E-administracja daleko od popularności. Polski biznes ciągle analogowy
2016-02-21 00:31
Przeczytaj także: Nie wiesz, jak założyć konto na ePUAP? To bardzo proste
Nie ma czym podpisać pisma w internecie
Badanie Grupy Idea Banku pokazuje także, że większość przedsiębiorców nie posiada narzędzi, które umożliwiają pełne wykorzystanie systemów e-administracji – a więc nie dysponuje żadnym z dwóch rodzajów elektronicznego potwierdzania tożsamości. Takich odpowiedzi udzieliło aż 76% badanych. 18% zadeklarowało, że dysponuje Profilem Zaufanym, zaś 12%, że ma Kwalifikowany Podpis Elektroniczny.
A więc – sumując obie odpowiedzi – mniej niż co trzeci spośród ankietowanych przedsiębiorców może dokonywać wymiany pism z urzędami przez Internet, składać wnioski itd.
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorcy dysponujący
3/4 badanych nie ani podpisu, ani też profilu
Mikrofimy nie czują potrzeby kontaktu z e-administracją
Powód, dla którego ten odsetek jest tak niewielki, jest prozaiczny – większość z przedsiębiorców nie musi się nigdzie rejestrować, aby załatwiać swoje sprawy. To, co wymaga najwięcej pracy i wymusza najczęstsze kontakty z urzędami, a więc sprawy podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne, załatwiane jest poprzez biura księgowe.
Spośród przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu sondażowym, aż 68% twierdzi, że zleca prowadzenie rachunków firmom księgowym. Ze względu na specyfikę działalności firmy księgowe w bardzo szerokim zakresie korzystają z komunikacji elektronicznej, a od 1 stycznia mają praktycznie taki obowiązek. Innymi słowy, z punktu widzenia rozliczeń podatkowych czy księgowych przedsiębiorcy prowadzący takie firmy po prostu nie mają potrzeby zakładać kont w systemach e-administracji.
fot. mat. prasowe
Kto odpowiada za składanie formularzy do ZUS/US
68% przedsiębiorców twierdzi, że zleca prowadzenie rachunków firmom księgowym.
Ale jest jeszcze jeden element – mianowicie konstrukcja systemu, który służy do składania zeznań podatkowych. Wprawdzie na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów można zakładać konta, ale wcale nie jest to konieczne dla rozliczeń. Deklaracje można bowiem przesłać bezpośrednio, bez logowania się gdziekolwiek, a do potwierdzenia tożsamości podatnika wykorzystywane są tzw. dane autoryzacyjne, a więc wartości zaczerpnięte z poprzedniego zeznania podatkowego.
Jak wynika z danych resortu finansów, dzięki temu rozwiązaniu składanych jest ponad połowa PITów, które wypełniają podatnicy rozliczający się według stawki liniowej czy blisko połowa zeznań, składanych przez osoby płacące podatki na zasadach ogólnych.
fot. mat. prasowe
Sposób rozliczania wybranych deklaracji
Niemal połowa PIT-ów 36 rozliczana jest elektronicznie.
Ponieważ przedsiębiorcy nie muszą zakładać kont, aby rozliczyć podatki, więc tego nie robią. A że jednocześnie dla tych najmniejszych zeznanie roczne jest podstawowym dokumentem, które muszą wypełnić i przesłać do urzędu, robiąc to za pośrednictwem systemu resortu finansów „odhaczają” kontakt z e-administracją. Dlatego właśnie spośród przedsiębiorców, którzy wzięli udział w ankiecie Grupy Idea Banku i jednocześnie nie zlecają prowadzenia księgowości na zewnątrz, aż 52% zadeklarowało, że formularze i deklaracje składa przez Internet. Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż niemal co drugi przedsiębiorca rozlicza się z podatków droga papierową.
fot. mat. prasowe
Sposób składania rozliczeń przez przedsiębiorców, którzy nie korzystają z biur księgowych
Ponad połowa badanych deklaruje korzystanie z Internetu.
Firmy nie powstają w Internecie
Najgorzej sprawa kontaktów z e-administracją wygląda na samym początku działalności gospodarczej, a dokładnie przy zakładaniu firmy. Spośród przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu Grupy Idea Banku, tylko 2% zadeklarowało, że zarejestrowało firmę przez Internet. O wiele bardziej popularna okazała się droga pośrednia, czyli rozwiązanie, w którym przyszły przedsiębiorca najpierw wypełnia dokumenty w sieci, a następnie potwierdza dane w urzędzie. Z tego rozwiązania skorzystało 7% biorących udział w badaniu. Jednak aż 90% stwierdziło, że wybrało rozwiązanie „analogowe”, a więc złożyło odpowiedni formularz papierowy w urzędzie gminy.
fot. mat. prasowe
Sposób rejestracji działalności
Jedynie 7% badanych zarejestrowało działalność online.
Trzeba wspomnieć, że w polskim prawie możliwość założenia mikrofirmy przez Internet pojawiła się w 2011 r. Tyle, że na początku mogły tego dokonać wyłącznie osoby, które posiadały kwalifikowany podpis elektroniczny. Efekt był taki, że – jak podsumowało byłe już Ministerstwo Gospodarki w latach 2011-2014 tylko 3% spośród nowo założonych firm zostało zarejestrowanych wyłącznie przez Internet. Obecnie jednak istnieje możliwość założenia firmy dzięki wykorzystaniu Profilu Zaufanego. I choć nie jest pewne, czy pomogło to rozwiązanie, czy też fakt, że młodzi ludzie chętniej posługują się możliwościami oferowanymi przez sieć, to jednak widać, że odsetek firm zakładanych przez Internet rośnie.
fot. mat. prasowe
Sposób rejestracji firmy a okres jej istnienia
Ciągle przeważa „analogowy” sposób rejestracji firmy, który wymaga wizyty w urzędzie i złożenia papierowego formularza.
![E-podpis i Profil Zaufany, czyli oszczędzaj swój czas przedsiębiorco [© Monkey Business - Fotolia.com] E-podpis i Profil Zaufany, czyli oszczędzaj swój czas przedsiębiorco](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/e-administracja/E-podpis-i-Profil-Zaufany-czyli-oszczedzaj-swoj-czas-przedsiebiorco-176158-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)