5 najważniejszych systemów Big Data na świecie. Kto wie o nas najwięcej?
2016-02-09 10:48
Big Data © weedezign - Fotolia.com
Przeczytaj także: Yahoo, Microsoft i Google ignorują prawa człowieka?
DMP – co to takiego?
Data Management Platform to – w dosłownym tłumaczeniu – „platforma zarządzania danymi”. DMP to cyfrowe encyklopedie wiedzy o internautach, które swój rozkwit zawdzięczają rynkowi Big Data. Wedle analiz IDC ten ostatni rozwija się już w tempie sześciokrotnie szybszym niż cała branża IT.
Ilość danych w Sieci rośnie w zawrotnym tempie. Oracle twierdzi, że Internet z rok na rok powiększa swoją objętość o ponad 40 proc. Obecnie liczy ponad 8 ZB danych, jednak już w 2020 roku rozrośnie się do 45 ZB. Te cyfrowe informacje trzeba jednak gdzieś magazynować. Takim miejscem są właśnie platformy DMP, działające głównie w chmurze obliczeniowej (cloud computing). DMP to zatem nic innego, jak zewnętrzne hurtownie czy magazyny internetowych danych (third party data), dzięki którym firmy mogą rozbudować swoje własne cyfrowe zasoby (tzw. first party data), uzyskując w ten sposób bardziej precyzyjne informacje o klientach. Co więcej – mechanizmy zawarte w platformach DMP pozwalają gromadzić w jednym miejscu informacje o konkretnym użytkowniku nawet wówczas, gdy ten korzysta z różnych urządzeń: tabletu, notebooka czy smartfona.
fot. weedezign - Fotolia.com
Big Data
Dzięki specjalnym algorytmom DMP pozyskują, sortują i kategoryzują wielkie zbiory internetowych danych (Big Data) z różnych źródeł, a następnie analizują je i przetwarzają. Efektem ich pracy są tzw. Smart Data, czyli użyteczne biznesowo informacje (dotyczące zachowań użytkowników czy procesów firmy), które można monetyzować w ramach działań marketingowych. Dzięki nim cyfrowe dane stają się rzeczywistym kapitałem firmy, zaś Internet ulega personalizacji. Namacalnym efektem działań DMP są np. spersonalizowane reklamy wyświetlane w przeglądarce internetowej, które dzięki wykorzystaniu danych stają się coraz lepiej dopasowane do zainteresowań i zachowań konkretnych użytkowników Sieci. Z danych przesianych przez platformy DMP korzysta już nie tylko branża marketingowa, lecz także instytucje bankowe, sektor ubezpieczeniowy czy telekomunikacyjny, a także maklerzy giełdowi czy politycy.
Mark Zagorski, CEO w eXelate twierdzi, że obecnie od 8 do nawet 10 proc. firm z listy Fortune 100 wykorzystuje platformy DMP, a w ciągu najbliższych 2-3 lat przynajmniej połowa firm z tej listy będzie skorzysta z zewnętrznych hurtowni Big Data. Przyjrzyjmy się zatem samym platformom DMP. Które z nich przechowują najwięcej danych? Innymi słowy: gdzie w Internecie wiedzą o nas najwięcej?
1) Yahoo!
Platforma DMP autorstwa Yahoo!, której powstanie portal ogłosił na początku tego roku, swoim zasięgiem obejmuje 20 milionów użytkowników. Dziennie gromadzi i przetwarza ponad 13,5 TB danych o zachowaniach i zainteresowaniach internautów, głównie ze Stanów Zjednoczonych. Yahoo! od lutego do maja 2015 roku gromadziło anonimowe dane użytkowników, którzy odwiedzali strony takie jak strona główna samego Yahoo, a także Yahoo News, Yahoo Sports, Yahoo Finance oraz Yahoo Real Estate. Yahoo stworzyło tę platformę z myślą o społeczności akademickiej, w celu dostarczenia aktualnej bazy danych dla młodych naukowców, prowadzących badania oraz projekty dotyczące m.in. maszynowego uczenia. W tym celu firma uruchomiła inicjatywę Yahoo Labs Webscope, w ramach której badacze uzyskują otwarty dostęp do anonimowych i zaszyfrowanych wielkich zbiorów danych o internautach, które wykorzystywać wyłącznie do celów naukowych. Komercyjne korzystanie z tych zasobów jest zabronione.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)