Wakacje 2016: drożej, ale bezpieczniej?
2016-03-01 08:35
Wyspy Kanaryjskie drożeją © Andrei Nekrassov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wakacje 2016: wszystko zależy od Turcji
I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej (cz. II)
1. Głębokie spadki liczby rezerwacji na lato 2016 w Niemczech:
Według źródeł niemieckich (ankiety sprzedażowe GfK) w styczniu i grudniu wystąpił bardzo duży spadek liczby rezerwacji na sezon letni 2016 (odpowiednio o 12 oraz 8 procent), który zepchnął skumulowany wskaźnik rezerwacji na cały sezon letni do poziomu minus 8,6 procent. Odpowiedni wskaźnik dla sezonu zima 2015/16 jest na razie dodatni i wynosi + 1,7 procent. Według innych źródeł (firma informatyczna TATS obsługująca systemy rezerwacyjne dla biur podróży) zmniejszenie liczby rezerwacji jest jeszcze nieco większe i wyniosło w styczniu 13 procent. Spadki napędzają kierunki uważane obecnie za mniej bezpieczne, czyli Tunezja (- 59 procent), Egipt (- 54 procent) oraz Turcja (- 30 procent). Poziomu sprzedaży nie ratują w Niemczech na razie niższe ceny, które spadły na kierunkach egipskich o 16 procent, a na tureckich o 11 procent, Silnie rośnie za to sprzedaż do Bułgarii (+ 66 procent) i Hiszpanii (+19 procent), a na tej ostatniej ceny wzrosły o około 4 procent.
Ankiety przeprowadzane przez wyspecjalizowane instytucje pokazują również, że spadła liczba Niemców, którzy deklarują w 2015 roku wyjazd na długoterminowe wyjazdy wypoczynkowe (co najmniej 5 dni). Obecnie twierdzi tak jedynie 54 procent Niemców, podczas gdy w latach 2014 i 2013 wskaźnik ten wynosił 57 procent.
Co ciekawe jest to sytuacja całkowicie odwrotna niż w naszym kraju, bowiem według niedawnych badań CBOS odpowiedni wskaźnik w Polsce wzrósł z 51 do 56 procent. Inna sprawa, że największy przyrost najprawdopodobniej w obu tych krajach w tym roku zanotuje turystyka krajowa, a to ze względu na utrzymująca się nadal niepewną sytuację odnośnie poziomu bezpieczeństwa na niektórych kierunkach ważnych dla wakacyjnego wypoczynku.
2. Bieżące wskaźniki gospodarcze ważne dla koniunktury w naszej turystyce
Poznaliśmy już znaczną część wskaźników gospodarczych, które w dużym stopniu określają perspektywy koniunktury w turystyce. Ich uśredniona wartość z trzech powyborczych miesięcy (listopad, grudzień, styczeń) jest znacznie lepsza niż przed rokiem. Może to być w pewnej sprzeczności z odczuciami niektórych osób, zwłaszcza tych, które czerpią wiedzę z niektórych mediów, a zwłaszcza tych, które wyspecjalizowały się kreowaniu pesymistycznego klimatu wokół naszej gospodarki. Tymczasem ważne dla koniunktury w turystyce wskaźniki przedstawiają się bardzo korzystnie, a w niektórych przypadkach znacznie lepiej niż przed rokiem
fot. mat. prasowe
Wskaźniki gospodarcze
Ważne jest zwłaszcza to (ostatni wskaźnik), że po pewnym okresie wstrzemięźliwości Polacy zaczęli przeznaczać swoje zwiększone dochody na zakupy towarów i usług, a już w nieodległym czasie zaczną one dotyczyć również dóbr i usług wyższej potrzeby, w tym też wycieczek zagranicznych. W tym ostatnim przypadku rolę hamulcowego będzie odgrywało zagrożenie terroryzmem, które skieruje część turystów na bezpieczniejsze, ale niestety równocześnie droższe kierunki. W tej sytuacji niektórzy turyści mogą zrezygnować z takich wyjazdów i zastąpić je indywidualnymi wyprawami np. do Chorwacji lub wybrać spędzenie swoich wakacji w kraju. Według szacunków na dziś zorganizowana turystyka wyjazdowa w sezonie letnim zanotuje spadek, łączny wynik w granicach zera, wzrost turystyka przyjazdowa, a największy wzrost, prawdopodobnie mały dwucyfrowy, powinna zanotować turystyka krajowa.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)