Polski rynek nieruchomości handlowych 2015
2016-01-22 12:30
Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych III kw. 2015
„Spodziewamy się debiutów nowych marek – zarówno polskich, jak i zagranicznych, których obecność wpłynie pozytywnie na odświeżenie i zróżnicowanie oferty handlowej. Oprócz marki Tallinder (nowy projekt LPP), w 2016 r. możemy oczekiwać wejścia popularnej, amerykańskiej sieci Forever21. Pomimo tego, w Polsce nadal brakuje takich marek jak m.in. Banana Republic, French Connection, Primark, czy Uniqlo, bardzo popularnych w innych krajach”, dodaje Marta Augustyn.
Bardzo istotnym trendem jest rozszerzenie oferty pozazakupowej w centrach handlowych.
„Coraz ważniejsza staje się oferta gastronomiczna, rozrywkowa czy kulturalna w polskich centrach handlowych. Galerie handlowe zaczęły pełnić także istotną rolę w społecznościach lokalnych, przejmując funkcje niekomercyjne. Przykładami takich działań są otwarcia biur coworkingowych, bibliotek, oddziałów urzędów miejskich, placówek pocztowych, czy teatrów. Usługi te pełnią podwójną rolę – z jednej strony wypełniają wolne przestrzenie, a z drugiej – zwiększają odwiedzalność podczas mniej popularnych godzin”, wyjaśnia Anna Bartoszewicz-Wnuk.
Czynsze i wskaźnik powierzchni niewynajętej
W 2015 r. odnotowano wzrost stawek „prime” w aglomeracjach Warszawy (do poziomu 110-130 euro za mkw. miesięcznie), Poznania (do 45-50 euro), Krakowa (do 50-55 euro) i Trójmiasta (do 47-50 euro).
fot. mat. prasowe
Czynsze „prime” oraz wskaźnik pustostanów w głównych aglomeracjach w IV kw. 2015 r.
Wśród głównych aglomeracji najniższy poziom pustostanów rejestrowany jest w Szczecinie
Wśród głównych aglomeracji najniższy poziom pustostanów rejestrowany jest w Szczecinie (1,6%), a najwyższy w Poznaniu (4,6%).
Rynek inwestycyjny – najlepszy wynik od 2006
Agnieszka Kołat, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych JLL w Europie Środkowo – Wschodniej, informuje:
„To był znakomity rok na rynku inwestycyjnym w segmencie handlowym. Właścicieli zmieniły obiekty o łącznej wartości ponad 2,26 mld euro, co jest drugim najwyższym wynikiem w historii rynku i najlepszym rezultatem od 2006 r.”
Bardzo ważnym wydarzeniem na rynku w 2015 r. było także przejęcie kontrolnego pakietu akcji polskiego dewelopera Echo Investment przez Griffin Real Estate.
fot. mat. prasowe
Kluczowe transakcje inwestycyjne na rynku nieruchomości handlowych w 2015 r.
Transakcje sprzedaży Riviery w Gdyni oraz Starego Browaru w Poznaniu osiągnęły spektakularne ceny.
„Inwestorzy tradycyjnie już poszukiwali produktów prime, czyli wiodących centrów handlowych w głównych aglomeracjach, czego przykładem są spektakularne transakcje sprzedaży Riviery w Gdyni, Starego Browaru w Poznaniu czy Bonarka City Center w Krakowie. Obiekty o mocnej pozycji w mniejszych miastach również cieszyły się sporym zainteresowaniem. Duży apetyt inwestorów na polskie nieruchomości handlowe odzwierciedla kompresja stóp kapitalizacji, które obecnie szacujemy na poziomie 5% dla najlepszych projektów”, podsumowuje Agnieszka Kołat.
![Nieruchomości handlowe w II kw. 2021 [© pixabay.com] Nieruchomości handlowe w II kw. 2021](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-powierzchni-handlowych/Nieruchomosci-handlowe-w-II-kw-2021-239639-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)