Wakacje 2016: chętnych nie brakuje, ale...
2016-04-13 10:19
Wakacje © drubig-photo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wakacje 2016: Turcja ciągle traci, zyskuje Egipt
I. Chętnych na turystyczne wyjazdy raczej nie brakuje, ale zakupy są odwlekane
Do wakacji pozostało jeszcze wprawdzie sporo czasu, ale duża część środowiska branży turystycznej, w tym zwłaszcza w biurach agencyjnych jest bardzo zaniepokojona wciąż niskim poziom sprzedaży. Trzeba jednak pamiętać, że ten sezon turystyczny jest nietypowy i to nie tylko na naszym rynku, ale również w większości krajów europejskich. Niemal wszędzie widoczne jest ociąganie się klientów z zakupami wycieczek spowodowane głównie obawami przed wystąpieniem nieprzewidzianych i niebezpiecznych wydarzeń na niektórych kierunkach dotychczas popularnych wśród klientów.
Zasadnicza różnica pomiędzy naszym rynkiem, a przykładowo naszych zachodnich sąsiadów jest jednak taka, że o ile miesiące jesienne na obu były w podobnym stopniu słabe, to w Niemczech następuje już coraz bardziej widoczna poprawa. Zupełnie niezły luty z zaledwie 2-procentowym spadkiem (marzec może być podobny) można już uznać tam za powrót rynku niemal do stanu normalności. Natomiast w Polsce zarówno w lutym jak i w marcu doszło do wyraźnej kontynuacji spowolnienia sprzedaży w obszarze najważniejszych w turystyce wyjazdowej wycieczek lotniczych, które średnio w tych miesiącach wyniosło ponad 18 procent. Minorowe nastroje agentów w niewielkim stopniu polepszają sygnały, że u touroperatorów sprzedających poza systemem MerlinX sytuacja w sprzedaży wygląda znacznie lepiej, ponieważ duża jej część odbywa się w placówkach firmowych dużych touroperatorów, a więc agenci korzystają z tej sytuacji jedynie częściowo.
Warto jednak pamiętać, że Polacy mają większą skłonność do odsuwania zakupów w czasie, w tym również z powodów czysto ekonomicznych, ponieważ zamiana kierunków tańszych na uważane obecnie za bezpieczne łączy się zazwyczaj ze sporym (dla Polaka) dodatkowym wydatkiem, który część klientów chce lub musi jeszcze dodatkowo przemyśleć. Nie sprzyjają też w podejmowaniu decyzji o wydatkach na dobra i usługi konsumpcyjne z wyższej półki - do których należą u nas zagraniczne wycieczki - uporczywie pesymistyczne przekazy sporej części mediów dotyczące jakoby niekorzystnego rozwoju gospodarczej sytuacji naszego kraju. Nie mają one wprawdzie pokrycia w obiektywnej rzeczywistości, ale część osób może dawać im wiarę i odwlekać decyzję o zakupie w nadziei na wyjaśnienie sytuacji.
fot. drubig-photo - Fotolia.com
Sprzedaż majówki daje nadzieję na lepszą sprzedaż wakacji
W tym stanie rzeczy warto się przyjrzeć sytuacji sprzedaży majówki, która jest już tak nieodległa, że odwlekanie zakupów turystycznych imprez nie ma już w tym wypadku zbytniego uzasadnienia. Ostatnia nasza analiza cen wycieczek na ten właśnie okres wyraźnie wskazuje, że są one w wyraźnym trendzie wzrostowym, a ich średnia cena jest już o 200 złotych wyższa niż przed rokiem, podczas gdy ceny wycieczek na okres wakacji są jeszcze o kilkadziesiąt złotych niższe od cen ubiegłorocznych (patrz opisy i mapki w dalszej części materiału). Co ciekawe silny wzrost cen w granicach 230 -280 złotych wystąpił zarówno na kierunkach egipskich, jaki również greckich i kanaryjskich, a ogólną średnią zaniża prawie 200-złotowy spadek na niecieszących się teraz powodzeniem kierunkach tureckich.
Bardzo silny popyt występuje również na wyjazdy organizowane samodzielnie, co najlepiej widać po bardzo silnie rosnących cenach przelotów tanimi liniami na wiodących kierunkach turystycznych.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)