Kultura i branża kreatywna - silni gracze na światowym rynku gospodarczym
2016-01-01 00:40
Teatr © aerogondo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kultura i sztuka uzdrowią gospodarkę UE?
Jak już wspomniano we wstępie, w sektorze kulturalno-kreatywnym zatrudnienie znajduje już 29,5 mln ludzi, co oznacza, że pracuje tam 1% wszystkich aktywnych zawodowo. W przeważającej mierze są to osoby młode, przedsiębiorcze i legitymujące się gruntownym wykształceniem. Najwięcej miejsc pracy generują sztuki wizualne, działalność wydawnicza, a także branża muzyczna. O znaczeniu sektora dla zatrudnienia młodych mówi Jacek Kędzior, Partner Zarządzający EY.- W Europie w branży kreatywnej i kulturalnej pracuje więcej osób w wieku 15-29 (19,1% wszystkich zatrudnionych w branży) niż w jakimkolwiek innym sektorze. Podobnie jest w Europie Środkowo-Wschodniej. Kultura i sektory kreatywne wspierają także zatrudnianie kobiet, a także przyczyniają się do tworzenia małych firm – podkreśla.
Wschód kołem zamachowym
Za największą, bo aż 1/3, część przychodów odpowiedzialny jest region Azji i Pacyfiku. To w dużej mierze zasługa skali terytorialnej i ekonomicznej, ale również obecności w tym regionie prawdziwych gigantów branży kulturalno-kreatywnej. Można tu wymienić chociażby chiński holding medialny Tencent z rocznymi przychodami na poziomie 20 mld USD czyi japońską gazetę Yomiuri Shimbun ukazującą się w 10 mln egzemplarzy dziennie.
Drugie miejsce zajmuje Europa. Na Starym Kontynencie przychody z kultury i sektora kreatywnego wyniosły w 2013 roku 709 mld USD. To blisko 1/3 globalnego wyniku. W sumie, w tych branżach powstało 7,7 mln miejsc pracy. Europa jest tradycyjnie zagłębiem dobrze prosperujących instytucji sztuki, które mają mocne zakorzenienie w historii. Jednocześnie rodzą się tutaj nowe trendy, które rozprzestrzeniają się na cały świat. Przykładowo, Wielka Brytania jest liderem w obszarze sztuki współczesnej. 7 z 10 najczęściej odwiedzanych muzeów na świecie znajduje się w Europie. Podobnie jak 30 spośród 69 miejsc należących do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO, wśród których jest także Kraków. W Polsce coraz większego znaczenia nabiera branża filmowa.
- Rośnie zainteresowanie polskim kinem, zarówno na szczeblu międzynarodowym jak i lokalnym. Rok 2014 obfitował w wyjątkowe sukcesy. Paweł Pawlikowski zdobył Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego za „Idę”. Z kolei Małgorzata Szumowska dostała Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszą reżyserię za obraz "Body/Ciało" na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Obserwujemy także znaczący wzrost jeśli chodzi o liczbę sprzedanych biletów na polskie filmy. W 2014 sprzedano ponad 11 milionów sztuk, podczas gdy 10 lat wcześniej zaledwie 700 tysięcy – mówi Andrzej Wajda, reżyser filmowy i teatralny, laureat Oscara za całokształt działalności filmowej.
fot. mat. prasowe
Przychody w mld USD
Trzecie miejsce pod względem przychodów zajęły Stany Zjednoczone z dominującą branżą telewizyjną. Ameryka Łacińska, Afryka i Środkowy Wschód znajdują się w końcówce stawki, ale ich potencjał i szanse na rozwój systematycznie rosną. Przykładowo, w Nigerii bardzo prężnie rozwija się filmowy. W tamtejszym Nollywood pracę znalazło 300 tysięcy osób.
fot. mat. prasowe
Zatrudnienie w tysiącach
Cyfrowa rewolucja
Kultura i branża kreatywna są lokomotywą dla e-gospodarki. Sprzedaż cyfrowych dóbr kultury w 2013 roku wyniosła 66 mld USD. Przychody z gier mobilnych i online wyniosły 33,8 mld USD. Drugie miejsce zajęły wydania cyfrowe filmów, muzyka i książki. Zmiana formy analogowej na cyfrową najbardziej powszechna jest w branży muzycznej, gdzie aż 45% stanowią utwory kupione w sieci.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)