Koniunktura konsumencka XII 2015
2015-12-23 13:15
Wraz z nadejściem grudnia nastroje Polaków zaczęły pikować. Z comiesięcznego badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w dwunastym miesiącu tego roku zarówno bieżące, jak i wyprzedzające wskaźniki ufności konsumenckiej uległy pogorszeniu i powróciły do poziomu odnotowanego w październiku.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XI 2015
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 5,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -9,3.Spadły wartości wszystkich składowych wskaźnika. W największym stopniu pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 13,9 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika odnotowano spadki w granicach od 1,2 do 5,2 p. proc.
W porównaniu do grudnia 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,2 p. proc.
W 2015 r. wartość BWUK wyniosła -10,9 i była o 6,1 p. proc. wyższa niż w 2014 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 5,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -13,7.
Wśród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 13,9 p. proc.). Jako jedyna poprawiła się wartość składowej wskaźnika dotycząca przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 3,4 p. proc.).
W porównaniu do grudnia 2014 r. obecna wartość WWUK jest wyższa o 4,2 p. proc.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej obrazuje bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualne
W 2015 r. wartość WWUK wynosiła -15,1 i była o 6,7 p. proc. wyższa niż w 2014 r.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)