Jacy są najbogatsi Polacy
2006-02-07 10:39
![Jacy są najbogatsi Polacy Jacy są najbogatsi Polacy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/najbogatsi-Polacy/Jacy-sa-najbogatsi-Polacy-4317-200x133crop.jpg)
© fot. mat. prasowe
W super drogich samochodach, ubrani w markowe ciuchy najmodniejszych projektantów, spędzają wolny czas na polach golfowych oraz bywaniu w tak zwanym "świecie" - w taki sposób najczęściej wyobrażamy sobie człowieka sukcesu, chociaż w naszym kraju "elita" jest bardzo różnorodna i pod wieloma względami odbiega od utartych stereotypów.
Przeczytaj także: Jaki jest polski milioner?
Poniżej przedstawiona zastała charakterystyka grup konsumentów, które w ogólnopolskim systemie segmentacji gospodarstw domowych stworzonym przez firmę Acxiom przypisano najwyższy poziom w rankingu dochodów. Wyodrębnione segmenty reprezentują łącznie 8% gospodarstw domowych, ich miesięczne dochody przekraczają znacznie średnią krajową, a wydatki na cotygodniowe zakupy są dwu-trzykrotnie wyższe niż przeciętnej, polskiej rodziny. Komu więc najlepiej w naszym kraju się powodzi? Gdzie mieszkają ci ludzie? Jak zarabiają na życie? Co i gdzie kupują? Odpowiedzi dostarcza Personicx - ogólnopolski system segmentacji gospodarstw domowych.Skazani na sukces
Młodzi, lepiej wykształceni i wciąż studiujący, zamieszkali w dużych aglomeracjach miejskich, których już stać jest na wiele.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych:1,6%
Ciągle jeszcze przed 30-tką, prawie połowa z nich wciąż się uczy i studiuje, a reszta nabiera szlifów w pracy wspinając się systematycznie po szczeblach drabiny kariery. Trzy czwarte z nich mieszka wciąż z rodzicami lub w wynajętych kwaterach, ale własnym autem jeździ już zdecydowana większość. Kupują zwykle w hipermarketach wydając całkiem spore kwoty na tygodniowe zakupy – 30% wydaje więcej niż 200 zł.
Mają własne rachunki oraz konta bankowe i przodują w korzystaniu z bankowości internetowej. Lubią modne gadżety i nowinki technologiczne: komputer, kamera czy TV cyfrowa stanowią ich standardowe wyposażenie. Bycie na czasie, to dla nich ważna sprawa. Wakacji nigdy nie spędzają w domu – zwykle wyjeżdżają, chętnie do krajów europejskich, choć w porównaniu do innych grup najczęściej wybierają się także poza Stary Kontynent. Niewiele czasu spędzają przed telewizorem, preferując spotkania z przyjaciółmi w pubach, dyskotekach czy wyjścia do kina.
Są zdania, że:
• Są rzeczy, które kupuję niezależnie od ceny, kiedy tylko pojawi się jakaś nowość
• Kupuję droższe produkty, bo wiem, że będą mi dłużej służyły
• Przy wyborze banku bardzo ważna jest dla mnie możliwość korzystania z jego usług przy pomocy Internetu
Biznes w wielkim mieście
Wzięli swoje sprawy w swoje ręce i dobrze na tym wyszli. Prywatni przedsiębiorcy, pracujący w wolnych zawodach lub na wyższych stanowiskach menedżerskich, mogą cieszyć się z efektów swojej pracy.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych:1,9%
W większości już po 50-tce, aktywni zawodowo, prowadzonej działalności poświęcają dużą część swojego czasu. Płacą rekordowe rachunki za rozmowy telefoniczne, a w tygodniowych wydatkach przeznaczanych na zakupy są absolutnymi liderami – 26% wydaje więcej niż 250 zł. Często każdy z małżonków jeździ własnym autem (preferowane jest Volvo, Opel Vectra, Toyota Avensis czy miejskie samochody terenowe), a do obowiązkowych lektur na wieczór należy „Rzeczpospolita” oraz „Gazeta Finansowa”. Dzieci nie ma już w domu, więc chętnie podróżują – zarówno po Polsce, jak i innych krajach. Lubią rozrywki bardziej intelektualne – kulturę, kino czy książki, choć coraz więcej czasu spędzają także przed telewizorem biegając po kanałach TV cyfrowej.
Są zdania, że:
• Zakładając konto w banku, zwracam uwagę na jego wizerunek, dogodną sieć placówek, ale także na nowoczesne produkty i możliwość łatwego korzystania z jego usług z domu.
• Wolę zapłacić więcej, bo wiem, że dany produkt będzie mi dłużej służył.
Przeczytaj także:
Polscy konsumenci z uśmiechem na twarzy
![Polscy konsumenci z uśmiechem na twarzy [© fotogestoeber - Fotolia.com] Polscy konsumenci z uśmiechem na twarzy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/polacy/Polscy-konsumenci-z-usmiechem-na-twarzy-179663-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
najbogatsi Polacy, najzamożniejsi Polacy, elita, segmentacja gospodarstw domowych, Polacy, gospodarstwa domowe