Firmy rodzinne nie chcą ludzi z zewnątrz. Pieniędzy też
2015-12-14 14:14
Przeczytaj także: Firmy rodzinne w opinii Polaków
Uznania w oczach polskich przedsiębiorców nie zyskają również pracownicy posiadające obszerną wiedzę teoretyczną, która nie jest wsparta umiejętnościami praktycznymi. Ankietowane osoby zdecydowanie wyżej cenią doświadczenie oraz intuicję niż wykształcenie. Zdaniem pracowników firm rodzinnych dyplom wyższej uczelni nie jest elementem warunkującym odniesienie sukcesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Niezmiennie jednak najwyżej cenionymi przez przedsiębiorców wartościami pozostają strategia oraz doświadczenie, które w hierarchii stawiane są wyżej niż intuicja.
-Polscy przedsiębiorcy rodzinni są praktykami, którzy wraz z upływem lat zdobywali unikalną wiedzę z zakresu prowadzenia biznesu. Znają każdy zakamarek swojej firmy i posiadają głębokie przekonanie, że wiedzą co jest dla niej najlepsze. Jednocześnie wkraczamy w Polsce w niezwykle pasjonujący okres gdy w związku ze starzeniem się, właściciele spółek będą musieli podzielić się wpływami. Proces sukcesji nie bez powodu jest jednym z największych wyzwań z którym muszą się zmierzyć osoby zarządzające firmami rodzinnymi. – dodaje Mikołaj Lipiński z Blackpartners.
fot. mat. prasowe
Wykształcenie, doświadczenie, intuicja czy strategia?
Sukcesja czai się za rogiem
Wyniki badania „Strategia czy intuicja” mogą sugerować, że problem związany z przekazaniem bieżącego zarządzania następnemu pokoleniu znajduje się daleko na liście największych bolączek polskich firm rodzinnych. Sukcesja została wskazana przez 20% ankietowanych osób, co przełożyło się dopiero na 6. miejsce w rankingu największych problemów z jakimi muszą się mierzyć przedsiębiorstwa. Bieżące prowadzenie biznesu znacznie bardziej przeszkadzają wysokie koszty pracy (56%), brak przejrzystego prawa (47%) oraz utrzymanie płynności finansowej (35%).
Jednocześnie aż 37% właścicieli firm rodzinnych planuje przeprowadzenie sukcesji w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jednocześnie jedynie 5% z nich rozważa przekazanie swojemu następcy całkowitej kontroli nad firmą – większą popularnością cieszy się nawet mianowanie na dyrektora generalnego osoby spoza rodziny (9%). Najwięcej ankietowanych osób wskazało na przekazanie kolejnemu pokoleniu zarządzania (22%) lub własności (10%) nad firmą.
fot. mat. prasowe
Czy rozważają Państwo wymienione rozwiązania w ramach swojej firmy w ciągu nadchodzących 12 miesięcy
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Blackpartners, pomiędzy lipcem a wrześniem 2015 roku. Na pytanie odpowiadali przedstawiciele małych (1575), średnich (481) oraz dużych (131) przedsiębiorstw rodzinnych działających w ponad 15 różnych branżach na terenie całego kraju.
Przeczytaj także:
Firmy rodzinne, czyli biznes nie tylko dla pieniędzy
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
firmy rodzinne w Polsce, firmy rodzinne, biznes rodzinny, własny biznes, polskie firmy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)