Polski rynek nieruchomości handlowych I kw. 2016
2016-04-20 11:04
Centrum handlowe © zhu difeng - Fotolia.com
Przeczytaj także: 70,5 mld euro inwestycji w europejskie nieruchomości handlowe
„W I kw. do użytku oddano jedynie 24 500 mkw. nowej powierzchni handlowej, przy czym pierwsze trzy miesiące w roku nigdy nie obfitują w otwarcia. Rynek wzbogacił się o jedno centrum handlowe – Galerię Glogovia w Głogowie o powierzchni 21 000 mkw. Zakończono również jeden z etapów (3 500 mkw.) rozbudowy istniejącego Atrium Promenada w Warszawie”, wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL.
Blisko 665 000 mkw. nowej powierzchni w ramach różnych formatów jest w trakcie budowy, z czego najwięcej przypada na centra handlowych w głównych aglomeracjach.
„Większość projektów zrealizowanych w małych miastach jest “szyta na miarę” i dostosowana do wielkości danego rynku. Z kolei obiekty powstające w głównych miastach nie tylko wypełniają geograficzne luki na swoich rynkach, lecz także proponują szeroką ofertę rozrywkową, w tym klubów fitness, czy strefy restauracyjnej. Coraz większą wagę deweloperzy przykładają także do estetyki przestrzeni publicznych w bezpośrednim sąsiedztwie swoich projektów, informuje Edyta Potera, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
Rosnąca konkurencja generuje zmiany na rynku, głównie w centrach o słabszej pozycji. Odpowiedzią na to zjawisko są rewitalizacje, przebudowy i rozbudowy obiektów istniejących.
„Na rynku coraz częściej pojawiają się propozycje obiektów wielofunkcyjnych, oferujących powierzchnie handlowe i usługowe w budynkach mieszkalnych, w kompleksach biurowych, czy jako element hubów komunikacyjnych. Trend ten widać najbardziej w głównych miastach, gdzie nowe projekty o mniejszej skali elementu handlowego powstają na terenach poprzemysłowych, wykorzystując historyczny kontekst miejsca do kreacji atrakcyjnej przestrzeni do zakupów i rozrywki”, wymienia Anna Bartoszewicz-Wnuk.
fot. mat. prasowe
Największe centra handlowe w budowie
Popyt – polskie marki kontynuują ekspansję
W I kw. 2016 r. sieci kontynuowały swoją stabilną, choć selektywną ekspansję. Do Polski weszły nowe zagraniczne marki, np. libańska sieć orientalnych przysmaków Al Rifai, czy pierwszy monobrandowy sklep amerykańskiej sieci obuwniczej Skechers. Najmłodsza marka hiszpańskiego Inditexu, Uterqüe, pojawiła się w Polsce ze sklepem internetowym. Zadebiutował Tallinder z rodzimej Grupy LLP.
„Bardzo pozytywnym zjawiskiem jest dalszy rozwój rodzimych marek, takich jak m.in. CCC, Gino Rossi, Kazar, TXM, Solar, Wojas i Grupa LPP - poza granicami kraju. Najbardziej popularnymi kierunkami międzynarodowej ekspansji są kraje ościenne Polski i kraje Zatoki Perskiej. Ekspansja ta jest najbardziej widoczna w przypadku LPP – grupa planuje otwarcie sklepu marki Reserved na Oxford Street w Londynie”, wymienia Edyta Potera.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
art / 2016-04-22 00:14:04
Nowoczesne male kompleksy handlowe to moim zdaniem idealne rozwiązanie dla dużych miast. Centra handlowe generują hałas korki a zakupy w nich to żadna przyjemność co innego małe kompleksy położone w różnych częściach dzielnic. Weźmy np Konesera na Pradze gdzie powstają sklepy kawiarnie i restauracje a potencjalni klienci mają wszystko blisko i bez kolejek i tłoku a właśnie takich rozwiązań poszukują teraz młode rodziny. [ odpowiedz ] [ cytuj ]