Wakacje 2016: małe zainteresowanie first minute
2016-01-12 11:24
Przeczytaj także: Wakacje 2016: Grecja i Hiszpania z szansą na sukces
Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej
1. Duże zaniepokojenie zaczynają wywoływać w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej głębokie spadki sprzedaży obserwowane w ostatnich kilku tygodniach. Należy jednak pamiętać, że liczba osób skłonnych do zakupów imprez turystycznych w okresie przedsprzedaży, czyli w tzw. first minute w tym sezonie stanowczo zmalała.
Głównym powodem jest ostrożne traktowanie przez turystów potencjalnie niespokojnych: Turcji i Egiptu i w konsekwencji odsuwanie w czasie zakupów wyjazdów na te kierunki przynajmniej do końca zimy. Z kolei amatorzy pozostałych bardziej bezpiecznych kierunków mieli w tym sezonie okazje do nabycia wycieczek znacznie wcześniej niż w roku ubiegłym, co spowodowało okresowo nawet ponad 100 procentową dynamikę wzrostu sprzedaży. Gdy tacy zdecydowani na wczesne zakupy klienci zaspokoili już swój popyt ( często na wycieczki rodzinne do Bułgarii i Grecji) dynamika sprzedaży uległa naturalnemu i znacznemu osłabieniu. W rezultacie na przełomie roku sprzedaż zrównała się w przybliżeniu z poziomem zeszłorocznym.
Zima sprzedaje się nieźle, lato słabiej
Obecne spadki liczby rezerwacji imprez turystycznych nie dotyczą jednak sezonu zimowego, ale głównie lata i to w szczególności na kierunkach traktowanych teraz jako mniej bezpieczne. Wydają się to potwierdzać przybliżone dostępne dane, które wskazują na bardzo niewielkie wzrosty sprzedaży imprez zimowych (pomimo historycznie i efektownie rekordowej ostatniej zimy 2014/15) i nieco tylko większy spadek sprzedaży lata (niewiele ponad 5 procent). Tę ostatnią tezę zdaje się potwierdzać ostatni giełdowy raport bieżący biura Rainbow, który wskazuje na wzrost sprzedaży lata (do końca grudnia) o 5,2 procent, co biorąc pod uwagę obserwowany już od dłuższego szybszy rozwój biznesu Rainbowa w porównaniu do rynku jako całości sugeruje na razie właśnie takie niewielkie spadki sprzedaży lata w branży jako całości.
fot. Cherries - Fotolia.com.jpg
Małe zainteresowanie first minute
Liczba osób skłonnych do zakupów imprez turystycznych w tzw. first minute w tym sezonie stanowczo zmalała.
To, że klienci w końcu pojawią się w biurach po zagraniczne wakacje nie podlega raczej większej kwestii, a to z powodu stosunkowo korzystnego otoczenia makroekonomicznego, a zasadnicze pytanie raczej nie brzmi czy?, ale dokąd? O ostatecznych kierunkach wakacyjnego wypoczynku Polaków przesądzi jednak w dużej mierze postrzeganie kwestii bezpieczeństwa pobytu w poszczególnych krajach w najbliższych miesiącach, a szczególnie wiosną. Tyle mają też czasu Turcja i Egipt, aby przekonać turystów o braku istotnego zagrożenia w ich głównych regionach turystycznych.
Jak już wspomniano sprzedaż zimy ma się natomiast istotnie lepiej, a pamiętać również należy o tym, że w jeszcze większym stopniu wzrosnąć mogą przychody touroperatorów (i prowizje agentów) bowiem nastąpiło przesunięcie ruchu z taniego Egiptu na droższe Kanary, jak również wzrosły ceny wycieczek egzotycznych z powodu lepszego w tym sezonie zrównoważenia tego segmentu rynku.
Pytania o obecny sezon – na razie niestety zbyt wielowątkowe
W obecnym sezonie występuje wyjątkowo wiele czynników, które mogą istotnie wpływać nie tylko na wielkość ogólnej sprzedaży imprez turystycznych, ale i na strukturę geograficzną wyjazdów. Jest ich z grubsza kilkanaście i postaramy się je omówić jeszcze w tym miesiącu w oddzielnym materiale, jak też opracować moduł ekonomicznej dostępności wycieczek dla Polaków uwzględniający w odpowiednim stopniu czynniki o charakterze emocjonalnym, które bardzo zyskały na znaczeniu w ostatnim sezonie turystycznym.
Jak różne i jak zaskakujące mogą to być czynniki niech świadczy chociażby przykład z ostatniego tygodnia. Oto pojawiła się w miarę wiarygodna informacja, że Arabia Saudyjska zaczęła poważnie rozważać wprowadzenie na giełdę, czyli zapewne częściową sprzedaż, państwowego giganta naftowego Aramco. Świadczy to o co najmniej dwóch sprawach. Pierwsza to taka, że sytuacja gospodarcza i płatnicza Arabii uległa rzeczywiście dużemu osłabieniu i nadal szybko się pogarsza, co zaznaczaliśmy zresztą w naszych materiałach z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, a drugi, że Arabia może uzyskać dostęp do nowych i to bardzo dużych pieniędzy.
![Wakacje 2016: turystyka musi walczyć z innymi branżami [© BillionPhotos.com - Fotolia.com] Wakacje 2016: turystyka musi walczyć z innymi branżami](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/turystyka-zagraniczna/Wakacje-2016-turystyka-musi-walczyc-z-innymi-branzami-180644-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
Magda Kajzer / 2016-01-15 14:43:25
nie jest w Polsce popularne, większość z nas woli kupować na ostatnią chwilę. I tak jest pewne, że znacznie mniej osób wykupi wycieczki do Egiptu, Turcji czy Tunezji, a więcej do Hiszpanii czy Włoch. Więcej o tych trendach podróżniczych na 2016 rok pisałam na https://wakacyjnapolisa.pl/tanie-wakacje/wakacje-2016/, zapraszam do lektury. [ odpowiedz ] [ cytuj ]
-
Kamil Rogala / 2016-06-29 19:23:35
Wybaczcie melodramatyczny tytuł :) Dla wielu osób zarówno First, jak i Last Minute kojarzy się z ryzykiem, czymś niepewnym itp. A to błąd. Ba! Obecnie oferty Last Minute są wyjątkowo ciekawe i korzystne. Co więcej, nawet rodzina z dziećmi w okresie wakacyjnym nie powinna być narażona na ryzyko. Wystarczy wziąć urlop, skorzystać z oferty Last Minute i za kilka dni być już w pięknym miejscu. [ odpowiedz ] [ cytuj ]