Trendy w e-commerce na 2016 rok według e-Izby
2016-01-25 12:19
Przeczytaj także: Omnichannel w e-commerce. Jak wygląda wielokanałowość po polsku?
ROSNĄCE ZNACZENIE MIĘDZYNARODOWYCH GRACZY E-COMMERCE
- W listopadzie 2015 roku niemiecki Amazon ogłosił darmowe przesyłki do Polski. Platforma AliExpress notuje dynamiczny wzrost polskich użytkowników – już prawie 3 mln miesięcznie polskich Internautów odwiedza portal. Oceniam, że w 2016 roku dojdzie do starcia się gigantów międzynarodowych i lokalnych. W 2016 roku nastąpi dalszy wzrost sprzedaży transgranicznej - już teraz co ósmy polski internauta i co czwarty klient sklepów internetowych robi zakupy za granicą, a wg. badań PayPal nawet 30% dorosłych internautów robi zakupy w zagranicznych serwisach – wyjaśnia Łukasz Szymula, regional director EE w Tradedoubler, członek Rady e-Izby.
Rosnące znaczenie roli międzynarodowych graczy e-commerce podkreśla również Szymon Bujalski, prezes Empik E-commerce Sp. z o.o.
- Polski rynek e-commerce od lat spodziewający się bezpośredniego wejścia Amazona traci z oczu zagrożenie wynikające z rosnącego handlu transgranicznego. Po cichu, bez żadnych inwestycji, a mimo to w bardzo krótkim czasie w polskim e-commerce zaistniał azjatycki gigant Alibaba Group. Aliexpress.com wg Megapanelu znajduje się w ścisłej czołówce witryn e-commerce. Utrzymując tempo wzrostu YOY>100%, niedługo w tyle zostawi wszystkie lokalne sklepy internetowe szybując w rejony zarezerwowane do tej pory dla Allegro. „Przyczajony tygrys, ukryty smok” można rzec obserwując jak Alibaba podbija globalny rynek. 21,2 mln zamówień z 221 krajów zostało złożonych na aliexpress.com w ciągu jednego dnia (11 listopada: Singles’ Day Sale), a wśród TOP10 krajów znaleźli się nasi wschodni sąsiedzi: Białoruś, Ukraina, Rosja.
- Narastająca fala pojawia się za wschodnią, ale też i zachodnią granicą. Mając rozwinięte operacje w Polsce Amazon.de rozpoczął walkę o polskich konsumentów. W sezonie przedświątecznym komunikaty w języku polskim promowały darmową dostawę do Polski (zamówienia ponad 49 EUR) oraz informowały, że strona jest dostępna w wersji anglojęzycznej. Kto wie czy ten sposób działania stanie się docelową strategią ekspansji Amazona na sąsiadujące rynki. Konkurencja ze strony globalnych graczy zatem szybko narasta, co stanowi coraz większe wyzwanie dla lokalnych graczy zwłaszcza w kategoriach durables, które najłatwiej podlegają globalizacji. – dodaje Szymon Bujalski, prezes Empik E-commerce Sp. z o.o.
ROSNĄCA ROLA ANALIZY ŚCIEŻEK ZAKUPOWYCH (USER JURNEY)
- Zaawansowana analizy ścieżek zakupowych eKonsumentów będzie gorącym tematem w 2016 roku, szczególnie w programach partnerskich. Coraz więcej marketerów będzie wdrażać lub rozwijać platformy typu User Journey celem głębokiej analizy wartości tworzonych na każdym etapie ścieżki zakupowej e-konsumentów. Pozwoli to marketerom eksperymentować z różnymi modelami rozliczeń w oparciu o dokładne i bardziej inteligentne dane. Partnerstwo afiliacyjne nabierze nowego wymiaru. Na podstawie danych User Journey można dostosowywać modele wynagrodzeń dla poszczególnych mediów, w zależności od ich roli w ścieżce zakupowej. – wyjaśnia Łukasz Szymula, regional director EE w Tradedoubler, członek Rady e-Izby.
PRZYSPIESZENIE CZASU DOSTAWY
- Rozwój technologii odzwyczaił nas od czekania, w nadchodzącym roku ważne będzie skrócenie czasu dostaw i realizacji zwrotów – nawet do kilku godzin. Sklepy będą walczyły o klientów również ceną przesyłek, która ma duży wpływ na ostateczny koszt zamówienia. Już dziś wiele z nich decyduje się na całkowite zniesienie opłat. W zakresie płatności istotne są narzędzia pozwalające realizować zwroty i wypłaty środków w kilka minut. – mówi Piotr Kurczewski, prezes zarządu w Przelewy 24, członek Rady e-Izby.
