eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolskaPolska: wydarzenia tygodnia 12/2016

Polska: wydarzenia tygodnia 12/2016

2016-03-26 12:49

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 11/2016

  • Odrobina optymizmu w gospodarce jest dobrym świątecznym prezentem. Dała nam go agencja ratingowa JCR (Japan Credit Rating Agency), która podtrzymała ocenę wiarygodności kredytowej Polski na dotychczasowym poziomie "A" dla waluty zagranicznej i "A+" dla waluty krajowej. Perspektywa ratingu pozostaje stabilna.
  • Tegoroczny limit w ramach programu Mieszkanie dla Młodych (MdM) został już wyczerpany. Przyczyną wstrzymania przyjmowania wniosków na dofinansowanie już na początku roku było duże zainteresowanie skorzystaniem z niego. Jest jednak możliwość uzyskania rezerwacji dofinansowania ze środków przyszłorocznych. W 2017 r. ma MDM będzie przeznaczonych 750 mln zł.
  • Ważna deklaracja rządowa. Po kilku tygodniach spekulacji MSP poinformował, że nie zamierza łączyć PKO BP i PZU. Jednak równocześnie poinformowano, że resort sprzyja planom poszerzenia działalności banku o spółki ubezpieczeniowe oraz z drugiej strony - firmy ubezpieczeniowej o działalność bankową.
  • Trwa generalny przegląd i wymiana kadr w ważnych instytucjach państwowych i największych polskich firmach, nazwana "karuzelą stanowisk". W ostatnich dniach dowiedzieliśmy się o zmianach na najwyższych stanowiskach w LW Bogdanka, Banku Ochrony Środowiska, w koncernie energetycznym PGE. Zapowiedziano wymianę prezesa w Lotosie...
  • Rząd zapowiedział utworzenie Agencji Promocji Gospodarki. Ta instytucja powstanie na bazie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. APG będzie zorganizowana na bazie odpowiedniej ustawy, w której zostaną określone jej zadań, organizacji i trybu współpracy. Będzie dysponowała budżetem 200 - 250 milionów złotych, będzie też organizowała prowadzone też misje gospodarcze.
  • Powstaną Śląskie Huty Stali, a firma docelowo będzie notowana na GPW. Tworzyć ja będą Huta Pokój w Rudzie Śląskiej, Huta Łabędy w Gliwicach oraz Walcownia Blach Grubych Batory w Chorzowie.
  • Według Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej stopa bezrobocia w lutym nie zmieniła się w stosunku do stycznia i wyniosła 10,3 procent. Jednak tak resort jak i eksperci nie spodziewają się wzrostu stopy bezrobocia.
  • Wg GUS w lutym produkcja samochodów osobowych wzrosła o 4,5% r/r do 52,4 tys. sztuk. W okresie pierwszych dwóch dni 2016 roku odnotowano wzrost o 2,5% r/r (wzrost do 98,9 tys. aut).
  • Z najnowszego raportu branżowego PKO Banku Polskiego wynika, że produkcja maszyn i urządzeń w ok. 48% kierowana jest na eksport. Jednak w niektórych rodzajach produkcji udział sprzedaży eksportowej jest na poziomie nawet 85%. Najwięcej, bo ponad 35% maszyn i urządzeń importujemy z Niemiec.
  • Na polski rynek pracy wkraczają nowe narzędzia do optymalizacji procesu rekrutacji (Social Job Ads oraz TalentBin). Za pośrednictwem mediów społecznościowych pracodawcy mogą coraz skuteczniej dotrzeć do ściśle wyselekcjonowanej grupy kandydatów. Już dziś 73% firm szuka pracowników na serwisach społecznościowych.
  • Kolejny plan naprawczy dla Katowickiego Holdingu Węglowego (KHW) przewiduje zaangażowanie kapitałowe spółek Enea, Węglokoks Kraj i kopalni Bogdanka (ta jednak pozostanie samodzielna).
  • Na promocję leków przypada w Polsce najwięcej środków wydawanych na reklamę. Jej skutkiem jest nadmierna konsumpcja i nadużywanie farmaceutyków w naszym kraju. Mam tu na myśli specyfiki sprzedawane na receptę, a także suplementy diety.
  • PKN Orlen odnotował 2 837 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2015 r. wobec 5 811 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 88 336 mln zł w 2015 r. wobec 106 832 mln zł rok wcześniej. Grupę PKN Orlen tworzy sześć rafinerii w Polsce, Czechach i na Litwie. Orlen prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Koncern jest notowany na GPW od 1999 r.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

