Centra handlowe: czy Warszawa wyprzedzi Wrocław?
2016-03-03 10:49
Centrum handlowe © Dmitry Vereshchagin - Fotolia.com
Aglomeracji warszawskiej niezmiennie przypada pozycja lidera pod względem ilości powierzchni handlowych - pisze firma JLL w podsumowaniu IV kw. 2015 roku. Stołeczny rynek to już około 1,65 mln mkw. przestrzeni przeznaczonej na: centra handlowe (ponad 1,14 mln mkw.), parki handlowe (265 000 mkw.), wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (186 000 mkw.) czy centra wyprzedażowe (56 000 mkw.).
Przeczytaj także: Warszawa czeka na nowe centra handlowe
W minionym roku na terenie Aglomeracji Warszawskiej powstały 64 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, w czym największy udział miały centra handlowe (45 900 mkw.). Największym ukończonym projektem była rozbudowa Wola Parku.„Aglomeracja Warszawy, ze średnim nasyceniem powierzchnią w centrach handlowych na poziomie 447 mkw. na 1 000 mieszkańców, wciąż pozostaje jednym z najmniej nasyconych rynków w kraju, za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem. Sytuacja ta może ulec zmianie w perspektywie średnio- i długoterminowej, z uwagi na fakt, że ok. 120 000 mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w budowie. Na centra handlowe przypada aż 106 700 mkw., a największym powstającym obecnie projektem jest Galeria Północna na Białołęce” - zaznacza Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce.
Popyt
„Warszawa pozostaje przyczółkiem do debiutu i ekspansji w Polsce dla wielu zagranicznych marek, w szczególności tych poszukujących prestiżowych lokalizacji. W 2015 r. na stołecznym rynku zadebiutowały międzynarodowe marki modowe - Superdry, Kiabi, Courir czy kosmetyczne - Origins. Rozwijał się również segment spożywczy i restauracyjny wraz z wejściem do Warszawy takich sieci jak Paul, Fuddruckers, Dairy Queen, Benihana czy Dunkin’ Donuts”, wymienia Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
fot. mat. prasowe
Największe projekty handlowe oddane do użytku w Aglomeracji Warszawskiej w 2015 r.
Powierzchnie niewynajęte
Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych wynosi obecnie 1,5%, co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 000 mieszkańców (3,1%).
Czynsze
Miesięczne czynsze typu prime za mkw. w wiodących centrach handlowych sięgnęły 110 – 130 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za mkw. miesięcznie.
„Wśród najważniejszych trendów, jakie obserwujemy na rynku handlowym w Aglomeracji Warszawskiej, warto wymienić rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów czy powstawanie projektów wielofunkcyjnych. Wciąż jest też miejsce na tradycyjne centra handlowe, o czym świadczy budowa Galerii Północnej”, podsumowuje Anna Wysocka.
fot. mat. prasowe
Projekty handlowe w budowie w Aglomeracji Warszawskiej
Przeczytaj także:
Centra handlowe w Warszawie stawiają na usługi i rozrywkę
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe, Warszawa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)