eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyWakacje 2016: czy konflikt Turcja-Grecja zagrozi turystyce

Wakacje 2016: czy konflikt Turcja-Grecja zagrozi turystyce

2016-03-10 14:21

Wakacje 2016: czy konflikt Turcja-Grecja zagrozi turystyce

Turcja © frenk58 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Mamy kolejną transzę cyklicznego opracowania Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA odnośnie wyjazdów turystycznych, które odbędą się w nadchodzącym sezonie letnim. Obejmuje ono pierwszy tydzień sierpnia, a więc okres tzw. wysokiego sezonu. Zawarte w nim dane po raz kolejny potwierdzają, że sprawa turecka nie przestaje być istotna dla branży turystycznej. Ostatnio pojawił się kolejny problem: zaostrzenie stosunków między Turcją a Grecją. Czy będzie to kolejny cios dla turystyki?

Przeczytaj także: Wakacje 2016: kontrowersje wokół Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego

Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej
I. Bieżące perspektywy koniunktury w polskiej turystyce wyjazdowej.


Aktualny stan koniunktury w polskiej turystyce wyjazdowej to duży powód do zmartwień znacznej części środowiska turystycznego. Czas pozostający do wakacji kurczy się z każdym dniem, a sytuacja w zakresie przedsprzedaży wycieczek na sezon letni nie ulega na razie zmianom na lepsze. Może się wydawać, że sprawa korzystnej koniunktury w branży generalnie jest niemal przesądzona, albowiem gospodarka szybko się rozwija, parametry ważne dla koniunktury w obszarach dóbr i usług z wyższej półki kształtują się bardzo korzystnie , a główne ryzyka dla dalszego wzrostu dobrobytu wydają się być pod względną kontrolą.

Tak jednak niestety nie jest. Parametry i osiągane wskaźniki gospodarcze wcale nie przesądzają o korzystnej dynamice wzrostu konsumpcji dóbr i usług wyższego rzędu. Bardzo ważną rolę odgrywa w niej natomiast poziom optymizmu konsumentów mierzony różnymi rodzajami wskaźników oraz czynniki jemu pokrewne. Znacznie upraszczając sprawę można powiedzieć, że poziom optymizmu nie ma istotnego wpływu na wielkość zakupów podstawowych artykułów żywnościowych i gospodarstwa domowego, a zależą one w dużej mierze od zasobności kieszeni konsumenta.

Dla konsumpcji artykułów trzeciej i dalszej potrzeby sama zasobność kieszeni już nie wystarcza. Ludzie nie mogą być generalnie zniechęceni i stale żyć obawami, że chociaż w danej chwili jest całkiem nieźle to sytuacja może się w każdej chwili zmienić na gorsze. Tylko osoby optymistycznie nastawione będą bez obaw przeznaczać swoje zasoby na konsumpcję, a osoby nastawione nadoptymistycznie zwiększą oszczędności o pożyczone środki i będą miały skłonności do życia ponad stan (przykład USA).


Kończąc te kwestie należy stwierdzić, że korzystna sytuacja społeczno- gospodarcza jest jakby bazą dla dobrej dynamiki wzrostu konsumpcji towarów, a zwłaszcza usług wyższego rzędu (w tym turystycznych), ale potrzebna jest jeszcze nadbudowa w postaci odpowiedniego poziomu optymizmu konsumenckiego, a w turystyce jeszcze dodatkowo poczucie bezpieczeństwa w regionach do których udajemy się na wypoczynek.

fot. frenk58 - Fotolia.com

Turcja

Coraz bardziej mgliście wyglądają perspektywy wypoczynkowych wyjazdów turystycznych do Turcji.


Tak więc proces kształtowania się koniunktury w turystyce, a zwłaszcza w wyjazdowej jest jak gdyby meczem rozgrywanym pomiędzy wieloma czynnikami, z których najważniejsze dla tej wrażliwej na poziom optymizmu branży to aktualna rzeczywista sytuacja gospodarcza i jej zmiany, propaganda sukcesu lub klęski, która te rzeczywistość koryguje i przekształca na sytuację emocjonalnie postrzeganą przez konsumentów oraz poziom komfortu konsumentów (czyli w tym wypadku turystów) z zakupionych i realizowanych usług, zatem w dużej mierze poziom odczuwalnego bezpieczeństwa turystów i ich rodzin.

W rozważaniach o szansach turystyki i perspektywach jej bieżącej koniunktury będziemy w naszych materiałach poruszać się w trójkącie wymienionych wyżej czynników chociaż należy zaznaczyć, że podejście takie stanowi istotne uproszczenie tej kwestii, choć prawdopodobnie wystarczające do generalnego oglądu sytuacji.

Dziś pominiemy czynnik drugi polegający ostatnio na przedstawianiu obrazu rzeczywistości w dużo mniej korzystnym świetle niż na to zasługuje, a skupimy się na ostatnich sygnałach gospodarczych i sytuacji z zakresu zagrożeń zjawiskami niebezpiecznymi dla zdrowia i życia turystów.

1. Tydzień na remis - punkty i dla naszej gospodarki, ale i dla niepokojących wydarzeń


Generalne wrażenie przeciętnych konsumentów odnośnie stanu i perspektyw polskiej gospodarki może być niestety znacznie gorsze niż wynika to z przesłanek obiektywnych. Wynika to z bardzo niekorzystnego obrazu (czasami na granicy tzw. hejtu) malowanego przez sporą część liberalnej części mediów bardzo poprawnych politycznie. Do tych kwestii, tak jak zaznaczyliśmy wyżej, będziemy odnosić się innym razem. Na razie w telegraficznym skrócie kilka uwag z minionego tygodnia z pozostałych obszarów trójkąta.

 

1 2 ... 6

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: