Branża telekomunikacyjna: nadeszły niespokojne czasy?
2016-01-22 10:36
Przeczytaj także: Telekomy: konsolidacja rynku doprowadzi do wzrostu cen usług telekomunikacyjnych?
Od 2005 do 2015 roku długość połączenia głosowego w sieciach komórkowych w Stanach Zjednoczonych spadła o połowę. Z kolei w Europie nie rośnie średnia miesięczna liczba minut, jakie statystyczny klient wykorzystuje na rozmowy w sieci komórkowej. Zarówno rynek połączeń, jak i wiadomości SMS już się nasycił. W tym czasie na rynku pojawiło się bardzo wiele nowych rozwiązań, które zastępują tradycyjne usługi telekomunikacyjne – są one bardziej innowacyjne, tańsze, a często nawet darmowe z uwagi na inny model biznesowy, bazujący w dużej mierze na przychodach z reklam i sprzedaży danych na temat klientów.Destrukcyjne czy przełomowe?
Nowe rozwiązania, które pojawiają się na rynku, zupełnie zmieniają dotychczasowe scenariusze i przyzwyczajenia klientów. , która nie ma własnej floty samochodowej ani nie zatrudnia kierowców, uświadomiła korporacjom taksówkarskim, że ich model biznesowy w obecnym kształcie jest zagrożony. Serwisy VOD (video on demand) sprawiły, że konsumenci mają dostęp do ulubionych programów czy filmów bez konieczności dopasowywania się do ramówek stacji telewizyjnych. Tego rodzaju aplikacje instalowane na smartfonach, tabletach, telewizorach i innych urządzeniach konsumenckich nie pozostają także bez wpływu na operatorów komórkowych. Zdaniem 91% ankietowanych przedstawicieli branży, to, co w najbliższych latach wpłynie na zmianę krajobrazu na tym rynku, to głównie aplikacje OTT (over the top), które są instalowane na urządzenia konsumenckie. W ich przypadku operator komórkowy jest jedynie dostawcą Internetu, reszta funkcjonalności wynika z samej aplikacji.
fot. SkyLine - Fotolia.com
Branża telekomunikacyjna przed wyzwaniami
W Europie nie rośnie średnia miesięczna liczba minut, jakie statystyczny klient wykorzystuje na rozmowy w sieci komórkowej. Zarówno rynek połączeń, jak i wiadomości SMS już się nasycił.
Podobnie jak w przypadku energii elektrycznej – klient płaci za wytworzenie i dostarczenie prądu, ale prawdziwą wartość dodaną dla niego generują dopiero urządzenia, z których może korzystać właśnie dzięki wytworzonemu prądowi, takie jak telewizory czy laptopy. Jednak nawet podstawowe usługi dostarczane przez operatorów nie są już wyłącznie ich domeną. Klienci coraz częściej instalują aplikacje takie jak Viber, WhatsApp, Skype czy Messenger, które pozwalają im rozmawiać za darmo, w dodatku nie tylko przez telefon, ale też przez komputer czy tablet. Topnieją także zyski z roamingu, ponieważ klienci wyjeżdżając za granicę w hotelach czy centrach miast mają dostęp do bezpłatnego wi-fi.– mówi Krzysztof Pigłowski, Partner w Dziale Doradztwa Biznesowego EY. – Operatorzy mają różne podejście do tych przełomowych aplikacji. Jedni stawiają na walkę, inni – na współpracę. Vodafone miał własną telewizję w telefonie, ale nie cieszyła się ona zainteresowaniem klientów. Dlatego podjęto decyzję o jej likwidacji, a firma w zamian za niewielką opłatę partnerską zaproponowała dostęp do zewnętrznej istniejącej wypożyczalni w ramach abonamentu – dodaje.
Drugim wymienianym przez przedstawicieli branży zagrożeniem są producenci sprzętu, którzy także zabierają rynek operatorom tworząc własne urządzenia, aplikacje, czy oferując podobne usługi.
fot. mat. prasowe
Zmiana sytuacji na rynku - kto na nią wpłynie?
Specjaliści sektora telekomunikacyjnego są zdania, że dostawcy aplikacji OTT są w największym stopniu odpowiedzialni za zmiany zachodzące na rynku
![Rynek telekomunikacyjny: 8 najważniejszych wydarzeń w 2016 r. [© carballo - Fotolia.com] Rynek telekomunikacyjny: 8 najważniejszych wydarzeń w 2016 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/teleoperatorzy/Rynek-telekomunikacyjny-8-najwazniejszych-wydarzen-w-2016-r-169258-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)