Branża finansowa a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.
2015-12-18 00:23
W trzecim kwartale wzrósł udział telewizji © faithie - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża finansowa a wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.
Charakterystyczną kwestią dla badanego okresu jest odzyskiwanie pozycji rynkowej przez telewizję (a także częściowo przez prasę), co dzieje się kosztem największych na przełomie ostatnich 12 miesięcy spadków wartości inwestycji przeznaczanych na promocję w internecie.Najbardziej dynamicznym reklamodawcą pozostają banki, które w III kwartale tego roku wydały na promocję ponad 62 miliony złotych, co stanowiło aż 58% wszystkich wydatków branży finansowej
Inwestycje wg kategorii
Spadki inwestycji wśród firm finansowych
Banki, jak już wspomniano, posiadają 58% udziału w wydatkach całego sektora finansowego. Ich inwestycje pozostają na dość stabilnym poziomie, chociaż ich udział w całości tortu reklamowego zwiększył się ostatnio o 4 punkty procentowe. Doszło do tego w efekcie dość pokaźnych spadków w sektorze pozostałych instytucji finansowych. Względem analogicznego okresu 2014 roku (Q3 2014) wartość reklamy mediowej banków podskoczyła bowiem zaledwie o 260 tys. zł.
W okresie ostatnich 7 lat obserwowany jest wzrost inwestycji sektora bankowego przy dodatkowym spłycaniu udziału w wydatkach kwartału czwartego na korzyść kwartału drugiego.
Drugą pozycję pod względem wydatków mediowych zajmuje kategoria „instytucje finansowe”. Zaliczają się do niej między innymi: firmy leasingowe, pozostałe firmy udzielające kredytów i pożyczek, biura maklerskie oraz fundusze inwestycyjne. Inwestycje mediowe tej kategorii w Q3 2015 roku wyniosły 26 milionów. Jest to największy spadek w ujęciu rok do roku, aż o 24% (-8 mln zł).
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe rok do roku
Towarzystwa ubezpieczeniowe zainwestowały w działania mediowe w Q3 2015 nieco ponad 18 mln złotych, co stanowiło około 17% wszystkich wydatków reklamowych w analizowanej branży. Inwestycje mediowe firm ubezpieczeniowych w trzecim kwartale 2015 roku wzrosły o blisko 10% (rok do roku), pomimo dość dużych spadków inwestycji w pierwszych dwóch kwartałach tego roku. Można więc zaobserwować polaryzację inwestycji ubezpieczeń w dwóch ostatnich kwartałach - od dwóch lat następuje przesunięcie z pierwszych dwóch kwartałów na kwartał III i IV (odwrotny trend niż w przypadku branży bankowej).
Pozostałe produkty finansowe (akcje, obligacje) osiągnęły około 1% udziału w wydatkach mediowych sektora finansowego.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe sektora bankowego Q3 2015
Produkty
Zmiana głównych produktów komunikowanych przez banki i firmy ubezpieczeniowe
Głównymi produktami komunikowanymi przez banki były konta osobiste oraz kredyty gotówkowe i konsumpcyjne. Łącznie przeznaczono na komunikację tych produktów ponad 34 miliony złotych. Udział kont w komunikacji w okresie ostatniego roku wzrósł o 4 punkty do 38%. Drastycznie zmalał natomiast udział kredytów z poziomu 47% do 29%. Inwestycje te odebrała przede wszystkim reklama grupowa banków (wizerunkowa i dotycząca wielu produktów), która wzrosła z 11% do 19%. Ponad dwukrotnie wzrosła komunikacja instrumentów płatniczych (do poziomu 9%).
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe sektora ubezpieczeniowego Q3 2015
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe w kategorii banki 2008-2015
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)