Sektor FMCG a wydatki na reklamę w IV kw. 2015 r.
2016-02-10 11:13
Przeczytaj także: Sektor FMCG a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.
W IV kwartale jeszcze większe inwestycje branży FMCG na reklamę
Sektor FMCG zakończył 2015 rok z wynikiem ponad miliarda złotych wydanych na reklamę. Znaczny wzrost w porównaniu do lat poprzednich świadczy o umacnianiu się rynku po kryzysie (ostatni raz branża przekroczyła miliard złotych w 2010 roku). W ostatnim kwartale poprzedniego roku sektor przeznaczył na promocję ponad 316 milionów złotych, czyli o niemal 52 mln zł więcej niż w czwartym kwartale 2014.
Obserwacja wydatków w ostatnich kilku latach potwierdza utrzymanie reklamowej sezonowości rocznej branży – budżety w pierwszym i trzecim kwartale są znacznie niższe od tych zainwestowanych w drugim i czwartym kwartale. W poprzednich latach najwyższe wydatki notowano w kwartale drugim, natomiast w 2015 roku to Q4 był liderem kategorii, notując najwyższe wydatki na promocję. Cały rynek FMCG w IV kwartale 2015 rósł o 20% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Podmioty i kategorie, które dotrzymały tego tempa wzrostu nie straciły swoich udziałów w inwestycjach reklamowych (SOS [%]).
Pod kątem mediów, w jakich pojawiają się reklamy produktów branży FMCG, niepodzielnie rządzi telewizja. W ostatnim kwartale 2015 pochłonęła ponad 216 mln złotych, zajmując tym samym 68% wszystkich wydatków.
fot. ruslan_100 - Fotolia.com
Słodycze najchętniej reklamowaną kategorią
Najwyższe budżety na promocję w czwartym kwartale 2015 roku przeznaczyli producenci słodyczy, wydając ponad 80 mln złotych.
Słodycze najchętniej reklamowaną kategorią
Najwyższe budżety na promocję w czwartym kwartale 2015 roku przeznaczyli producenci słodyczy, wydając ponad 80 mln złotych, co w ujęciu rok do roku dało wzrost aż o 7% (chociaż udział tej kategorii ze względu na dynamiczniejsze wydatki innych sektorów zmalał do 25%). Kategoria osiągnęła także najwyższy wynik w ujęciu całorocznym. W roku 2015 nakłady na reklamę słodyczy wyniosły ponad 262 mln złotych, stanowiąc 25% wszystkich wydatków i notując wzrost o 4% w stosunku do całego roku 2014.
Producenci produktów zbożowych, przetworów i przypraw utrzymali swój udział w inwestycjach mediowych na poziomie 16% dzięki blisko 25% wzrostowi inwestycji mediowych kwartał IV’14 do kwartału IV’15. Wydatki tego sektora w ostatnim kwartale roku 2015 wyniosły 51 mln złotych.
Największy wzrost w ujęciu kwartalnym odnotował sektor produktów mlecznych, który osiągnął 11% udziału (wzrost o 3 punkty procentowe) za przyczyną 64% wzrostu inwestycji mediowych. Producenci
produktów mlecznych w omawianym okresie ulokowali ponad 34,5 mln złotych na promocję produktów.
Podobny udział uzyskała branża alkoholowa, jednak nie zmienił się on w stosunku do kwartału IV poprzedniego roku (wzrost inwestycji na poziomie 21%). Reklamy alkoholi pochłonęły niemal 33,7 mln złotych.
Jedyny spadek w porównaniu do czwartego kwartału 2015 i 2014 roku zaliczyła kategoria żywności dla dzieci – na poziomie -10%. Wydatki w ostatnim kwartale wyniosły nieco ponad 9 mln złotych i stanowiły 3% całości. W ujęciu pełnego roku 2014 do 2015 kategoria ta zanotowała spadek o 8,5%.
fot. mat. prasowe
Wydatki z podziałem na kategorie Q4 2015
Producenci słodyczy wydali na reklamę w ostatnim kwartale roku ponad 80 mln zł
W ujęciu całorocznym, wydatki reklamowe całego sektora FMCG wzrosły o 8%. Najwyższymi wzrostami charakteryzowały się kategorie produktów mlecznych (wzrost o 22%) oraz produktów zbożowych, przetworów i przypraw (19%). Ich producenci wydali w 2015 roku ponad 97 mln zł, czyli 9% wydatków.
fot. mat. prasowe
Dynamika gałęzi sektora FMCG w wydatkach mediowych
Sektor produktów mlecznych odnotował wzrost na poziomie 64% w stosunku do analogicznego okresu 2014 r.
![Jak branża turystyczna inwestuje w reklamę? [© olly - fotolia.com] Jak branża turystyczna inwestuje w reklamę?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-reklamy/Jak-branza-turystyczna-inwestuje-w-reklame-254854-150x100crop.jpg)
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)