eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaJęzyk polski bez eventów, selfie i pieniążków? Nie w internecie

Język polski bez eventów, selfie i pieniążków? Nie w internecie

2016-03-17 11:30

Język polski bez eventów, selfie i pieniążków? Nie w internecie

Event najbardziej znienawidzonym słowem © chrupka - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Plebiscyt "Słowa, które chcemy zapomnieć" dowiódł, że najbardziej znienawidzonymi przez Polaków słowami są: "konkubent", "konkubina", "wykon" oraz "zajebiście". Oberwało się również "selfie", "eventowi" oraz "pieniążkom". „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” postanowił sprawdzić popularność nielubianych fraz w mediach. Okazuje się, że w przypadku portali społecznościowych niepodzielnie króluje słitfocia, czyli "selfie".

Przeczytaj także: Olimp Laboratories ukarany za kryptoreklamę w mediach społecznościowych

W mediach tradycyjnych palma pierwszeństwa przypadła jednak nie selfie, ale eventowi. Okazuje się, że w minionym roku dziennikarze użyli go aż w 119 tys. publikacji. Wyraz ten dominował głównie w materiałach pochodzących z sieci (94 proc. przekazu), ale pojawiał się także w mediach drukowanych (6 proc.). Rzadziej można go było usłyszeć w radiu czy telewizji.

Na drugiej pozycji uplasowało się selfie, o którym wspominano w 32 tys. doniesień medialnych. Brązowy medal przypadł briefingowi (15 tys.), a tuż za podium znalazły się hejt (15 tys.) i dizajn/dizajner (13 tys.).

Dziennikarze znacznie rzadziej używali najbardziej nielubianego słowa. Wyrażenie konkubent/konkubina pod względem popularności w mediach uplasowało się na 6. miejscu. Na jego temat w ubiegłym ukazało się prawie 11 tys. wzmianek.
- Odkąd pamiętam, „konkubent” pojawiał się w mediach w materiałach dotyczących ludzi z marginesu – wyjaśnia prof. Włodzimierz Gruszczyński z Uniwersytetu SWPS w Warszawie w wypowiedzi dla Newsweek.pl. – Konkubent zabił dziecko, pijana konkubina pobiła swojego konkubenta. Z kolei o ludziach, których nie łączy patologiczna relacja, powiemy „partnerzy”. Raczej nie usłyszymy w doniesieniach prasowych, że znakomita pisarka na rozdaniu nagród pojawiła się ze swoim konkubentem – dodaje Gruszczyński.

Event na jedynkach


Na pierwszych stronach gazet najczęściej dziennikarze posługiwali się wyrazami event (301 wzmianek), konkubina/konkubent (245), szoping/szopping (130), selfie (117) i briefing (96).

fot. mat. prasowe

Liczba publikacji, w których pojawiły się frazy z plebiscytu "Słowa, które chcemy zapomnieć" w 2015

W minionym roku słowa "event" użyto w 119 tys. publikacji.


Wyrażenia, które Polacy najchętniej wyrzuciliby z języka ojczystego, pojawiały się przede wszystkim w mediach ogólnopolskich – 72 proc. przekazu. W źródłach o zasięgu regionalnym częściej można było znaleźć wyrazy konkubina/konkubent, psycholożka, pieniążki, tacierzyński czy plażing.

fot. mat. prasowe

Liczba publikacji, w których pojawiły się frazy z plebiscytu w social media

Selfie pojawiło się w niemal 10 mln publikacji.


Selfie na Instagramie


W ubiegłym roku internauci w social media użyli nielubianych wyrazów aż w 13 mln postów i komentarzy, które wygrały w plebiscycie "Słowa, które chcemy zapomnieć". Niektóre z nich pojawiały się w kilkudziesięciu wpisach dziennie. Analizowane słowa najczęściej obecne były na Instagramie (60 proc.), a następnie na Facebooku (63 proc.).

fot. mat. prasowe

Procentowy udział w podziale na media publikacji, w których pojawiły się frazy z plebiscytu

"Pieniążki" dominują na Facebooku.


Zestawienie mediów społecznościowych całkowicie zdominowała fraza selfie, która królowała na Instagramie. W 2015 r. Polacy wzmiankowali ją w prawie 10 mln informacji. Do najpopularniejszych słów zaliczały się także event i pieniążki. W TOP 5 znalazły się też wyrazy hejt i focia. Na forach często poruszana była tematyka tacierzyńskiego.

Konkurs "Słowa, które chcemy zapomnieć" zorganizowała Biblioteka Śląska w Katowicach w związku z ustanowionym przez UNESCO Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego. Akcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. W plebiscycie zostało oddanych w sumie 4 tysiące głosów.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: