Witold Waszczykowski negatywnym bohaterem w social media
2016-01-05 14:06
Witold Waszczykowski w social media w dniach 1. I - 5. I 2016 r. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Nuda w pracy w mediach społecznościowych
Oznacza to odwrót od wcześniejszego trendu: od listopada do grudnia 59% komentarzy w social media pozytywnie odnosiło się do prac szefa MSZ. IMM monitorował nazwisko ministra w kontekście nazwy Ministerstwa Spraw Zagranicznych i sprawowanego przez Waszczykowskiego stanowiska. Z badań wynika, że komentarze tego typu najczęściej pojawiały się na Facebooku, Twitterze i internetowym forum Gazety.pl. Najwięcej wpisów na temat ministra ukazało się 4 stycznia.Rowerzyści, wegetarianie, NATO
Krytyka ministra w pierwszych dniach stycznia ma związek głównie z dwoma wywiadami, jakich szef polskiego MSZ udzielił niemieckiemu tabloidowi „Bild” oraz agencji Reuters.
„Tak jakby świat według marksistowskiego wzorca musiał automatycznie rozwijać się tylko w jednym kierunku – nowej mieszaniny kultur i ras, świata złożonego z rowerzystów i wegetarian, którzy używają wyłącznie odnawialnych źródeł energii i walczą ze wszelkimi przejawami religii. To ma niewiele wspólnego z tradycyjnymi polskimi wartościami” – stwierdził Waszczykowski w wypowiedzi dla bulwarówki.
Z kolei wypowiedź ministra dla Reutersa sugerowała, że Polska rozważa zgodę na ograniczenie świadczeń socjalnych dla Polaków w Wielkiej Brytanii w zamian za poparcie Londynu dla stałej obecności wojsk NATO w Europie Środkowej.
W odpowiedzi na medialne doniesienia na ten temat, MSZ w komunikacie podkreśliło, że Polska nie protestowałaby wobec obniżenia świadczeń socjalnych dla Polaków tylko w przypadku, gdyby rząd brytyjski zdecydował się na ich obniżenie także dla wszystkich mieszkańców Zjednoczonego Królestwa. „Jesteśmy stanowczo przeciw jakiejkolwiek dyskryminacji” – zaznaczył Waszczykowski.
W odniesieniu do publikacji „Bilda”, szef MSZ na antenie TVN24 powiedział, że wypowiedź była żartem: „To jest tabloid, tam mówi się językiem lżejszym, żeby – żartując z pewnych określeń, np. wymieniając tych cyklistów – pokazać, o co chodzi” – stwierdził szef resortu spraw zagranicznych.
fot. mat. prasowe
Witold Waszczykowski w social media w dniach 1. I - 5. I 2016 r.
Ochłodzenie nastrojów?
Na medialne doniesienia szybko zareagowały media społecznościowe. Jak wynika z badania IMM, słowa „Bild”, „rowerzyści” lub „wegetarianie” pojawiły się w 59% komentarzy na temat ministra Waszczykowskiego, a słowa kojarzone z wypowiedzią dla agencji Reuters - w 35%.
Z analizy wydźwięku wypowiedzi w IMM wynika, że 68% wpisów w mediach społecznościowych z dni 1 - 5 stycznia zawierało negatywną ocenę Witolda Waszczykowskiego. Najwięcej słów krytyki padło na Twitterze, Facebooku i forum Gazety.pl, a także pod artykułami w portalach informacyjnych.
Fala krytyki oznacza odwrót od wcześniejszego trendu w social media. Z poprzedniego badania IMM z dni 16 listopada - 16 grudnia wynika bowiem, że 59% wpisów na temat ministra Waszczykowskiego miało pozytywny wydźwięk.
fot. mat. prasowe
Rząd: Top 10 w social media, 16. XI - 16. XII 2015 r.
Za wyjątkiem dnia zaprzysiężenia nowego rządu, najgłośniejsze dyskusje o szefie polskiego MSZ toczyły się m.in. pod koniec listopada: w dniu i dzień po wizycie Waszczykowskiego w Berlinie. Aż do pierwszych dni stycznia, najwięcej komentarzy pojawiło się w związku z reakcją ministra na słowa przewodniczącego Parlamentu Europejskiego Martina Schulza, który stwierdził, że wydarzenia w Polsce mają charakter zamachu stanu. Szef MSZ zapowiedział, że upoważnił polskiego ambasadora przy UE do wręczenia Schulzowi noty protestacyjnej. Statystyki odwróciły się po wywiadach dla „Bilda” i agencji Reuters: krytyka Witolda Waszczykowskiego w social media wzrosła, a rekordowa liczba publikacji na temat MSZ ma związek z wypowiedziami na temat „rowerzystów i wegetarian”.
Informacje o badaniu:
Raport oparty na monitoringu mediów społecznościowych z dni 16.11 – 05.01.2015 r. Monitorowano nazwisko „Waszczykowski” w kontekście nazwy Ministerstwa Spraw Zagranicznych i sprawowanego stanowiska.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)