eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyGoogle i Facebook, czyli na co pracownicy marnują czas pracy?

Google i Facebook, czyli na co pracownicy marnują czas pracy?

2016-01-24 00:30

Google i Facebook, czyli na co pracownicy marnują czas pracy?

Na co marnujemy czas w pracy? ©  diego cervo - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Marnotrawienie czasu przeznaczonego na pracę to codzienność amerykańskich firm. Dowodzą tego cykliczne badania prowadzone od 2008 roku przez portal salary.com. Ostatnie z nich pokazuje, że do marnowania przynajmniej 1 godziny przyznaje się już 57% pracowników, a ulubionym czasem lenistwa jest piątkowe popołudnie. Work Service przełożył te dane na polski rynek pracy i obliczył, że skumulowany koszt jednego zmarnotrawionego dnia pracy oznaczałby 360 mln złotych strat po stronie rodzimych pracodawców.

Przeczytaj także: Czas pracy

W ramach przeprowadzanego badania salary.com pyta pracowników o ich nawyki, długość przerw od pracy i sposób ich wykorzystania. Wyniki ostatniego z nich mogą zaskakiwać - okazuje się bowiem, że pracownicy poświęcają coraz więcej czasu na zajęcia zupełnie niezwiązane z obowiązkami zawodowymi. Przyznaje się do tego niemal 9 na 10 badanych, podczas gdy jeszcze w minionym roku odsetek ten był o 1/5 niższy.
Polski rynek pracy bardzo się różni od amerykańskiego, chociażby skalą czy kulturą organizacyjną. Jednak pewne zachowania pracownicze są uniwersalne. Zaprojektowaliśmy autorski model statystyczny, w którym dane z badania „Wasting Time at Work” przełożyliśmy na polski rynek pracy. Ponad 360 mln zł – to koszt, który firmy ponosiłyby, gdyby Polacy wykazywali dokładnie takie zachowania jak Amerykanie – wyjaśnia Krzysztof Inglot, Pełnomocnik Zarządu Work Service S.A. - Marnowanie czasu w pracy to realne koszty dla firm. Z analiz Work Service dla polskiego rynku pracy wynika, że przerwy na palenie papierosów w trakcie godzin pracy kosztują polskie firmy ponad 22,5 mln zł dziennie. Do strat, które ponoszą przedsiębiorstwa doliczyć należy jeszcze koszt spóźniania się pracowników do pracy. Nasze badania pokazują, że robi to 1/3 Polaków. Jeśli jeszcze dodamy do tego typu praktyk czas przeznaczony na serfowanie po internecie, czy przeglądanie Facebooka, to może się okazać, że czasu realnej pracy pozostaje niewiele – dodaje Inglot.

fot. diego cervo - Fotolia.com

Na co marnujemy czas w pracy?

Co czwarty amerykański respondent stwierdził, że najwięcej czasu marnuje na przeglądanie stron internetowych.


Co robią pracownicy zamiast wykonywać swoje obowiązki służbowe? Co czwarty amerykański respondent stwierdził, że najwięcej czasu marnuje na przeglądanie stron internetowych. W tej kategorii na pierwszym miejscu znalazła się przeglądarka Google (24%), drugie miejsce zajął Facebook (23%) a na trzecim znalazł się LinkedIn (14%).

Poza serfowaniem w sieci badani wskazali również zbyt dużą liczbę organizowanych spotkań i połączeń konferencyjnych (24%). Maile, którymi respondenci ponownie muszą się zajmować, ponieważ z różnych przyczyn nie trafiły do adresata, wskazało 12% respondentów. Blisko co czwarty ankietowany stwierdził, że marnuje czas na radzenie sobie z irytującymi współpracownikami a 7% z irytującym szefem.

Pracodawcy starają się zmniejszyć przestoje w pracy stosując różne metody. Jednym ze stosowanych rozwiązań jest blokowanie, na komputerach firmowych, dostępu do stron internetowych niezwiązanych z wykonywanym zawodem. Takie praktyki są powszechne również w polskich przedsiębiorstwach.

fot. mat. prasowe

Na co marnujemy czas w pracy?

Przeglądanie stron internetowych oraz niepotrzebne rozmowy telefoniczne to najczęściej pojawiające się odpowiedzi.


To dyskusyjny sposób, biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej pracowników posiada własne smartfony i tablety, na których może serfować po internecie. Dodatkowo zasady przewidujące blokowanie stron internetowych mogą mieć wpływ na przyjęcie lub odrzucenie oferty pracy w danej firmie przez wykwalifikowanych kandydatów. – mówi Krzysztof Inglot i dodaje – Z amerykańskich badań wynika, że 8% zatrudnionych rozważyłoby odejście z pracy, jeśli polityka blokowania stron zostałaby uchwalona, a 14% stwierdziło, że mogłoby to wpłynąć na decyzję o odrzuceniu oferty. Warto mieć na uwadze, że w dobie rynku pracownika w Polsce, pracodawcy będą musieli wyjść naprzeciw oczekiwaniom kandydatów i stworzyć komfortowe warunki do pracy i rozwoju.

*Wyliczenia Work Service S.A. na podstawie danych GUS za III kwartał 2015 roku

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: czas pracy, przerwy w pracy, marnowanie czasu

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: