Branża finansowa a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.
2015-12-18 00:23
Przeczytaj także: Branża finansowa a wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.
W sektorze ubezpieczeniowym odnotowana została wymiana pozycji pomiędzy ubezpieczeniami komunikacyjnymi, które w ciągu roku straciły 9 punktów procentowych uzyskując 39% udziału SOS (Share of Spendings). O 13 punktów procentowych wzrósł udział ubezpieczeń na życie do poziomu 48%, które były głównym komunikowanym produktem ubezpieczeniowym w trzecim kwartale 2015. Odnotowaliśmy także spadek reklamy grupowej (wizerunkowej i multiproduktowej). Udział ubezpieczeń majątkowych w komunikacji utrzymuje się na nie zmienionym poziomie i stanowił 4% wydatków.
Kanały mediowe
W branży finansowej w trzecim kwartale wzrósł udział telewizji oraz mediów offline kosztem internetu
Firmy z rynku finansowego najchętniej reklamują swoje produkty i usługi w telewizji. W trzecim kwartale 2015 inwestycje w ten kanał pochłonęły 65% wszystkich budżetów marketingowych i były o blisko 9 punktów procentowych wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Podobnie jak w poprzednich latach, królowały wydatki w II i IV kwartale roku.
Reklama online przewyższa pod kątem udziałów pozostałe kanały tradycyjne, jednak w ciągu roku zaobserwowano 40% spadek w ujęciu rok do roku (o blisko 8 punktów procentowych do poziomu 15%). Sektor finansowy przeznaczył na reklamę cyfrową ponad 16 milionów złotych.
Trzecie miejsce wśród kanałów, w których firmy finansowe lokowały największe budżety reklamowe należy do prasy - magazynów i dzienników (9,3% wszystkich wydatków), w które zainwestowano niemal 10 milionów złotych. W tej grupie królują przede wszystkim magazyny, to one mają większy udział niż dzienniki i to one charakteryzowały się wyższą dynamiką wzrostu niż prasa codzienna (lekki spadek inwestycji). Całościowo w prasę branża zainwestowała o około 550 tys. zł więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Najbardziej dynamiczny wzrost w ujęciu rok do roku przypadł w reklamie radiowej. Nakłady w tym kanale wzrosły aż o 30% (1,4 p.p.) w stosunku do trzeciego kwartału 2014 roku, uzyskując blisko 5.5 mln zł (wzrost o 1.2 mln).
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe w kategorii ubezpieczenia 2008-2015
Towarzystwa ubezpieczeniowe zainwestowały w działania mediowe w Q3 2015 nieco ponad 18 mln złotych
Reklama kinowa i outdoorowa zanotowała spadki udziałów w okresie ostatniego roku osiągając 2.9% SOS na każde z tych mediów. Wartościowo oznacza to spadki o 3.5 mln zł oraz blisko 1 mln zł (odpowiednio dla wymienionych kanałów).
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe z podziałem na kategorie - finanse Q3 2015
Ciemniejszym kolorem zaznaczono udziały uzyskane w porównaniu do Q3 2014, odcieniem jaśniejszym udziały utracone
W ujęciu pełnych czterech kwartałów Q4’13-Q3’14 oraz Q4’14-Q3’15 zarówno TV, online jak i prasa (magazyny i dzienniki) odnotowały spadki ciągu ostatnich 12 miesięcy. Spadki osiągnęły poziomy -4% w przypadku TV oraz -31% i -16% odpowiednio dla pozostałych mediów. Kino, radio i outdoor odnotowały lekki wzrost inwestycji w stosunku do poprzednich czterech kwartałów na poziomie 3%, 10% oraz 9% odpowiednio. Potwierdzają się w całym analizowanym okresie trendy, które obserwujemy w kwartale trzecim 2015 - internet stracił udział w wydatkach z poziomu 21% SOS do 16%, zyskała natomiast telewizja, z 55% do 58%. Udziały pozostałych mediów odnotowały niewielkie, jednopunktowe wahnięcia.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe z podziałem na media - finanse Q3 2015
5 procent budżetów reklamowych pochłaniają wydatki na reklamę radiową.
![Instytucje finansowe a wydatki na reklamę III kw. 2015 r. [© mathom - Fotolia.com] Instytucje finansowe a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama/Instytucje-finansowe-a-wydatki-na-reklame-III-kw-2015-r-167367-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)