Smartfony rzadzą światem. Także te używane
2016-03-13 00:33
Smartfony rzadzą światem © mariesacha - Fotolia.com
Przeczytaj także: BYOD a wyciek danych firmowych
Z badania, które Deloitte przeprowadziło wśród polskiego pokolenia Z, a więc osób urodzonych po 2000 roku, wynika, że głównym narzędziem komunikacji gimnazjalistów są nie rozmowy telefoniczne, ale media społecznościowe. Zdaniem ekspertów, preferencji młodych użytkowników w żadnym wypadku nie należy bagatelizować, bowiem to właśnie oni w dużym stopniu decydują o przyszłości rynku TMT.Z treści dorocznego raportu „Deloitte TMT Predictions 2016” wynika, że w bieżącym roku użytkownicy na całym świecie dokonają sprzedaży lub wymiany 120 mln używanych smartfonów, zarabiając na tym ponad 17 mld dolarów. To bardzo dużo, zważywszy że w minionym roku było to 80 ml urządzeń o wartości 11 mld dolarów, które sprzedano w 2015 roku. Prognozy wskazują również, że w tym roku sprzedanych zostanie łącznie 1,6 mld smartfonów, co względem minionego roku jest wzrostem o ok. 11 proc. Za około 7 proc. tej liczby odpowiadać będą urządzenia używane (w 2015 r. było to około 5 proc.). A jak wygląda przyszłość tego w Polsce?
„Z naszego badania Global Mobile Consumer Survey, przeprowadzonego w połowie 2015 r. wynika, że co dziesiąty dorosły Polak sprzedał poprzednio używany przez siebie smartfon. Z kolei 41 proc. użytkowników smartfonów w wieku 18-59 lat zadeklarowało, że ma tendencję do kupowania najnowszych urządzeń, jeśli naprawdę im się podobają, a 6 proc. decyduje się na ich zakup jak tylko pojawią się na rynku. Takie podejście może oznaczać, że grupa ta coraz częściej będzie chciała sprzedać poprzednio używany przez siebie model telefonu na rynku wtórnym” – wyjaśnia Jakub Wróbel, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte, ekspert rynku TMT.
fot. mariesacha - Fotolia.com
Smartfony rzadzą światem
Ponadto operatorzy komórkowi w Polsce zaczynają wprowadzać programy, w ramach których zamiast wyrzucać lub odkładać na półkę używany telefon, możemy np. wymienić go w rozliczeniu na nowy. Trzeba jednocześnie zwrócić uwagę, że wyniki badania Global Mobile Consumer Survey 2015 wskazują, że aż 80 proc. polskich użytkowników smartfonów wymieniając swój telefon na nowy, stary zostawia sobie, oddaje innemu członkowi rodziny/ znajomemu lub po prostu wyrzuca.
Jak pokazują dane analizowane przez Deloitte, zmienia się sposób w jaki korzystamy ze smartfonów. Na rynkach rozwiniętych w 2016 roku już około 26 proc. użytkowników smartfonów (ponad dwa razy więcej niż w 2012 roku i o 4 pp. więcej niż w 2015 roku) w ciągu danego tygodnia będzie komunikować się nie wykonując w tym czasie żadnych tradycyjnych połączeń telefonicznych. Zyskali oni miano, tzw. data exclusives. Grupa ta zastąpiła tradycyjne rozmowy np. wiadomościami (w tym SMSami), jednocześnie wykorzystując również usługi umożliwiające transmisję głosu i obrazu przez Internet.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)