Prezenty świąteczne w sieci: 9 zasad, które warto stosować
2015-12-15 11:40
Prezenty świąteczne kupujemy w sieci © petunyia - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sklep internetowy: nowe obowiązki informacyjne
Jak już wspomniano we wstępie, tegoroczne zakupy świąteczne zrobi przez Internet około 40 proc. polskich konsumentów. Bez względu na okazję, online kupuje już 55 proc. Polaków, z czego 2/3 przyznaje się do regularnych zakupów. Jak wyglądają grudniowe zakupy Polaków? Najpierw wydajemy średnio 100 zł na prezenty mikołajkowe, a potem od 200 do 500 złotych na podarki, które znajdą się pod choinką. Najczęściej nabywanymi online produktami są elektronika oraz gry.O powodzeniu sklepów internetowych – szczególnie w okresie przedświątecznym – przesądza przede wszystkim związany z nimi komfort, a więc możliwość pozostania w domu i uniknięcia zakupowej gorączki oraz tłoku na parkingach i w sklepach. kasami. Kupować można w dowolnym czasie, po konkurencyjnych cenach, które łatwo porównać. Sklepy prezentujące swój towar na monitorach komputerów w nieskończonej ilości, potrafią być również doskonałym źródłem zakupowych inspiracji, gwarantują też dostawę do domu. A jeśli towar się nie spodoba, zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta, można bez podania przyczyny oddać go w ciągu 14 dni. Taki przywilej gwarantuje prawo we wszystkich przypadkach, gdy do transakcji dochodzi na odległość i poza lokalem firmy. Tymczasem w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym o takiej opcji decyduje sprzedający. Handel w internecie ma mnóstwo plusów, ale też i minusy. Kupując w sieci często nie ma pewności czy sklep rzeczywiście istnieje, czy opłacony produkt dotrze, a załączone zdjęcie rzeczywiście prezentuje pożądany towar.
fot. petunyia - Fotolia.com
Prezenty świąteczne kupujemy w sieci
Co trzeci Polak nie ma zastrzeżeń do zakupów w sieci
W przeprowadzonym w tym roku badaniu instytutu opinii publicznej Infas na zlecenie Trusted Shops, firmy wydającej sklepom internetowym certyfikaty jakości, wynika, że większość Polaków ma zastrzeżenia odnośnie zakupów w sieci. Badania dotyczące popularności i jakości handlu internetowego pokazują, że uwag do zakupów w sieci nie ma co trzeci rodak korzystający z tej formy zakupów. W zestawieniu najlepiej wypadły francuskie sklepy internetowe, gdzie aż połowa konsumentów nie stwierdziła żadnych problemów przy realizacji zamówienia. Kłopotów nie miało też po 40 proc. ankietowanych z Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.
Jedną z przyczyn niezadowolenia było opóźnienie w przekazaniu towarów. Na otrzymanie przesyłki po obiecanym terminie skarżyło się aż 37 proc. Polaków. Konsumenci z innych krajów rzadziej spotykali się z tym problemem; w Wielkiej Brytanii - 28 proc., w Niemczech - 31 proc., a we Francji tylko 22 proc. ankietowanych wskazało, że sklep opóźnił dostawę. Solidność dostawy ważna jest – co zrozumiałe – szczególnie przed Gwiazdką.
Jak uniknąć pułapek w czasie zakupów w internecie
Aby nie zostać bez pieniędzy i towaru, z produktem niepożądanym lub dostarczonym po terminie, należy przestrzegać i stosować w praktyce kilka ważnych zasad.
Najważniejsze z nich to:
- Kupować u sprawdzonych sprzedawców, najlepiej posiadających certyfikaty potwierdzające wiarygodność, np. Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo BIG InfoMonitor. Pokazuje on, że firma jest solidna i rzetelnie wywiązuje się z rozliczeń ze swoimi dostawcami, co dobrze wróży również odbiorcom. Wyróżniające się w ten sposób przedsiębiorstwo jest non stop monitorowane pod kątem solidności płatniczej. Jeśli nie płaci swoim dostawcom i zostanie przez nich zgłoszone do rejestru dłużników BIG InfoMonitor, automatycznie traci prawo do certyfikatu;
- Kupować na portalach, w których pojawia się komunikat zapewniający, że przesyłka dojdzie przed świętami;
- Zakupy robić tylko za pośrednictwem bezpiecznych witryn, a dane osobowe podawać tylko wtedy, gdy jest to konieczne do realizacji zamówienia;
- Sprawdzać ocenę sklepów również w serwisach opiniotwórczych takich jak Trusted Shops czy Opineo, opartych na systemie komentowania i oceniania sprzedawcy ze względu na różne kryteria, np. czas dostawy, reagowanie na reklamacje, sprawność obsługi itp.;
- Poszukać opinii o sprzedawcy na forach internetowych;
- Wiarygodność sprzedawcy ocenić można też analizując jego stronę internetową, na której powinny znaleźć się wszystkie dane sprzedawcy – nazwa, adres siedziby, NIP, REGON oraz numer konta;
- Przeczytać regulamin sklepu oraz politykę prywatności;
- Sprawdzić, czy wybrany sklep pozwala śledzić status zamówień;
- Upewnić się, że prezentowany na zdjęciu towar jest zgodny z rzeczywiście nabywanym produktem, a także sprawdzić dokładną specyfikację produktu i na wszelki wypadek skonsultować wybór w mediach społecznościowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
jeremiasz_kawa / 2015-12-16 12:47:21
Ciesze się, że coraz więcej Polaków przekonuje się do zakupów online, ponieważ są one wielokrotnie szybsze i w sumie bezpieczniejsze, bo przecieżi takmamy14 dni na zwrot towaru, jeśli nie spełni naszych oczekiwań. Należy tylko uważać na klauzule niedozwolone w regulaminach sklepów internetowych, bo niestety jest ich coraz więcej. Po pierwsze, trzeba je w ogóle czytac wcześniej niż wtedy, gdy dopiero cos pójdzie nie tak... nowy raport klauzulowy pokazuje, że tylko w listopadzie przybyłoaż 37 nowych zapisów w rejetrze UOKiK... -> http://klauzuleniedozwolone.pl/raport-klauzulowy-37-nowych-klauzul-niedozwolonych-w-listopadzie-2015-r/ Nie wiem czy niektórzy sprzedawcy oszukują celowo czy z niewiedzy i nieświadomośći? [ odpowiedz ] [ cytuj ]