Franczyza w Polsce 2016
2016-04-07 10:57
Franczyza w Polsce 2016 © duncanandison - Fotolia.com
Polski rynek franczyzy najpierw skutecznie opierał się kryzysowi, a teraz znowu ma powody do zadowolenia - na koniec 2016 roku Polacy będą mieli do wyboru 1170 pomysłów na biznes, co oznacza, że mieliśmy do czynienia z kolejnym wzrostem, który być może nie był tak spektakularny, jak zdarzało się to przed laty, ale z pewnością świadczyć może o dojrzałości i bezpieczeństwie systemów franczyzowych - wynika z najświeższego raportu PROFIT system oraz portalu Franchising.pl „Rynek franczyzy 2016”.
Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2014
Jak czytamy w raporcie, w minionym roku na rynku franczyzowym pojawiło się 121 nowych marek, a 69 musiało się z nim pożegnać. Aktualna liczba systemów sięga 1 114 (wobec 1058 rok wcześniej). Znakomita większość z nich (ok. 80 proc.) to polskie marki, w których znajduje się 86 proc. rynku. Miniony rok przyniósł również otwarcie 2,5 tys. sklepów i punktów usługowych. Obecnie łączna liczba przekracza już 68,4 tys.Najsilniejszą reprezentację (176 marek) franczyza posiada w branży gastronomicznej. Z kolei największą liczbą punktów może pochwalić się branża artykułów spożywczych i przemysłowych - 154 handlowe marki skupiają aż 36 tys. licencjonowanych placówek.
- Franczyza stanowi atrakcyjny model rozszerzania skali działalności wśród przedsiębiorców nad Wisłą - mówi Anna Smolińska, redaktor naczelna portalu Franchsing.pl – Z drugiej strony cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród przyszłych franczyzobiorców, bowiem wielu Polaków marzy o własnej firmie, ale obawia się ryzyka. Franczyza to ryzyko istotnie obniża.
fot. mat. prasowe
Liczba systemów franczyzowych w Polsce
Na rynku franczyzy pojawiły się również nowe charakterystyczne trendy. Do tej pory franczyza była kojarzona z klasycznymi sklepami i punktami usługowymi działającymi wyłącznie w realu. Teraz coraz więcej sprzedaży sieci franczyzowe realizują on-line. Franczyzodawcy zakładają bowiem centralne platformy sprzedaży w sieci, a za realizację sprzedaży i dostaw lokalnie odpowiadają franczyzobiorcy. Z takiego rozwiązania korzysta min. Telepizza, gdzie zamówienie internetowe realizuje lokalna pizzeria, czy Intermarche, gdzie zamówienie dokonane przez internet klient może odebrać w wybranym punkcie typu „drive” przy dowolnym, lokalnym supermarkecie.
Ile kosztuje franczyza
Koszt wejścia we franczyzę waha się od kilkunastu tysięcy po kilkanaście milionów złotych. Według ekspertów PROFIT system przeciętny koszt uruchomienia placówki franczyzowej (nie uwzględniając hoteli) wynosi obecnie blisko 160 tys. zł netto. Coraz więcej franczyzodawców podejmuje jednak działania mające na celu obniżenie kwoty inwestycji. Jedni biorą na siebie koszty zatowarowania (Komfort), bądź współfinansują zakup wyposażenia lokalu (Alior Bank, Stopiątka) inni optymalizują powierzchnię sklepów (DDD Dobre Dla Domu) lub zapewniają zewnętrzne dofinansowanie inwestycji franczyzobiorcy (Setka Bar). Sposobem na ułatwienie wejścia we franczyzowy biznes może być również bezkosztowy start na zasadzie agencji z możliwością przejęcia biznesu po kilku latach (Ziebart). Część franczyzodawców udziela również gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez franczyzobiorcę (Grupa Muszkieterów).
fot. mat. prasowe
Liczba placówek franczyzowych w Polsce
Przeczytaj także:
Franczyza w Polsce 2013
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
franchising, systemy agencyjne, systemy franczyzowe, sieci franczyzowe, franczyzna, rynek franchisingu
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)