Efektywność zmian w e-commerce można mierzyć. Zobacz, jak to zrobić
2016-04-30 00:40
Praca nad stroną e-sklepu nigdy się nie kończy © Sikov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Personalizacja w marketingu kluczem do wzrostu konwersji
Pierwszy punkt na drodze do rozwoju e-sklepu to wspomniane już bycie na bieżąco z nowościami ze świata e-commerce, ale również tymi dotyczącymi sprzedawanego asortymentu. Warto śledzić branżowe serwisy, podpatrywać jakie rozwiązania wprowadza konkurencja i z czego korzystają tacy giganci e-commerce jak Amazon czy AliExpress. Nie wszystkie rozwiązania uda się przełożyć do małego e-sklepu, nie zawsze ma to też sens, ale warto zwrócić uwagę chociażby na układ strony i kolorystykę. Liderzy rynku przeznaczają duże środki na optymalizację serwisów tak by były jak najbardziej przyjazne dla użytkowników, czyli dbają o tzw. user experience. Warto uczyć się od najlepszych.Wyznaczanie celu
By skutecznie dążyć do postępów i móc je zmierzyć warto wyznaczyć sobie długofalowy cel, który chcemy osiągnąć, np. w ciągu roku. Rzecz jasna powinien być realny, w innym wypadku nie będzie motywacją, a powodem do irytacji. Dlatego należy spróbować opisać najbliższe otoczenie rynkowe, bezpośrednią konkurencję i te sklepy, które mają znacznie większe sukcesy na koncie. W pracy warto skorzystać z analizy SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) czyli określenia mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń dla wyznaczanego przez nas celu. Po wyznaczeniu ambitnego, acz możliwego do zrealizowania zadania kolejnym etapem jest wyznaczenie kroków do celu, czyli efektów, które musimy zrealizować, w krótszym odstępie czasu, np. miesiąca, tak by skumulowane rezultaty naszych działań przełożyły się na realizację planu. Tak więc chcąc osiągnąć sprzedaż większą o 30 proc. warto wyznaczyć miesięczny cel. Znacznie łatwiej osiągać wzrost o 2,5 proc. miesięcznie niż o 30 proc. jednorazowo. Co nie oznacza, że nie jest to możliwe.
fot. Sikov - Fotolia.com
Praca nad stroną e-sklepu nigdy się nie kończy
Jak zmierzyć?
Mając już cel musimy ustalić jak zmierzymy jego realizację. Najważniejszym wskaźnikiem w e-commerce jest współczynnik konwersji. Jest to prosty przelicznik ile wizyt na stronie e-sklepu zakończyło się transakcją. Warto jednak zagłębić się w statystki i dojść do tego co na nią wpływa. Cennych informacji dostarcza analiza ruchu na stronie – czyli to ile czasu użytkownik korzystał ze strony, co na niej zobaczył i jakie akcje wykonał. Wpływają na niego m.in. unikalne otwarcia strony i bounce rate – współczynnik odrzuceń czyli to ile użytkowników opuściło e-sklep po zobaczeniu tylko jednej strony. Wiedząc ilu konsumentów otwiera stronę, czego szuka i, w którym jej miejscu zostali zniechęceni do zakupu (lub odwrotnie, które rozwiązania przekładają się na dobrą sprzedaż) można wprowadzić usprawnienia.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)