Restauracje stawiają na jakość obsługi i rozwój
2016-01-15 10:32
Restauracje stawiają na jakość obsługi © Robert Kneschke - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2012
Ostatnie lata to okres intensywnego rozwoju polskiej branży gastronomicznej. Nowe lokale wyrastają jak grzyby po deszczu, a już istniejące dokładają wielu starań do ulepszania jakości oferty i usług. Co rusz widać nowe trendy, wśród których na szczególne wyróżnienie zasługuje sektor Street Food, który jest już niemal osobną kategorią. Okazuje się również, że branża bacznie obserwuje potrzeby i wymagania konsumentów, coraz częściej wychodząc im naprzeciw.Druga część raportu „Polska na Talerzu 2015” jest potwierdzeniem optymizmu panującego wśród przedstawicieli branży gastronomicznej. Aż 59% badanych szefów kuchni i właścicieli lokali wyraźnie dostrzega rosnący potencjał gastronomii, a połowa z nich zauważa, że gości ciągle przybywa. Wzrostowy trend to nie tylko teoria - znajduje on przełożenie na osiągane wyniki finansowe. Ponad 1/3 ankietowanych deklaruje zwiększenie obrotów względem poprzedniego roku, a podobna grupa - utrzymanie ich na niezmienionym poziomie.
Według przedstawicieli lokali gastronomicznych, klienci za wizytę płacą średnio 24 zł.
„Średnia suma, którą klienci zostawiają w lokalach, to dowód na rosnącą popularność dań stosunkowo tanich i szybkich. Jest to także zbieżne z rosnącą popularnością posiłków przygotowywanych na określoną porę dnia - w tym wypadku głównie lunch, na którym wyrosła kategoria Street Food stanowiąca trend światowy.” – podsumowuje Szymon Kraus z organizacji Street Food Polska.
fot. Robert Kneschke - Fotolia.com
Restauracje stawiają na jakość obsługi
Przedstawiciele sektora gastronomicznego bez trudu charakteryzują też oczekiwania klientów. Zdaniem ankietowanych, konsumenci przy wyborze lokalu kierują się przede wszystkim jakością dań (73%) oraz cenami (70%). Co istotne, wyniki te pokrywają się niemal całkowicie z deklaracjami klientów, którzy w konsumenckiej części raportu, na dwóch pierwszych miejscach umieszczali właśnie jakość oraz ceny, jako główne elementy oceny.
Pytani diagnozowali także zmieniające się wymagania klientów. Zdecydowana większość, bo aż 76% z nich uważa, że ważne jest profesjonalne podejście do gości, a 74% uznało obsługę zdolną do udzielenia rzetelnej informacji za ważną dla klientów.
Polska gastronomia nie pozostaje bierna wobec nowych trendów. Rozważne ich wdrożenie zadeklarowało blisko trzy czwarte ankietowanych, twierdząc, że wykorzystuje niektóre nowości w swoim lokalu. Do istotnych kierunków rozwoju branża zalicza również modę na posiłki przeznaczone na daną porę dnia (39%) oraz mniej kaloryczne jedzenie (32%). Do widocznych trendów należy także zaliczyć zmniejszanie wielkości porcji potraw na rzecz ich jakości oraz w celu osiągania lepszych efektów wizualnych.
Zauważalna jest też dynamika i różnorodność oferty. Właściciele lokali gastronomicznych przyznają , że kilka razy w roku dokonują dużych zmian w menu (32%). Zaledwie 15% traktuje ofertę jako stały element i niechętnie podejmuje się zmian.
Przedstawiciele branży zaczęli dostrzegać istotną rolę profesjonalnego przygotowania kadry, ale wskazują jednocześnie na wyzwania w zakresie znalezienia rzetelnych pracowników. Właśnie dlatego blisko 60% zadeklarowało, że inwestuje w szkolenia swojego zespołu.
„Branża gastronomiczna w Polsce jest jednym z szybciej rozwijających się obszarów, ale u podstaw tego zjawiska nie leżą tylko czynniki ekonomiczne. To zmiana przyzwyczajeń Polaków, większa otwartość i rosnący trend spędzania czasu poza domem, ze znajomymi, często przy dobrym posiłku. Właśnie dlatego rozwój tej branży w Polsce rozpatrujemy także w aspekcie jakościowym. Własna gastronomia to dla wielu coraz częściej styl życia oraz pasja i to wyraźnie widać w wynikach drugiej części raportu „Polska na Talerzu 2015” – podsumowuje Eric Poirier, Prezes MAKRO
Informacje o badaniu
Raport „Polska na Talerzu. Badanie klientów sektora Horeca” to kontynuacja pierwszej fali badania rynku konsumenckiego. Druga fala poświęcona jest natomiast branży gastronomicznej i przygotowano ją na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego w maju 2015 r. przez IQS na zlecenie MAKRO Cash&Carry, metodą pogłębionych wywiadów indywidualnych (IDI) z szefami kuchni oraz właścicielami wybranych lokali gastronomicznych w Warszawie oraz Lublinie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)