Centra handlowe: czy Warszawa wyprzedzi Wrocław?
2016-03-03 10:49
Przeczytaj także: Warszawa czeka na nowe centra handlowe
W minionym roku na terenie Aglomeracji Warszawskiej powstały 64 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, w czym największy udział miały centra handlowe (45 900 mkw.). Największym ukończonym projektem była rozbudowa Wola Parku.„Aglomeracja Warszawy, ze średnim nasyceniem powierzchnią w centrach handlowych na poziomie 447 mkw. na 1 000 mieszkańców, wciąż pozostaje jednym z najmniej nasyconych rynków w kraju, za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem. Sytuacja ta może ulec zmianie w perspektywie średnio- i długoterminowej, z uwagi na fakt, że ok. 120 000 mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w budowie. Na centra handlowe przypada aż 106 700 mkw., a największym powstającym obecnie projektem jest Galeria Północna na Białołęce” - zaznacza Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce.
Popyt
„Warszawa pozostaje przyczółkiem do debiutu i ekspansji w Polsce dla wielu zagranicznych marek, w szczególności tych poszukujących prestiżowych lokalizacji. W 2015 r. na stołecznym rynku zadebiutowały międzynarodowe marki modowe - Superdry, Kiabi, Courir czy kosmetyczne - Origins. Rozwijał się również segment spożywczy i restauracyjny wraz z wejściem do Warszawy takich sieci jak Paul, Fuddruckers, Dairy Queen, Benihana czy Dunkin’ Donuts”, wymienia Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
fot. mat. prasowe
Największe projekty handlowe oddane do użytku w Aglomeracji Warszawskiej w 2015 r.
Największym projektem ukończonym w ubiegłym roku była rozbudowa Wola Parku
Powierzchnie niewynajęte
Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych wynosi obecnie 1,5%, co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 000 mieszkańców (3,1%).
Czynsze
Miesięczne czynsze typu prime za mkw. w wiodących centrach handlowych sięgnęły 110 – 130 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za mkw. miesięcznie.
„Wśród najważniejszych trendów, jakie obserwujemy na rynku handlowym w Aglomeracji Warszawskiej, warto wymienić rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów czy powstawanie projektów wielofunkcyjnych. Wciąż jest też miejsce na tradycyjne centra handlowe, o czym świadczy budowa Galerii Północnej”, podsumowuje Anna Wysocka.
fot. mat. prasowe
Projekty handlowe w budowie w Aglomeracji Warszawskiej
Największym powstającym obecnie projektem jest Galeria Północna na Białołęce
![Centra handlowe w Warszawie stawiają na usługi i rozrywkę [© storm - Fotolia.com] Centra handlowe w Warszawie stawiają na usługi i rozrywkę](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/centra-handlowe/Centra-handlowe-w-Warszawie-stawiaja-na-uslugi-i-rozrywke-204153-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)