Cyrk bez zwierząt, a co na to social media?
2016-02-02 15:09
Przeczytaj także: Polskie drogi w social media
Internetowy apel do prezydenta Gliwic Zygmunta Frankiewicza poparło blisko 2,5 tysiąca osób.
„Chciałybyśmy, aby Gliwice stały się kolejnym w Polsce po Wrocławiu, Bielsku Białej, Kołobrzegu, Czersku, Gorzowie Wielkopolskim, Śremie, Łodzi, Szprotawie, Legnicy, Dębicy i Słupsku, miastem wolnym od cyrków wykorzystujących zwierzęta i promującym humanitarne formy rozrywki” - czytamy w apelu. Inicjatorki akcji Marzena Osipowska i Dominika Siok podkreślają, że cyrk z udziałem zwierząt pozbawiony jest walorów edukacyjnych, a wręcz uczy on dzieci przedmiotowego stosunku do zwierząt. „Pod pozorem edukacji pokazuje się widzom zwierzęta zniewolone, zachowujące się wbrew własnej naturze”.
fot. mat. prasowe
Fanpage Gazeta Mławska
Jak wykazał monitoring social media w IMM, w internecie można znaleźć podobne apele wystosowane do samorządów m.in. Białej Podlaskiej, Ostrowa Wielkopolskiego, Krakowa, Mławy, Radomia, Świdnicy, Tarnobrzegu, Szczecina, Skierniewic, Pruszcza Gdańskiego, Gdańska, Poznania, Zabrza czy Gdyni. Pod petycjami można już znaleźć tysiące podpisów.
Dobro dystrybuowane wirusowo
Informacjami na temat kolejnych miast, które dołączają do rozpoczętego przez Słupsk ruchu, Polacy najczęściej dzielą się na Facebooku. Serwis ten to również najbardziej popularne miejsce do dzielenia się linkami do petycji i apeli z poszczególnych miast. Blisko 25% wszystkich wpisów na temat cyrku bez zwierząt zawierało linki do serwisu z petycjami obywatelskimi Avaaz.org.
Jedną z najpopularniejszych publikacji w badanym okresie był wpis na facebookowej stronie Greenpeace Polska, w którym organizacja informowała o zakazie organizowania cyrków ze zwierzętami w Warszawie. Wpis polubiło ponad 6,5 tysiąca osób, a ponad 500 podzieliło się nim ze swoimi znajomymi.
Podobne zainteresowanie i zbliżoną liczbę interakcji wywołał komentarz Roberta Biedronia na ten sam temat, a także informacja portalu Gazeta.pl, fundacji VIVA, stowarzyszenia Otwarte Klatki i koalicji „Cyrk Bez Zwierząt”.
fot. https://www.facebook.com/koalicjacyrkbezzwierzat/videos/456940154430679/
Film zamieszczony przez Koalicję CYRK BEZ ZWIERZĄT
Ogromne zainteresowanie - aż 87 tysięcy wyświetleń i blisko 1,5 tysiąca udostępnień - wywołał również zamieszczony przez koalicję „Cyrk Bez Zwierząt” film informujący o tym, co stanie się ze zwierzętami po oczekiwanym wprowadzeniu ogólnopolskiego zakazu.
Gorące dyskusje trwały także na Twitterze, w komentarzach pod filmami w YouTube. Informacjami o petycjach dzielono się także na Instagramie.
fot. mat. prasowe
Wśród portali internetowych, o inicjatywach mających na celu wprowadzenie zakazu wykorzystywania zwierząt w cyrkach najczęściej informowały serwisy WawaLove.pl, Warszawa.Eska.pl, PolskieRadio.pl oraz portal Onet.pl.
Sukces napędza sukces
Można oczekiwać, że liczba obywatelskich protestów oraz petycji będzie rosła, a do kampanii dołączą kolejne miasta i miejscowości. Koalicja „Cyrk Bez Zwierząt” zamieściła na swoich stronach internetowych wzór petycji w sprawie zakazu wynajmowania terenów gminnych cyrkom wykorzystującym zwierzęta, co znacznie ułatwia podjęcie tego typu inicjatyw.
Dodatkowo, sukcesy jednych miast we wprowadzaniu nowych przepisów działają mobilizująco na obrońców praw zwierząt w miastach kolejnych. Pod koniec stycznia do grona tych samorządów dołączył m.in. Ciechanów. Jak czytamy na stronach urzędu miejskiego, prezydent Ciechanowa Krzysztof Kosiński wydał zarządzenie w sprawie zakazu organizowania objazdowych przedstawień cyrkowych po tym, jak od mieszkańców miasta zaczęły napływać liczne sygnały w tej sprawie. Informacja o pozytywnym rozpatrzeniu ich apeli szybko obiegła media społecznościowe (kilkadziesiąt publikacji i komentarzy oraz ponad tysiąc interakcji), co z pewnością zainspiruje do działania mieszkańców innych miejscowości.
Efekt domino, zapoczątkowany przez prezydenta Słupska Roberta Biedronia, wydaje się być już zatem nie do zatrzymania. A niezwykła aktywność i duże zaangażowanie internautów pokazuje, że w cyrkowej rewolucji nie sposób przecenić rolę mediów społecznościowych.
Metodologia badania
Monitoring mediów społecznościowych z dni 01.01 – 31.01.2016. Monitorowano komentarze i publikacje na temat sprzeciwu wobec cyrków wykorzystujących zwierzęta podczas przedstawień.
Łukasz Jadaś,
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)