Branża HR: jakie trendy w 2016 r.?
2016-01-29 12:16
HR © patpitchaya - Fotolia.com
Nadejściu nowego roku niemal nieodzownie towarzyszy pytanie "co dalej?". Stawia je sobie zarówno Jan Kowalski, ja i całe branże, które zastanawiają się, jakie trendy przyniesie kolejne 12 miesięcy. A jak to jest w HR? Czego oczekują jej przedstawiciele? Czy tuż za rogiem czai się jakaś rewolucja? Na co powinni być przygotowani HR-owcy. Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej.
Przeczytaj także: Rynek pracy specjalistów HR I kw. 2015
Rozwój pracowników
Nie bez kozery utarło się, że ten, kto nie dba o rozwój, cofa się. Ta zasada widoczna jest również w środowiskach zawodowych. Pracownicy, którzy nie mają możliwości zdobycia nowych kompetencji, szybko wpadają w rutyną, a praca staje się dla nich nudną koniecznością. Naturalną konsekwencją jest tu też spadek motywacji. Nic dziwnego, że młode pokolenie oczekuje od rynku pracy zupełnie czego innego - oczekuje inwestycji w swój rozwój i udoskonalania posiadanych kompetencji. To prawdziwe wyzwanie dla zatrudniających.
- Firmy coraz chętniej będą sięgać po narzędzia diagnostyczne, dzięki którym lepiej będą identyfikować potrzeby i możliwości rozwojowe pracowników. W 2016 roku zaobserwujemy także jeszcze większe otwarcie na nowatorskie rozwiązania w dziedzinie szkoleń i diagnostyki kompetencji miękkich – podpowiada dr Zuzanna Górska, psycholog, coach, autorka GCP Method®.
Rynek HR oferuje szereg rozwiązań, które można dopasować do potrzeb pojawiających się w firmie. Wsparcie w planowaniu ścieżek rozwoju pracowników mogą zaoferować takie narzędzia, jak analiza grafologiczna czy analiza psychometryczna. Dzięki nim pracodawca pozna czynniki warunkujące wzrost motywacji danej osoby. Dodatkowo zyska informację dotyczącą silnych stron pracownika oraz obszarów, nad którymi trzeba jeszcze popracować. Rozwiązania te są innowacyjne, dlatego też z większym prawdopodobieństwem zainteresują pokolenie Y i Z. Mogą one stanowić czynnik uzupełniający oraz pomoc w podjęciu odpowiedniej decyzji.
fot. patpitchaya - Fotolia.com
HR
Pracodawcy będą chcieli wyróżnić swoje firmy i kreować ich przyjazny wizerunek w celu zainteresowania kandydatów ofertami pracy. Chcąc zadbać o employer branding będą sięgać po kreatywne sposoby rekrutacji pracowników lub po metody, które pozwolą wzbogacić te tradycyjne. Niekiedy innowacyjny element jest silnym argumentem „za”, zachęcającym do wysyłania CV na ofertę pracy firmy. Nowoczesne technologie skupiają uwagę głównie ludzi młodych, dlatego jeśli grupą docelową oferty pracy są właśnie młode osoby, warto pomyśleć o dedykowanych im rozwiązaniach.
Dopasowanie do potrzeb młodego pokolenia
Każdy pracownik należy do konkretnego pokolenia, które posiada określone cechy charakterystyczne. Przedstawiciele jednych pokoleń cenią sobie stabilność i są lojalni wobec pracodawcy, inni z kolei wyróżniają się pragnieniem ciągłych zmian i ponadprzeciętną umiejętnością poruszania się w świecie online. Oczywiście nie można generalizować i zamykać się w stereotypach. Piotr Marciniak nakreśla obraz pokolenia Z, dominującego dzisiaj na rynku pracy.
- Cechą charakterystyczną pokolenia Z jest nastawienie na szybką karierę oraz permanentne połączenie ze światem w sieci internetowej. Reprezentanci tego pokolenia działają szybko i są przyzwyczajeni do nieustannego korzystania z Internetu. Pracodawcy muszą znajdywać nowe rozwiązania, które skupią ich uwagę i pozwolą działać w sposób efektywny – radzi Piotr Marciniak, Managing Director w firmie Talent Bridge.
Branża HR powinna zatem otworzyć się na nowe metody dopasowane do potrzeb kandydatów starających się o pracę oraz pracowników już zatrudnionych w firmie. Dzięki temu będzie można zaobserwować wzrost zainteresowania narzędziami HR m.in. wykorzystującymi elementy grywalizacji w procesie rekrutacyjnym. Niekiedy bywa tak, że opublikowanie ogłoszenia w social media nie wystarcza. Wówczas rekruterzy decydują się na skorzystanie z dostępnych innowacji i idą o krok dalej. Poprzez to zyskują nie tylko uwagę młodego pokolenia, które chętnie bierze udział w ciekawych projektach, ale także dbają o employer branding. Pracodawcy, którzy nie zamykają się na nowoczesne rozwiązania zaczynają być postrzegani jako interesujący, a firma staje się celem kandydatów poszukujących wartościowego miejsca pracy. Im bardziej proces rekrutacyjny jest atrakcyjny, tym większe prawdopodobieństwo zainteresowania się ofertą pracy. Panującym trendem jest połączenie gier rekrutacyjnych z testami psychometrycznymi.
Przeczytaj także:
Zasoby ludzkie: pracownicy HR niechętni do zmiany pracy?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)