Uppies czy oldschoolowiec? Sprawdź, jak konsumujesz media
2016-04-13 15:01
Przeczytaj także: Główny ekonomista Credit Agricole wygrywa ranking cytowań
W opracowanym przez platformę upday raporcie wyróżniono pięć najczęściej występujących grup konsumentów treści informacyjnych. Podziału dokonano na podstawie doboru mediów, z jakich korzystają Polacy, kategorii tematycznych, które wzbudzają ich zainteresowanie oraz parametrów natury demograficznej. Nazwy każdej z grup mają przywodzić na myśl ich cechy charakterystyczne.Uppies
Yuppies to skrót od Young Urban Professionals, czyli angielskiego określenia grupy młodych miejskich profesjonalistów. W latach 90-tych tym mianem określało się młode, ambitne, nastawione na karierę, zawsze zajęte i pozostające w ciągłym biegu osoby. Z terminu Yuppie zdecydowano się jednak usunąć „Y”, gdyż przymiotnik young (ang. młody) przestał, przynajmniej w rozumieniu metrykalnym, właściwie opisywać osoby, o których mowa.
Uppies tworzą najliczniejszą grupę spośród wyróżnionych przez autorów badania (27,9%), są dobrze wykształceni (w tej grupie spośród wyróżnionych występuje najwięcej osób z wyższym wykształceniem), zazwyczaj mieszkają w dużych miastach i konsumują najwięcej mediów.
Osoby należące do tej grupy robią przegląd prasy o nieregularnych porach i poświęcają na to prawie godzinę dziennie. Najchętniej czytają wiadomości online (98% przedstawicieli tej grupy wskazało tę formę), a codzienną prasę oraz tygodniki opinii w tej grupie można określić mianem istotnego dodatku (po ok. 30% wskazań). Wynika to z faktu, że najbardziej cenią świeżość informacji.
Interesują ich w zasadzie wszystkie obszary tematyczne, z przewagą newsów krajowych, które śledzą z wyjątkową uwagą. Chętnie czytają również o rozrywce, nowinkach ze świata, kulturze, gospodarce i sporcie.
Ciekawi świata
Ciekawi świata to druga pod względem liczebności grupa konsumentów mediów (23%). Przeważają w niej osoby poniżej 30 roku życia, mieszkające w dużych miastach (tzw. generacje Y i Z). Ponad połowę tej grupy stanowią kobiety (56%).
fot. mat. prasowe
Popularne typy konsumentów informacji
Najliczniejszą grupą konsumentów informacji są tzw. Uppies.
Ciekawi świata to osoby, które nie zaznały życia bez internetu. Nie dziwi zatem, że ich wyłącznym źródłem informacji są kanały online (100% wskazań). Codziennej prasy ta grupa nie czyta w ogóle, a tygodniki i miesięczniki przegląda bardzo rzadko (zaledwie 2% wskazań). Ciekawi świata poświęcają na prasówkę od 15 do 45 minut dziennie, zazwyczaj w godzinach popołudniowych i wieczornych.
Osoby należące do tej grupy najchętniej sięgają po newsy zagraniczne, co wynika z zamiłowania do kanałów online. Ciekawi świata dokonują doboru informacji w sposób świadomy. Śledzą swoich ulubionych autorów.
Nowocześni tradycjonaliści
Nowocześni tradycjonaliści stanowiący 28,1% konsumentów informacji w Polsce to osoby, które nie należą do żadnej konkretnej kategorii wiekowej. Zwykle mieszkają w mniejszych miastach i na terenach wiejskich. W tej grupie występuje najwyższy odsetek osób z wykształceniem zawodowym, gimnazjalnym lub niższym (52,3%). Liczebnie zdecydowanie przeważają mężczyźni (stanowią 57,2%).

oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)