PRZED WIELKANOCĄ ROŚNIE POPYT NA BIOPRODUKTY. NAJWIĘKSZYM ZAINTERESOWANIEM CIESZĄ SIĘ EKOLOGICZNE JAJA, WARZYWA ORAZ WĘDLINY

Przed świętami konsumenci chętniej sięgają po lepszej jakości i jednocześnie droższe artykuły spożywcze. To powoduje, że rośnie sprzedaż produktów ekologicznych. Internetowy supermarket Frisco.pl odnotowało ok. 10-proc. wzrost. Popyt na ekologiczne jajka, warzywa i kiełbasę rośnie jeszcze szybciej.

– Sprzedaż produktów ekologicznych przed świętami Wielkiej Nocy rośnie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Dębowski, dyrektor marketingu Frisco.pl. – Obserwujemy ok. 10-proc. wzrost zapotrzebowania na tego rodzaju wyroby. Przede wszystkim ze względu na to, że są to artykuły wysokiej jakości, a przed świętami rośnie zapotrzebowanie na produkty lepsze, nieco droższe.

Udział bioproduktów w krajowym rynku żywności nie jest na razie znaczący. Specjaliści szacują, że wartość sprzedawanych tego rodzaju artykułów wynosi około 700 mln zł rocznie, co stanowi ułamek procentu całego handlu produktami spożywczymi. W krajach Europy Zachodniej jest to kilka procent. Perspektywy rynku są jednak bardzo dobre. Jak prognozuje spółka Bio Planet, wartość biozakupów do 2022 roku będzie rosnąć o około 20 proc. rocznie.

– Przed świętami do koszyka konsumentów trafiają głównie produkty, które kojarzą się z tym okresem, a więc jajka, których sprzedaż jest większa nawet o jedną piątą – zauważa Tomasz Dębowski. – Równie chętnie wybierane są produkty potrzebne do przyrządzania tradycyjnej sałatki jarzynowej, czyli marchew i ziemniaki. Ich warianty bio sprzedają się lepiej i są to 20–30-proc. wzrosty. Także zapotrzebowanie na biokiełbasę rośnie dwucyfrowo.

Jak wynika z danych Frisco.pl, sprzedaż ekologicznych warzyw, wyrobów nabiałowych czy wędlin zamówionych przed ubiegłorocznymi świętami była o niemal 10 proc. wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej, a ekoprodukty znajdowały się prawie w co czwartym koszyku zakupowym. Popyt na ekojajka zwiększył się o 28 proc., a na ekokiełbasę – o 18 proc. Jeszcze wyraźniejszy wzrost popytu odnotowano w przypadku biorzodkiewki, której sprzedaż się podwoiła. Dębowski zapewnia, że oferta produktów ekologicznych we Frisco.pl jest bardzo szeroka i obejmuje około 10 proc. asortymentu.

– To nasz wyróżnik w tej kategorii – przekonuje. – Konsumenci kojarzą już sklep z ofertą tego rodzaju produktów. Ich zdaniem żywność ekologiczna, często produkowana w mniejszej skali, jest znacznie lepszej jakości. Zależy im przede wszystkim na tym, by tego rodzaju produkty pochodziły z pewnego źródła, a ich oferta była rzeczywiście szeroka, aby w każdej kategorii mogli znaleźć produkty ekologiczne.

Według spółki Bio Planet obecnie na rynku zarówno stacjonarnym, jak i internetowym funkcjonuje blisko 700 sklepów specjalistycznych z ekologiczną żywnością. Miesięcznie rozpoczyna działalność 5–6 takich placówek.

– Okres przedświąteczny jest ważny dla całego handlu FMCG [z ang. Fast-Moving Consumer Goods, czyli produkty szybko zbywalne – red.] – podkreśla Tomasz Dębowski. – Przewagą zakupów online jest to, że nie musimy jeździć do hiper- i supermarketów, tracić czasu w kolejkach i dźwigać toreb. Można spokojnie zamówić produkty, nawet w drodze do domu czy w pracy i spokojnie czekać na kuriera z dostawą. W związku z tym klient ma więcej czasu na to, co najważniejsze, czyli przygotowania do świąt z rodziną.

Tomasz Dębowski, dyrektor marketingu Frisco.pl

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: