Lokowanie miast w serialach w II połowie 2015 roku
2016-03-22 00:15
Warszawa miastem najsilniej promowanym w serialach © Dejan Gospodarek - Fotolia.com
Przeczytaj także: Lokowanie miasta. Które seriale zapewniają najlepszą promocję?
W raporcie „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” obejmującym informacje, które ukazały się w II półroczu 2015 roku, aż siedem miejsc w Top 10 zajęła Warszawa. Najwięcej miasto osiągnęło w związku z serialem „M jak Miłość” – 752 publikacje i 1 lokatę w rankingu. W kontekście „Prokuratora” stolica wymieniona została w 623 informacjach, dzięki czemu znalazła się również na 2 miejscu w zestawieniu. Dużą popularnością w mediach cieszyła się także Leśna Góra, stanowiąca tło serialu „Na dobre i na złe”. Z liczbą 518 materiałów zajęła 3. pozycję.Warszawa z „Prokuratora” miała niezwykle wysoką ekspozycję w internecie – 530 informacji, co stanowiło 85 proc. przekazu na jej temat. Najwięcej publikacji w prasie zdobyła Warszawa z „M jak Miłość” – 268 (36 proc.). W radiu dominował Sandomierz – 10 materiałów („Ojciec Mateusz”), a w telewizji najczęściej przywoływano Warszawę w związku z „M jak Miłość” – 20 informacji.
Gdynia zyskała dzięki "Aż po sufit"
Nadmorską scenerię zdarzeń, z dużym powodzeniem dla miasta, zaproponowali widzom twórcy serialu „Aż po sufit”. Gdynia pojawiła się w mediach w aż 468 informacjach, co dało jej 6. miejsce w rankingu miast najczęściej lokowanych w telewizyjnych produkcjach. 77 proc. doniesień pochodziło z internetu, 20 proc. z prasy, 2 proc. z telewizji i 1 proc. z radia. Udany debiut miasta potwierdzają wyniki dotarcia publikacji – 164 mln potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami oraz ekwiwalent reklamowy w wysokości 4 mln zł.
Gdynia, podobnie jak Sandomierz, mogłaby osiągnąć spektakularny efekt promocyjny, gdyby nie zaprzestano produkcji serialu. Przykład Warszawy czy Sandomierza pokazuje, że powodzeniu city placement sprzyja dłuższa przygoda z filmem – komentuje Marlena Sosnowska, rzecznik prasowy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
Nazwa miasta 4 razy pojawiła się na okładkach, co dało jej 6. pozycję w zestawieniu. O Gdyni pisały w większości media regionalne – udział informacji o takim zasięgu wyniósł 80 proc. i okazał się drugim wynikiem w zestawieniu.
Media o zasięgu regionalnym w przeważającej mierze interesowały się również Warszawą w kontekście „Singielki” – 84 proc., „Przyjaciółek” – 71 proc. i „Prokuratora” – 67 proc. Z kolei najszerszy ogólnopolski rozgłos zyskały Leśna Góra („Na dobre i na złe”) i Grabina („M jak Miłość”) – po 91 proc. udziału w przekazie oraz Leśna Góra („Na sygnale”) – 86 proc.
fot. mat. prasowe
Liczba informacji na temat miejscowości w kontekście seriali w II półroczu 2015 r.
Sandomierz pnie się w górę
Sandomierz ponownie wszedł do Top 10 miast w badaniu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”, awansując z 13 miejsca w I półroczu 2015 na lokatę 7 z wynikiem 434 publikacji w II półroczu.
Miasto utrzymało pozycję lidera okładek. W analizowanym okresie wystąpiło na pierwszych stronach gazet i czasopism aż 14 razy.
Obecność Sandomierza w serialu „Ojciec Mateusz” nadal znajduje odzwierciedlenie w jego medialności. Publikacje o miejscowości analitycy wycenili na 6,8 mln zł, co było 9 wynikiem zestawienia. Wskaźnik dotarcia oszacowano na 148,1 mln.
Łącznie w badanym okresie promocja miast w serialach przyniosła miejscowościom 137,6 mln zł ekwiwalentu reklamowego i dotarcie na poziomie 4,3 mld potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami.
Liderem pod względem AVE okazała się Warszawa – informacje na jej temat w kontekście serialu „M jak Miłość” zapewniły stolicy promocję o wartości 23,7 mln zł. Materiały te osiągnęły również najwyższy wskaźnik dotarcia – 650 mln kontaktów. Na 2. i 3. miejscu pod względem wyniku AVE znalazła się również Warszawa – w związku z produkcjami „Barwy Szczęścia” (17 mln zł) i „Na wspólnej” (14,7 mln zł). W tym ostatnim przypadku informacje mogły wygenerować dotarcie o wartości 577 mln kontaktów. Trzeci wynik pod względem dotarcia uzyskała Leśna Góra („Na dobre i na złe”) – 457 mln kontaktów.
fot. mat. prasowe
Zestawienie wartości ekwiwalentu reklamowego z dotarciem informacji na temat miejscowości
Metodologia badania
W badaniu uwzględniono wybrane polskie seriale emitowane przez Polsat, TVN, TVP1 i TVP2 w okresie od lipca do grudnia 2015 roku, których akcja dzieje się współcześnie: Aż po sufit, Barwy Szczęścia, Dziewczyny ze Lwowa, Klan, Komisarz Alex, M jak Miłość, Na dobre i na złe, Na sygnale, Na Wspólnej, Ojciec Mateusz, O mnie się nie martw, Prokurator, Przyjaciółki, Rodzinka.pl, Singielka, Skazane, Pierwsza Miłość.
Metoda: ilościowa analiza danych
Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln serwisów i portali internetowych, w tym najpopularniejsze serwisy społecznościowe oraz około 100 stacji RTV z wyłączeniem ramówek programów RTV
Zakres czasowy: lipiec - grudzień 2015 rok
Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne
Analizowane słowa kluczowe: nazwy miejscowości – Drohiczyn, Falenica, Gdynia, Grabina, Gródek, Józefów, Konstancin, Leśna Góra, Łódź, Nałęczów, Sandomierz, Toruń, Warszawa - we wszystkich odmianach
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)