przebadanych przedsiębiorstw korzysta w wybranych obszarach z usług zewnętrznych specjalistów, a kolejne 12% zamierza rozpocząć współpracę w najbliższym czasie. Największą popularnością (60%) cieszy się pomoc w zakresie prawa oraz księgowości.
fot. mat. prasowe
Czy korzystają Państwo z doradztwa zewnętrznego?
-Jesteśmy bardzo podbudowani faktem, że polscy przedsiębiorcy rodzinni coraz częściej przełamują pewną barierę nieufności i dostrzegają pozytywne aspekty korzystania z usług firm doradczych. Nie mam wątpliwości, że w najbliższym czasie odsetek spółek poszukujących profesjonalnego wsparcia w strategicznych obszarach swojej biznesowej działalności będzie nieustająco rósł – powiedział, Mikołaj Lipiński, członek zarządu firmy doradczej Blackpartners, która przeprowadziła badania.
Intuicja ważniejsza niż wykształcenie
Właściciele oraz osoby zarządzające firmami rodzinnymi w naszym kraju niezwykle ufają zdobywanemu przez lata doświadczeniu oraz własnej intuicji. Jako istotny element w podejmowaniu kolejnych decyzji wskazało ją 40% badanych – o 9% więcej niż obserwację działań konkurencji. Wysoka wiara we własne umiejętności analityczne jest szczególnie widoczna przy interpretacji metod wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa do opracowywania długofalowej strategii rozwoju. Aż 19% polskich firm rodzinnych nie korzysta z żadnej analizy.
Przeczytaj także:
Firmy rodzinne, czyli biznes nie tylko dla pieniędzy
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
firmy rodzinne w Polsce, firmy rodzinne, biznes rodzinny, własny biznes, polskie firmy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)