- Rosnące tempo życia wpływa także na oczekiwania klientów co do szybkości dostawy, a o wyborze sklepu decyduje szybkość realizacji transakcji. Rośnie więc liczba sprzedawców stosujących taktykę one-day delivery, a na rynku coraz częściej pojawiają się dostawy same-day delivery, które staną się podstawą nowoczesnej logistyki w e-commerce. Czynniki takie jak wygoda i bezpieczeństwo odgrywają w tym procesie również ogromną rolę. Rynek będzie więc rozwijał się właśnie w kierunku natychmiastowej dostawy, często tego samego dnia. – tłumaczy Krzysztof Jagliński, wiceprzewodniczący Rady e-Izby.
PARTNERSKA ROLA SIECI REKLAMOWYCH I AFILIACYJNYCH
- Fakt silnego rozwoju rozwiązań technologicznych wspierających marketerów z jednej strony, a z drugiej coraz bardziej złożony ekosystem ecommerce, powoduje, że marketerzy jak nigdy będą potrzebować prawdziwych partnerów do podejmowania strategicznych decyzji. Zmiana ta w 2016 roku rozpocznie proces definiowania na nowo roli sieci reklamowych i afiliacyjnych. Te sieci, które nie będą przygotowane do roli partnera, wspierającego marketerów w głębszych procesach decyzyjnych będą traciły na swoim znaczeniu. – mówi Łukasz Szymula, regional director EE w Tradedoubler, członek Rady e-Izby.
BEZPIECZEŃSTWO FINANSOWE
Rok 2016 zapowiada się dla branży e-commerce dobrze. – potwierdza Marcin Ledworowski, dyrektor operacyjny w Grupie BIK, członek Rady e-Izby.
- Podatek od instytucji finansowych: banków, ubezpieczycieli i firm pożyczkowych nie powinien wpłynąć na zakupy internetowe, choć może nieco ograniczyć możliwości zakupowe konsumentów. Z drugiej jednak strony w obliczu nowych obowiązkowych opłat presja na cięcie kosztów spowoduje, że obłożone opłatą instytucje finansowe bardziej intensywnie niż dotychczas będą przenosić biznes z kanałów tradycyjnych do sieci Internet, co akurat będzie sprzyjało e-commerce. W biznesie internetowym Grupa BIK ze wsparciem sektora bankowego planuje wprowadzić na rynek w roku 2016 narzędzia ograniczające online fraudy i podszywanie się pod cudze tożsamości. Nowe narzędzia będą wspierać ustalenie kondycji finansowej i identyfikację ryzyka podejmowania współpracy z potencjalnymi partnerami biznesowymi. – dodaje Michał Ledworowski, dyrektor operacyjny w Grupie BIK, członek Rady e-Izby.
PRAWO W E-COMMERCE
Co zmieni się w kontekście prawa w polskim e-commerce 2016? Na to pytanie odpowiada Rafał Stępniewski, prezes zarządu RzetelnyRegulamin.pl, członek Rady e-Izby.
- Rok 2016 z prawnego punktu widzenia będzie rokiem praw konsumenta oraz ochrony danych osobowych. Po roku od wejścia w życie nowych przepisów konsumenckich, wielu e-sprzedawców wciąż ma problemy z dostosowaniem się do wymogów prawnych i przestrzeganiem nałożonych obowiązków w praktyce. Rok 2015 był rokiem przejściowym, gdzie UOKiK dał przedsiębiorcom czas na przygotowanie i wdrożenie wszystkich zmian, a teraz zapowiada kontrolę w zakresie stosowania prawa konsumenckiego w praktyce. Także dla e-sprzedawców nadchodzący rok będzie na pewno rokiem wzmożonej czujności. – wyjaśnia Rafał Stępniewski, prezes zarządu RzetelnyRegulamin.pl, członek Rady e-Izby. - Drugą ważną zmianą jaka nas czeka, to nowe przepisy z zakresu ochrony danych osobowych. Rozporządzenie UE w tym zakresie będzie nakładać więcej obowiązków na przedsiębiorców, zarówno tych informacyjnych względem konsumenta, jak i obowiązków, które trzeba będzie spełnić organizacyjnie wewnątrz przedsiębiorstwa. Bez wątpienia dane osobowe i jeszcze większa ich ochrona, z roku na rok stają się tematem, który zyskuje na znaczeniu.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Kasia_Mala / 2016-01-28 13:33:46
Trendy trendami, to fakt - myślę, że duża część z nich z pewnością się sprawdzi, bo e-commerce nieustannie zmierza w stronę jeszcze większego wykorzystywania technologii. Dla mnie jednak dużym zagrożeniem są klauzule niedozwolone i moim zdaniem, jednym z trendów w e-commerce będzie walka z nimi - UOKiK od początku roku ruszył z kontrolami, i bardzo dobrze, przez co wydaje mi się, że rok 2016 upłynie pod znakiem walki z zabronionymi postanowieniami.
Już i tak jest lepiej, jak pokazuje roczny raport klauzulowy -> http://klauzuleniedozwolone.pl/roczny-raport-klauzulowy-podsumowanie-roku-2015/ Jest lepiej niż w latach poprzednich i oby tak dalej! [ odpowiedz ] [ cytuj ]