Omnichannel w e-commerce. Jak wygląda wielokanałowość po polsku?
2016-04-22 00:46
Przeczytaj także: Trendy w e-commerce na 2016 rok według e-Izby
Spośród platform social media największą popularnością wśród Polaków cieszy się Facebook. Z portalu Marka Zuckerberga korzysta 36% mieszkańców naszego kraju. Trend ten odzwierciedla się w badaniu idealo, z którego wynika, że aż 83% sprzedawców jest obecnych na Facebooku. Z pełnych możliwości profilu na tej platformie nie korzystają jednak wszyscy. Z niedawno wprowadzonego przycisku wezwania do działania „Kup teraz” korzysta bowiem jedynie 58% z obecnych na Facebooku sprzedawców. Przycisk ten umożliwia przekierowanie użytkowników bezpośrednio na stronę sklepu.
Podobną możliwość mają użytkownicy YouTube. Oprócz linków do pozostałych profilów w social media, użytkownicy posiadający własny kanał mogą umieścić na swoim zdjęciu tytułowym odniesienie do swojej strony internetowej. Z możliwości tej korzysta 50% sprzedawców obecnych na YouTube. Interesującym jest jednak wciąż fakt, że swój kanał na tej platformie posiada aż 40% sklepów. Format YouTube bardziej niż każdy inny kanał social media wymaga od użytkowników dużego wkładu pracy przy przygotowaniu zamieszczanych na nim filmów i klipów.
Zaledwie nieznacznie częściej niż na YouTube polskich sprzedawców znaleźć można na Google+ oraz na Twitterze. Są to jednak wśród Polaków bardziej niszowe kanały. Według We Are Social, z usług mailowych Google korzysta 14% polskich użytkowników. Posiadanie konta pocztowego na tej platformie automatycznie oznacza również stworzenie profilu na jej portalu społecznościowym. Nie każdy z użytkowników korzysta jednak z tej możliwości. Znacznie częściej robią to sprzedawcy – 49% z nich prezentuje na Google+ swoje oferty. 42% z nich wybiera w tym celu Twittera, medium z którego korzysta 7% Polaków.
Dla branż, w których szczególnie ważna jest wizualna prezentacja produktów, ciekawym rozwiązaniem jest korzystanie z platform do postowania zdjęć.
Największą popularnością wśród sprzedawców cieszy się Instagram – swój profil ma na nim 33% sklepów. Platforma ta umożliwia sklepom atrakcyjną prezentację produktów i promocji, dzięki czemu w ciągu ostatnich dwóch lat znacznie zyskała na znaczeniu w polskim e-commerce. Na Pintereście można zaś znaleźć 19% z uwzględnionych w badaniu idealo sprzedawców.
Innym sposobem na dotarcie do konsumentów przez platformy społecznościowe jest social media login. Dzięki niemu klienci sklepów nie muszą zakładać w nich osobnego konta, by móc dokonać zakupów. Takie rozwiązanie oferuje swoim klientom zaledwie 17% sprzedawców. Wśród sklepów, w których można zalogować się za pośrednictwem sieci społecznościowych przoduje Facebook z 82%. Rzadziej, bo w 52% przypadków można skorzystać z danych logowania Google, zaś w jednym ze zbadanych sklepów możliwa jest integracja loginu w sklepie z danymi konta PayPal. Zaletą ostatniego rozwiązania jest łatwiejszy dostęp do płatności za pośrednictwem tego operatora.
Wykorzystanie najpopularniejszych sieci społecznościowych w celu dotarcia do klientów rozumie się samo przez się. Żeby jednak móc dotrzeć do szczególnie wrażliwej na trendy grupy docelowej, sklepy powinny umieć szybko reagować na dopiero rodzące się fenomeny. Warto rozważyć więc również obecność na platformach, które nie mogą pochwalić się znaczącym udziałem procentowym użytkowników, lecz notują dynamiczny wzrost zainteresowania.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)