E-sklepy napędzają rynek magazynowy w Europie Środkowej
2016-02-25 10:30
P3 Błonie © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: E-commerce poluje na magazyny w miastach
Po ubiegłorocznych problemach sektora motoryzacyjnego e-commerce odgrywa coraz ważniejszą rolę na rynku.Ferdinand Hlobil, Partner i Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych na Europę Środkową firmy Cushman & Wakefield, powiedział:
„W Europie Środkowej obserwujemy ekspansję zarówno lokalnych, jak i zagranicznych sklepów internetowych. Niektóre decydują się na budowę oddziałów na lokalnym rynku, a inne stawiają na rozwój poza granicami kraju, przy czym pierwszym ich celem często bywają rynki państw sąsiadujących. Wejściem do regionu Europy Środkowej zainteresowane są platformy handlu internetowego z całego świata, a do realizacji tych planów potrzebują pomieszczeń magazynowych i logistycznych”.
Tom Listowski, Partner, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w Polsce oraz Relacji z Klientami Korporacyjnymi na Europę Środkowo-Wschodnią firmy Cushman & Wakefield, powiedział:
„Sieci handlowe i sklepy rozbudowują swoją ofertę otwierając kanały dystrybucji online, czemu towarzyszy dalszy rozwój rynku powierzchni magazynowej. Duże zagraniczne e-sklepy wynajmują powierzchnie w celu obsługi klientów z Europy Zachodniej i ekspansji na Wschód. Warto tu zaznaczyć, że atutami Europy Środkowej są znacznie niższe koszty pozyskania wykwalifikowanych pracowników. Ze względu na duże zmiany sezonowe na rynku pracy, ważną rolę odgrywa dostępność pracowników, a przede wszystkim możliwość ich zatrudnienia na elastycznych warunkach. Właśnie ten czynnik zachęca zagraniczne firmy do przenoszenia funkcji dystrybucyjnych do Polski, gdzie obowiązują łagodniejsze przepisy prawa pracy niż w Europie Zachodniej. Ponadto w Polsce mogą także często wynegocjować niższy czynsz najmu niż w lokalizacjach na zachód od naszych granic”.
fot. mat. prasowe
Popyt i nowa podaż
W sektorze e-commerce największe transakcje najmu w minionych dwóch latach zostały zawarte między innymi przez następujące firmy: TIM (30.000 mkw.), Mall.pl (ponad 9.500 mkw.), Home24 (26.400 mkw.) i Oponeo (12.000 mkw.) w Polsce, Amazon (133.000 mkw.), Mall.cz (29.000 mkw.), Exiteria (11.000 mkw.) w Czechach, Alza.sk (12.000 mkw.) na Słowacji oraz EMAG (7.700 mkw.) i Mall.hu (6.300 mkw.) na Węgrzech.
fot. mat. prasowe
Udział deweloperów w popycie i nowe inwestycje
Ferdinand Hlobil dodał:
„Kolejnym zauważalnym trendem na rynku jest rosnący popyt. Obecnie nie zaskakują już zapytania o możliwość wynajęcia 100 tys. mkw., a niekiedy nawet 150 tys. mkw. powierzchni, co było raczej nie do pomyślenia jeszcze kilka lat temu”.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)