Największe sieci handlowe walczą o wyniki
2016-02-09 10:36
Przeczytaj także: Największe sieci handlowe rosną wolniej
Amerykańska sieć Wal-Mart nadal pozostaje największym światowym detalistą i generuje roczne przychody ponad czterokrotnie wyższe niż jej najpoważniejszy konkurent. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazło się Costco, a na trzecią pozycję z szóstej awansował koncern The Kroger Co. (jak wskazuje raport przede wszystkim dzięki aktywności firmy na rynku M&A). Cztery pierwsze sieci handlowe osiągnęły przychody przewyższające 100 mld dolarów.
W ubiegłym roku obrotowym grupa 10 największych sprzedawców detalicznych na świecie rosła wolniej niż całe TOP 250 i zanotowała wzrost przychodów na poziomie 3,2 proc. Rok wcześniej było to 2 proc.
fot. mat. prasowe
Dziesięciu największych detalistów na świecie
Prawie jedna czwarta przychodów sieci detalicznych, które znalazły się w TOP 250 pochodziła z działalności prowadzonej w innych krajach niż rodzime. Aż dwie trzecie spółek handlowych prowadzi działalność poza krajem swego pochodzenia. Średnia liczba państw, w których operują sieci wyniosła 10,4.
Podobnie jak w poprzednim roku sektor FMCG stanowi ponad 50 proc. wszystkich detalistów w zestawieniu. Jednak największy wzrost przychodów zanotowały w tym roku branże modowa oraz artykułów sportowych i rekreacyjnych, odpowiednio o 6,7 i 6,5 proc. Dla porównania w przypadku FMCG było to 4,1 proc. Wciąż najbardziej rentownym z działów handlowych jest moda i akcesoria. Średnia marża zysku netto tego sektora wyniosła 8,1 proc., czyli prawie trzy razy więcej niż w całym TOP 250.
Na czele zestawienia firm, które w poprzednim roku obrotowym osiągnęły największe wzrosty przychodów, znalazły się dwie firmy z Chin. W przypadku Vipshop Holdings Limited było to aż 120,2 proc., a JD.com 62 proc.
Po raz trzeci w raporcie Deloitte znalazł się ranking 50 największych na świecie e-sprzedawców. Aż 38 z nich znalazło się także na liście TOP 250, a 39 z nich prowadzi sprzedaż również w innych kanałach. Większość spośród 50 czołowych e-detalistów ma siedzibę w Stanach Zjednoczonych (26) i Europie (18). Liderem w tym zestawieniu, kolejny rok z rzędu jest amerykańska grupa Amazon.com ze sprzedażą z e-commerce na poziomie 70 mld dolarów. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się Apple oraz JD.com.
Aktywność w handlu elektronicznym poddano także analizie dla całej grupy 250 największych globalnych spółek z branży sprzedaży detalicznej. W ubiegłym roku obrotowym 33 firmy z TOP 250 (czyli o siedem mniej niż wcześniej) nie prowadziły działalności e-commerce. Z analizy Deloitte wynika, że były to głównie supermarkety oraz dyskonty spożywcze.
fot. mat. prasowe
Pięciu największych e-sprzedawców na świecie
Informacje o publikacji:
The Global Powers of Retailing 2016. Navigating the digital divide przedstawia 250 największych sieci sprzedaży detalicznej na świecie, uszeregowanych według wielkości przychodów. Ranking firm powstał na podstawie wielkości przychodów ze sprzedaży detalicznej, a nie łącznej sumy obrotów. Tegoroczna edycja raportu grupuje firmy wg. danych za zamknięty rok finansowy 2014/2015 (zestawienie uwzględnia firmy, które zakończyły go najpóźniej w czerwcu 2015 r.). Raport analizuje wyniki w odniesieniu do poszczególnych regionów geograficznych, kategorii produktów, aktywności w Internecie i innych czynników. Przedstawia również 50 największych internetowych sieci detalicznych, prognozy dotyczące gospodarki globalnej oraz analizę kapitalizacji rynku branży detalicznej.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)